چین

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی تحقیقی درباره جنگ اوکراین تاکید کرد چین ضمن رصد و بازخوانی تجارب جنگ اوکراین، از آنها برای جنگ محتمل با آمریکا بر سر تایوان استفاده می‌کند.

به گزارش مشرق،روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: تحلیلگر روزنامه نیویورک تایمز پس از تمرکز روی تحلیل مطبوعات و مراکز پژوهشی چین درباره جنگ اوکراین نوشت: هزاران مایل دورتر از مراکزی که روسیه در اوکراین بمباران می‌کند، چین در حال مطالعه جنگ است. در یک مبارزه‌ غیرمستقیم بین دو ابرقدرت در سوی دیگر جهان، پکن منبعی از درس‌های ارزشمند درباره سلاح‌ها، قدرت سربازان، اطلاعات و بازدارندگی می‌بیند که می‌تواند به این کشور کمک کند تا برای جنگ‌های احتمالی خودش آماده شود.

به‌ویژه، تحلیلگران نظامی چین، مبارزه برای نوآوری‌ها و تاکتیک‌هایی را که می‌تواند به درگیری احتمالی بر سر تایوان (دموکراسی جزیره‌ای که پکن می‌خواهد در خود ادغام کند و ایالات‌متحده هم گهگاه متعهد به دفاع از آن شده است) کمک کند موشکافی کرده‌اند. چینی‌ها می‌گویند که جنگ یک «آزمونگاه» است که به چین فرصت می‌دهد تا از موفقیت‌ها و شکست‌های هر دو طرف درس بگیرد.

نیویورک‌تایمز نزدیک به ۱۰۰مقاله‌ تحقیقاتی چینی و مقالات رسانه‌ای را که ارزیابی‌هایی از جنگ توسط تحلیلگران نظامی و بخش تسلیحات چین ارائه می‌کنند، بررسی کرد، از جمله:

- با توجه به توسعه‌ موشک‌های مافوق صوت چین که می‌توانند در پرواز بسیار قابل مانور باشند، آنها نحوه استفاده روسیه از این سلاح‌ها را برای انهدام یک پناهگاه مهمات، یک انبار سوخت و سایر اهداف مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده‌اند.

- آنها بررسی کرده‌اند که چگونه سربازان اوکراینی از ارتباطات ماهواره‌ای استارلینک برای هماهنگ کردن حملات و دور زدن تلاش‌های روسیه برای بستن ارتباطات آنها استفاده می‌کنند و هشدار داده‌اند که چین باید سریعا یک سیستم ماهواره‌ای مشابه در مدار پایین ایجاد کند و راه‌هایی برای زمین‌گیر کردن رقبا ابداع کند.

- آنها استدلال کرده‌اند که ولادیمیر پوتین، با به صدا درآوردن سلاح‌های هسته‌ای، قدرت‌های غربی را از مداخله‌ مستقیم در اوکراین باز داشت؛ دیدگاهی که می‌تواند توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای چین را تشویق کند.

کارشناسان خارجی که ارتش آزادی‌بخش خلق را مطالعه می‌کنند، می‌گویند: در نهایت، مطالعات اخیر ممکن است این باور چین را تقویت کند که می‌تواند در یک درگیری احتمالی پیروز شود. بودجه‌ نظامی رسمی ۲۲۵میلیارد دلاری چین تقریبا سه برابر روسیه است و ظرفیت عظیم تولیدی و فناوری چین به این معنی است که می‌تواند پهپادهای پیشرفته و سایر سلاح‌هایی را که نیروهای روسی فاقد آن هستند، تولید کند.

جنگ در اوکراین به‌ویژه برای چین مهم است؛ زیرا شامل یک رقابت غیرمستقیم است که روسیه- شریک نزدیک پکن- در برابر ایالات ‌متحده و متحدانش که از نیروهای اوکراینی حمایت می‌کنند، قرار می‌گیرد.

«لایل جی.گلدشتاین»، کارشناس «اولویت‌های دفاعی» که یک اندیشکده در واشنگتن است در حال مطالعه ارزیابی‌های چین از جنگ است، می‌گوید: «چین به این جنگ نزدیک است؛ به‌گونه‌ای‌که درباره جنگ‌های عراق یا حتی افغانستان صدق نمی‌کرد. جنگ در اوکراین باعث شده آنها خود را جای روسیه و کم‌وبیش در جنگ با آمریکا ببینند.» برخی از کارشناسان چینی گفته‌اند که مشکلات روسیه برای به خدمت گرفتن نیروهای کافی پیاده‌نظام نشان می‌دهد که چین باید نیروهای زمینی خود را قوی و بزرگ نگه دارد، حتی اگر نیروهای دریایی و هوایی را گسترش دهد.

تحلیلگران چینی از نیروهای ارتش آزادی‌بخش خلق می‌خواهند تا نحوه‌ استفاده بهتر از هواپیماهای بدون سرنشین، ارتباطات و ماهواره‌ها را در جنگ بیاموزند. تحلیلگران نظامی چین بر تجهیزات و اطلاعاتی که کشورهای ناتو برای کمک به مبارزه با نیروهای روسیه در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، تمرکز کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    احتمالا حمله چین به تایوان بسیار نزدیک است اما فقط چین منتظر نتیجه جنگ روسیه و غرب است بعد از جنگ تصمیم گرفته خواهد شد یا اگر پیروزی برای پوتین رقم بخورد قبل از پایان جنگ چین به تایوان حمله خواهد کرد بنده حدسم این است این جنگ بیشتر از 24 ساعت بطول نخواهد انجامید تایوان یک جزیره است و اوکراین جزیره نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس