کد خبر 1470135
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
چگونه می‌توان گیاهان آلوده به قارچ را درمان کنیم؟

قارچ‌ها باعث ایجاد بیماری‌های خطرناکی در گیاهان می‌شوند، اگر به موقع به داد گیاه و یا درخت آلوده به قارچ نرسید، در مدت کوتاهی شاهد از بین رفتن آنها خواهید بود.

به گزارش مشرق، بیماری‌های گیاهی که توسط قارچ‌ها ایجاد می‌شوند منجر به کاهش کمی و کیفی محصولات، بروز علائمی ناخوشایند روی گیاه، تأثیرات منفی در گل‌ها و میوه‌ها و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند.

بنابراین بهتر است با روش‌های درمان قارج گیاهان آپارتمانی آشنا شوید تا بتوانید گیاه مورد علاقه خود را نجات دهید.

انتقال گیاه آلوده

با مشاهده اولین علائم بیماری قارچی به جهت عدم گسترش قارچ ، فورا گیاه آلوده را به مکان دیگری و به دور از سایر گیاهان منتقل کنید. گیاه را در مکانی قرار دهید که حتی در صورت داشتن اسپور های فعال باد نیز نتواند هاگ های آن را به سایر گیاهانتان منتقل کند.

جداسازی قسمت های آلوده

بعد از انتقال گیاه به قرنطینه (همانند کرونا ۱۴ روز)، قسمت های آسیب دیده و مورد حمله را جدا کرده و دور بیندازید. دقت کنید که هر قسمتی که آلوده بود باید جدا شود. در این مرحله از، از دست دادن ظاهر زیبا و برگهای گیاهتان نترسید، چرا که عدم مقابله با قارچ باعث نابودی کل گیاه می‌شود.

ایجاد هوای تازه با تهویه مناسب

در صورت پر شاخ و برگ بودن گیاه حتی برگهای سالم را نیز تا حدودی هرس کنید تا به گیاه هوای تازه برسد ، جریان هوا بین برگ های گیاه در از بین بردن عامل بیماری زا بسیار موثر است.

ایجاد شرایط مکانی مناسب

دقت کنید که شرایط محیط قرنطینه شما باید به گونه ‌ای باشد که با زیستگاه مورد علاقه قارچ به دور باشد. بدین منظور این محل نباید خیلی سرد، مرطوب، تاریک و بسته و بدون گردش هوا باشد. نور آفتاب زیاد و غیر مستقیم بهترین گزینه برای چنین مکانی است.

در این مرحله باید دقت کنید که شیوه آبیاریتان نسبت به سابق باید تغییر کند، به منظور عدم گسترش قارچ گیاه را با فواصل طولانی تری و به صورت کم حجم آبیاری کنید.

گیاه را دستمال و یا حمام کنید

با محلول آب ولرم + چند قطره مایع ظرف‌شویی و به وسیله دستمالی نرم گیاه را تمیز کنید. دقت کنید که دستمال کردن با آب خالی ممکن است باعث جا به جا شدن هاگ ها به قسمت های سالم و حاد تر شدن بیماری شود.

اگر اندازه و یا تعداد برگ ها و یا همچنین میزان قارچ به حدی است که نشود دستمال نمود ، گیاه را درون وانی از آب + چند قطره مایع حکام کنید.

استفاده از قارچ کش

با توجه به نوع بیماری قارچی و همچنین لحاظ قسمت مورد حمله قارچ کشی مناسب تهیه کرده و به محل آلوده اسپری نمایید. البته توصیه می‌شود به جهت پاکسازی کامل تمام مناطق گیاه از جمله برگ، ساقه، محل اتصالات برگ به ساقه و حتی سطح خاک و ریشه نیز با قارچ کش اسپری شود. ( برای هر قسمت محلول مناسب ).

تعویض خاک

چنانچه خاک شما به مقدار زیاد آلوده بود اقدام به تعویض خاک گلدان نمایید. اما در صورت آلودگی کم میتوانید از قارچ کش استفاده کنید.

عملیات نجات بازماندگان

چنانچه پیشروی قارچ به حدی مزمن و حاد بود که نمیتوان به نجات آن امیدوار بود قسمت هایی از گیاه را که به سالم بودن آنها مطمئن هستید جدا کرده و در گلدان دیگری تکثیر نمایید قبل از کاشت به قلمه ها قارچ کش بزنید.

منبع:ایسکانیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس