سفیر چین در اتحادیه اروپا: پکن در جنگ اوکراین طرف مسکو نیست

فو کونگ سفیر چین در اتحادیه اروپا اعلام کرد که کشورش در جنگ اوکراین طرف روسیه نیست و چین اراضی اوکراین که روسیه آنها را الحاق کرده به رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش مشرق، این دیپلمات ارشد چین به روزنامه نیویورک تایمز گفت که منتقدین از رابطه کشورش با روسیه سو تعبیر کردند و روابط دو کشور آنچنان که سران مسکو و پکن اعلام کردند، دوستی بدون محدودیت نیست.

به نوشته نیویورک تایمز، درست سه هفته پیش از شروع جنگ اوکراین ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و شی جین‌پینگ همتای چینی وی یک بیانیه مشترک را امضا کردند که در آن دوستی بدون محدودیت بین دو کشور اعلام شد. اما سفیر چین در اروپا می‌گوید که برخی افراد به خاطر این دوستی یا رابطه موسوم به بدون محدودیت دو کشور، در مورد روابط فی مابین سو تعبیر کردند.

وی معتقد است که واژه "بدون محدودیت" چیزی جز لفاظی نیست.

کونگ خاطرنشان کرد که چین کمک نظامی به روسیه ارائه نکرده و تلاش‌های روسیه برای الحاق اراضی اوکراین از جمله کریمه و دونباس را به رسمیت نمی‌شناسد.

این دیپلمات چینی اظهار داشت که پکن تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرده زیرا صحبت‌های روسیه درباره دفاع خود در مقابل گسترش ناتو را درک می‌کند و اینکه دولت چین باور دارد که دلایل ریشه‌ای پیچیده‌تر از آن است که سران غربی می‌گویند.

سفیر چین مصاحبه خود را نیویورک تایمز را پیش از سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا به چین انجام داده، درحالیکه این مصاحبه توسط این روزنامه آمریکایی امروز منتشر گردید.

سران اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا روابط عمیق تجاری خود با چین را در مقابل فشارهای آمریکا برای تشدید سیاست‌های خود علیه این کشور، متعادل سازند. چین در تلاش برای ایفای نقش یک میانجی است و تاکید دارد که به تمامیت ارضی اوکراین احترام می گذارد و در عین حال روایت‌های مسکو در مورد جنگ را تایید می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس