تلگراف: انگلیس در فکر بازنگری در حمایت خود از برجام است

«دست پیش می‌گیرند که پس نیافتند». این حقیقت نشریات زنجیره‌ای غربگراست که به‌جای شرمندگی در قبال خسارت‌های برجامی ایران، ادعای طلبکاری می‌کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت:در یکی از این شیرین‌کاری‌ها، ‌روزنامه هم‌میهن وابسته به غلامحسین کرباسچی، از قول رئیس اتاق بازرگانی تهران نوشته است: احیا نشدن برجام در ۴ سال اخیر موجب ضربه ۱۰۰ میلیارد دلاری به ایران شده و سپس با طلبکاری پرسیده است: «چه کسی پاسخگو است؟ هیچ‌کس!».

این روزنامه در سرمقاله خود نوشته: «رئیس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که تحریم و کاهش فروش نفت در چهار سال اخیر، حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران ضرر مستقیم وارد کرده است. البته مجموع ضرر مستقیم و غیرمستقیم ایران از عدم فروش نفت در دوران تحریم بسیار بیش از این ارقام اسـت. این در حالی است که کل بودجه مورد نیاز برای همسان‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان که مدت‌هاست معطل بودجه مانده، فقط حدود یک‌ونیم میلیارد دلار است! همچنین کل بودجه عمرانی امسال کشور فقط هفت میلیارد دلار بود که بخش اعظم آن به‌دلیل کمبودهای مالی تحقق نیافته است! اینها در شرایطی است که بیشترین ارقام تورم چهارساله تاریخ ایران را تجربه می کنیم و قیمت ارز تعیین‌کننده نبض زندگی و اقتصاد کشور شده است. با این ملاحظات واقعا چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟ تا آنجا که شنیده شده است در دولت روحانی، او صریحا اعلام کرد اگر هماهنگی لازم بشود فوری انجام خواهد شد. متاسفانه آن اقدام را مانع شدند و با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که مثل عنوان طرح صیانـت هـدفـی مغایر با عنوان را محقق می‌کرد مانع نهایی شـــدن توافق شدند. دولت جدید هـم که آمد ظاهرا می‌خواست توافق انجام شود ولی مدتی این دست و آن دست کرد و بالاخره هم دستیار بزرگ‌ترین مخالف برجام را راهی مذاکرات کرد.

در نهایت هم طبق شنیده‌ها دوبار تا امضای توافق پیش رفتند ولی در آخرین لحظات آن را با توجیهات بی‌پایه به تاخیر انداختند و به امید واهی زمستان سخت نشستند و حالا دم از تداوم مذاکراتی می‌زنند که وجود خارجی ندارد. در نتیجه در یک بن‌بست آشکار قرار دارند. ولی آنچه بیش از هرچیز تأسف‌آور است مسئولانی است که قدرت نداشتند و امروز هم نمی‌توانند مسئولیتی را بپذیرند و در کنار آنان صاحبان قدرت و تصمیم‌گیرانی بوده‌اند که هیچ مسئولیت مستقیمی ندارند. بنابراین در این میان سر مردمی بی‌کلاه مانده است که باید قربانی توهمات و جاه‌طلبی کسانی شوند که نه غم نان دارند و نه غم شغل و حقوق ماهیانه و نه غم بیمه و درمان، و در خانه‌های شخصی خود لمیده‌اند و «هل من مبارز» می‌طلبند. آیا کسی هست به این پرسش پاسخ دهد که حداقل در دو سال اخیر و پس از آمدن بایدن چه نفعی از عدم توافق برده‌ایم‌؟ فرض کنیم که در بدترین سناریو توافق به‌گونه‌ای می‌شد که چهار سال دیگر دوباره به نقطه کنونی می‌رسیدید. خب چه چیزی را در این عدم توافق کنونی به دست آورده‌اید که در صورت توافق از دست داده بودید؟

یک بار دیگر، متن بالا را مرور کنید! آیا حتی یک مجله در سرزنش دولت آمریکا یا چرایی ضرورت احیای برجام می‌بینید؟ علت چیست؟ چون در این صورت باید پاسخ دهند چرا برخلاف تذکرات دلسوزانه صاحب‌نظران، به آمریکای بدسابقه اعتماد کردند و توافقی را پذیرفتند که تعهدات ایران را نقد و مشخص و غیرقابل گریز تدوین کرده بود؛ اما تعهدات آمریکا را پس از اجرای همه تعهدات ایران و به شکل مبهم و فاقد تضمین معتبر، سرهم‌بندی کرده بود. خب در اینجا طبیعی است که اگر مثلا خسارت ایران از ۴ سال عدم لغو تحریم‌ها- با وجود انجام تعهداتش- ۱۰۰ میلیارد دلار محاسبه می‌شود. عناصر غربگرا به عنوان متهم تحمیل خسارت به کشورمان تحت پیگرد قرار بگیرند؛ اما آنها با ژست آدم زرنگ‌های مسئولیت‌شناس، قصور و تقصیر خود را فرافکنی می‌کنند و می‌گویند چرا کسی پاسخگوی این وضعیت نیست(!)

ثانیا قانون اقدام متقابل مجلس، در واکنش به دو سال و نیم عهدشکنی آمریکا بود که با نظارت و تایید دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دولت روحانی تصویب شد و پشتوانه طرف ایرانی در مذاکرات قرار گرفت. آن قانون، نقطه پایان به اجرای یکطرفه برجام می‌گذاشت. در عین حال باید از گردانندگان روزنامه زنجیره‌ای پرسید انبوه تحریم‌های جدید در دولت‌های اوباما و بایدن را چگونه توجیه می‌کنند؟ اگر دولت بایدن واقعا اراده‌ای برای احیای برجام داشت، باید می‌پذیرفت که تحریم‌های پسابرجامی را لغو کند و تضمین معتبر ارائه بدهد که بار دیگر، تعهدات خود را زیر پا نمی‌گذارد. اما حاضر به ارائه چنین تعهدی نشد. در این شرایط چرا باید یک روزنامه ایرانی، مذاکره‌کنندگان را سرزنش کند که حاضر نشده‌اند کلاهبرداری آمریکا احیا شود؟!

هدف آمریکا از دور جدید مذاکرات و توافق نیم‌بند (بدون شفاف‌سازی و ارائه تضمین و تعهد معتبر) این بود که مجددا به مکانیسم ماشه برجام (یادگاری توافق بد) دسترسی داشته باشد و بتواند بدون جلب نظر دیگر اعضای شورای امنیت، تحریم‌های تجمیع شده در قطعنامه ۲۲۳۱ را یکجا و رأسا فعال کند! آمریکا در این عملیات فریب موفق نشد، و روزنامه زنجیره‌ای حالا شاکی است که چرا با آمریکا توافق نکردیم! معنای دیگر سرمقاله مذکور آن است که ایران افزایش تحریم‌ها در روند برجام از ۸۰۰ به ۱۷۰۰ فقره را به رسمیت بشناسد، به آمریکا امکان دسترسی به مکانیسم ماشه و احیای تحریم‌های شورای امنیت را هم بدهد، و ضمنا اندوخته هسته‌ای را به نقطه صفر برگرداند(دست خود را خالی کند). خب اگر مسیر مذکور در زمینه نزدیک کردن برنامه هسته‌ای ایران به نقطه صفر عملی می‌شد و آمریکا پس از گرفتن نیاز و فعال کردن مکانیسم ماشه دبّه می‌کرد، ما به همین نقطه فعلی برمی‌گشتیم؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • سید IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 3
    مشکل اصلاح طلبان ت...ع اور در موضوع برجام آن است که به این قرارداد ننگین به مثابه شیشه عمر فرقه منحرف خود می نگرند و نگرانند که اگر بدون آن اقتصاد ایران احیاء شود، چه خاکی به سر کنند که جامعه ایران ایشان را از صفحه و صحنه روزگار محوشان نکند!!!
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      1 1
      دقیقا
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    4 3
    دولت آمریکا حتی قبول نکرد لفظی هم تعهد بده که دوباره از برجام‌خارج نشه!!! که اگر میکرد حسن دوباره با کله خودش را انداخته بود بغل امریکا، ذات پلید و کثیف اصلاحاتی و اعتدالی نفاق و پررویی کهکشانی هست
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    لااقل ی خورده انصاف داشتن که گفتن۴سال اخیرنه۲سال اخیر.صدای پاسخگوبایدبلندترورساترباشدتافراگیرتربشه..این مقاله های کمرنگ ذهن جامعه رو روشن نمیکنه.
  • پارسائی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    مشکل آمریکا با ایران این است که اگر حکومت ایران به تمام مردم جهان از جمله مردم خودش با دیده احترام نگاه کند . هیچ اصطکاکی وجود نخواهد داشت.
  • US ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    2 0
    دویست میلیارد حداقل جیب مردم و زدید با این تورم و.... بخاطر غنی سازی ۸۵ درصد و دو نقطه مشکوک خسارت ام نگیرند باید مردم کلاشون بندازند بالا ، اگر خسارتی باشه که باز از جیب مردم رفته
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • سید فروزان ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    رییس اتاق بازرگانی خیلی دلسوز است ، جلوی فساد در آن اتاق را بگیرد
  • سید فروزان ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    18 میلیارد ذخیره ارزی و شصت تن طلا را به باد دادن هم بخاطر احیا نشدن برجام بوده ؟؟؟؟؟ کرباسچی و رییس اتاق بازرگانی ، به جای طلبکار بودن ، توضیح بدهند ارز و طلا را چگونه بین خودشان (دولت روحانی و فامیل و دوستان خود ) تقسیم کردند؟؟؟یا سهم بعضی دولتی‌های روحانی از شرکت دبش چقدر بوده ؟؟؟؟؟ کارگر کارخانه و پدر بازنشسته که نه ارز میخرند نه طلا .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس