کد خبر 1470004
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
وزیر خارجه ونزوئلا: ایران متحد دیرینه ماست

وزیر خارجه ونزوئلا با بیان اینکه همکاری تنگاتنگی میان کاراکاس و تهران در جریان است، گفت که ایران متحد دیرینه ونزئلا به شمار می‌رود.

به گزارش مشرق، «ایوان خیل پینتو»، وزیر امور خارجه ونزوئلا، پنجشنبه، در مصاحبه با شبکه «المیادین» به اتهامات کشورهای غربی درباره «نقض حقوق بشر» در ونزوئلا پاسخ داد.

پینتو در حاشیه پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به خبرنگار المیادین گفت اختلافات ایدئولوژیک با کشورهای سلطه‌جو مانند آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک خلل است که به مبارزه برای حقوق‌بشر لطمه می‌زند و هدف از آن تخریب اراده مردمی است که برای خود سرنوشت معینی مشخص کرده است مانند ونزوئلا.

وزیر خارجه ونزوئلا استفاده از گفتمان حقوق‌بشر برای حمله به کشورهایی که آسایش سلطه‌جوها را بر هم می‌زنند، محکوم کرد و گفت: «حقیقا اوضاع تأسف‌باری است.»

طرح ائتلاف راهبردی میان ایران و ونزوئلا

ایوان خیل پینتو با ارزیابی روابط ونزوئلا با روسیه و ایران بیان کرد که کاراکاس همکاری تنگاتنگی با این دو کشور دارد و طرح‌هایی در زمینه انرژی، غذا، فناوری اطلاعات و ترابری میان آن‌ها در جریان است.

او در ادامه تأکید کرد که روسیه و ایران از زمان دور، متحد ونزوئلا هستند و کاراکاس همواره با این کشورها در تماس بوده و روابط استواری میان آن‌ها برقرار است. وی همچنین اضافه کرد که ونزوئلا با ایران طرح ائتلاف راهبردی را برای بیست سال آینده امضا کرده است.

روابط کاراکاس و واشنگتن مرتبط با نفت است

وزیر خارجه ونزوئلا در پاسخ به سؤالی درباره سفر هیأت آمریکایی به کاراکاس اظهار داشت: «بر این باور بودیم که این سفر راه را برای ایجاد روابط جدید واشنگتن باز خواهد کرد.»

او با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای پیوسته‌ای میان ونزوئلا و آمریکا در تمامی سطوح در جریان است، گفت وضعیت پیچیده است زیرا آمریکا یک امپراتوری متناقض است.

پینتو بیان کرد ونزوئلا می‌خواهد که روابط خوبی با آمریکا و تمام کشورهای جهان داشته باشد با این حال، آمریکا یک نگرش قدیمی را در قبال ونزوئلا دنبال می‌کند و همچنان آثار امپراتوری و بقایای دکترین «مونرو» وجود دارد.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین تأکید کرد که کاراکاس می‌تواند جامعه و نهاد سیاسی آمریکا را قانع کند که بهترین شیوه برای همزیستی از طریق روابط مسالمت‌آمیز صورت می‌گیرد.

ایوان خیل پینتو در عین حال اشاره کرد که ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد و آمریکا بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان است ازاین‌رو روابط کاراکاس و واشنگتن «همواره به‌نوعی با مسئله نفت مرتبط بوده است.»

او اضافه کرد: «ما با آمریکا اختلاف ایدئولوژیک بنیادینی داریم. نگرش آن‌ها به جهان بسیار پیچیده است و ما در این نگرش با آن‌ها سهیم نیستیم.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس