کد خبر 1470458
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۴
چالش‌های ائتلاف معارضان؛ رغیب اردوغان مشخص می‌شود؟

پس از خارج شدن یک حزب از ائتلاف معارضان در ترکیه، قرار است امروز رهبران احزاب شش‌گانه برای انتخاب نامزد ریاست‌جمهوری تشکیل جلسه دهند.

به گزارش مشرق، منابع خبری پیش‌بینی می‌کنند که رهبران ائتلاف معارضان روز شنبه (چهارم مارس) پس از خروج یکی از احزاب اصلی ائتلاف در ترکیه و در میانه جنجال‌ها پیرامون نامزد ریاست جمهوری در انتخابات سراسری که قرار است در ماه می آینده برگزار شود، با هم دیدار خواهند کرد.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، روز گذشته (جمعه) اختلافات آشکارا میان ائتلاف معارضان، پس از ماه‌ها اختلاف شدید بین‌شان نمایان شد؛ اختلافاتی که تحلیلگران آن را ضربه‌ای به امید مخالفان برای سرنگونی «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور این کشور می‌دانستند.

«مرال آکشنر» رهبر حزب خوب، یک حزب ناسیونالیست که دومین حزب بزرگ در ائتلاف اپوزیسیون و متعلق به راست‌گرایان است و روز جمعه اعلام کرد که از ائتلاف معارضان خارج می شود.

او هفته گذشته در جلسه‌ای برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری از ائتلاف معارضان شرکت کرده بود؛ در آن جلسه پنج حزب دیگر در ائتلاف پیشنهاد کرده بودند که «کمال قلیچدار اوغلو»، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کنند.

آکشنر اعضای ائتلاف را به اعمال فشار بر حزب خود و سرپیچی از خواست مردم متهم کرده و افزود که او «منصور یاوش»، شهردار آنکارا، یا «اکرم امام اوغلو»، شهردار استانبول از حزب جمهوری‌خواه خلق را برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد داده است.

حزب جمهوری‌خواه خلق بزرگترین پایگاه رای را در ائتلاف معارضان دارد و پس از آن حزب خوب در رده دوم قرار دارد. قلیچداراوغلو گفت که در ائتلاف جایی برای بازی‌های سیاسی وجود ندارد و این نشان می‌دهد که احزاب بیشتری ممکن است به این ائتلاف بپیوندند.

اردوغان هفته گذشته علی‌رغم انتقادها از عملکرد دولتش در فاجعه ویرانگر زلزله که در ماه گذشته رخ داد و بیش از ۴۵۰۰۰ نفر در ترکیه قربانی داشت، اعلام کرد که انتخابات در ۱۴ می برگزار خواهد شد. ائتلاف معارضان در انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی نتوانست چالشی واقعی برای اردوغان که دو دهه در قدرت بوده، ایجاد کند.

در حالی که پیش‌تر «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوی خواه خلق» و عضو ائتلاف «شش‌گانه» در سخنانی، مدعی شده بود که نامزد این ائتلاف هر که باشد در همان دوم اول انتخابات ریاست‌جمهوری برنده خواهد شد.

طبق گزارش پایگاه خبری «زمان» قلیچدار اوغلو، او همچنین گفته بود خبرهایی که از احتمال انحلال ائتلاف شش‌گانه به گوش می‌رسد شایعه است و چنین امکانی وجود ندارد. او گفته بود که ائتلاف شش‌گانه قرار است در تاریخ دوم مارس نشست داشته باشد و حالا یک حزب از این ائتلاف خارج شده است.

در حالی که حدود سه ماه به برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه برای تعیین نمایندگان پارلمان و رئیس جمهور این کشور باقی مانده، نظرسنجی‌ها از پیشتازی حزب عدالت‌وتوسعه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی این کشور حکایت دارد.

طبق جدیدترین نظرسنجی که توسط مؤسسه «آرِدا» در بازه زمانی بیست‌وسوم تا بیست‌وهفتم فوریه ۲۰۲۳ توسط روزنامه «ینی شفق» نزدیک به حزب حاکم ترکیه برگزار شده، حدود نیمی از واجدان شرایط رأی دادن در انتخابات سراسری، به اردوغان برای ریاست‌جمهوری ترکیه رأی می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • SE ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 2
    چند جفت پت و مت
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    شش ایران ستیز در یک قاب
  • قادر IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 0
    یا اردوغان یا هر کس دیگری ترکیه مبتی آگاه دارد که می‌تواند مثل سال‌های گذشته در مسیر قدرت و پیشرفت باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس