اردوغان

رهبر اپوزیسیون دولت ترکیه گفت که نامزد ائتلاف «شش‌گانه» در همان دور اول، انتخابات ریاست‌جمهوری را خواهد برد.

به گزارش مشرق، «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوی خواه خلق» و عضو ائتلاف «شش‌گانه» در سخنانی، گفت که نامزد این ائتلاف هر که باشد در همان دوم اول انتخابات ریاست‌جمهوری برنده خواهد شد.

به نوشته وبگاه زمان، او همچنین گفت که خبرهایی که از احتمال انحلال ائتلاف شش‌گانه به گوش می‌رسد شایعه است و چنین امکانی وجود ندارد. به گفته او ائتلاف شش‌گانه قرار است در تاریخ دوم مارس نشست داشته باشد.

قلیچدار اوغلو در خصوص معرفی نامزد واحد از سوی ائتلاف شش گانه نیز گفت: «البته هر از چند گاهی نظرات مختلفی در میان دوستان ما که سر میز و یا در زمینه‌های خاصی با هم کار می‌کنند ابراز می‌شود. اما ما مانند افراد متمدن دور یک میز نشسته و بر مشکلات غلبه می‌کنیم. ما قبلاً اعلام کرده‌ایم که نامزد خود را با اجماع انتخاب خواهیم کرد».

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق که به عنوان نامزد احتمالی ائتلاف‌ شش‌گانه مطرح است، سپس گفت که نامزد این ائتلاف هر که باشد بر اردوغان غلبه خواهد کرد.

قلیچداراوغلو با اشاره به اینکه در نشست دوم مارس درباره نامزد مشترک صحبت خواهد شد، گفت: «ما به عنوان ائتلاف شش‌گانه متن مشترکی را صادر کردیم. این اولین بار است که چنین اتحادی در ترکیه ایجاد می‌شود. ائتلاف شش‌گانه آینده‌ای قابل پیش بینی و پایدار را نوید می‌دهد و مردم هم این را می‌بینند».

قلیچدار وغلو در مورد موضع حزب دموکراتیک خلق‌ها و رای دهندگان کرد در مورد نامزد مشترک گفت: «نامزد ریاست جمهوری که در ائتلاف شش‌ گانه تعیین می‌شود، از همه اقشار جامعه و از هر منطقه‌ و هویت و باوری در کشور رای می‌خواهد. من فکر می کنم هرکسی که خواهان دموکراتیک شدن ترکیه باشد این را نیز خواهد دید. ما این فرصت را خواهیم داشت که در نشست دوم مارس درباره همه این موارد بحث کنیم».

احزاب شش گانه متشکل از «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق»، «مرال آکشنر» رئیس حزب «خوب»، «علی باباجان» رئیس حزب «دموکراسی و پیشرفت»، «احمد داود اوغلو» رئیس حزب «آینده»، «گولتیکین اویصال» رئیس حزب «حزب دموکراسی» و «تمل کارامولا اوغلو» رئیس حزب «سعادت» هستند.

رهبر اپوزیسیون ترکیه: اردوغان در دور اول انتخابات بازنده است

انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) برگزار شود و به گفته ناظران این انتخابات نه تنها چهره ترکیه را تغییر می‌دهد، بلکه بر مناسبات منطقه‌ای نیز تأثیرگذار خواهد بود، در همین حال احزاب مخالف شروع به یارکشی‌ کرده و سعی دارند فعلا توجهی به اختلافات نکنند، هدف مشترک آن‌ها در حال حاضر تنها «شکست اردوغان» این مرد شماره یک ترکیه در ۲۰ سال گذشته است.

در همین حال یک متغیر جدید نیز به میان آمده و آن زلزله مهیب ۱۴ بهمن ماه در جنوب ترکیه است که موجب شده شرایط به نفع اردوغان و حزب عدالت و توسعه پیش نرود. در این راستا اردوغان روز گذشته (دوشنبه) در جریان بازدید از منطقه زلزله زده «آدیامان» با تظاهرات مردم علیه ناکارآمدی دولتش در امدادرسانی به زلزله زده‌ها مواجه شد و در نهایت مجبور شد عذرخواهی کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در آخرین انتخابات در سال ۲۰۱۸، اردوغان به راحتی رقیب مخالف سکولار خود را در آدیامان شکست داد اما زلزله اخیر در این منطقه بدترین انتقادات را نصیب اردوغان کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس