جامعه‌شناس پزشکی آمریکایی: مسمومیت‌ها در ایران، هیستری جمعی است

یک جامعه‌شناس آمریکایی در مقاله‌ای نوشت: چندین مطالعه نشان می‌دهد که مسمومیت‌های دسته جمعی مشابه دیگری (غیر از ایران) در برخی کشورها مانند افغانستان، مصر و کرانه باختری گزارش شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که درست سه ماه از آغاز مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه قم می‌گذرد، هنوز علت این پدیده اعلام نشده و نگرانی والدین از سلامت فرزندان، بسیاری از مدارس دخترانه این شهر را به حالت نیمه‌تعطیل کشانده است.

نخستین حادثه، نهم آذرماه امسال در هنرستان دولتی «نور» در قم رخ داد و به مسمومیت ۱۸ دانش‌آموز دختر منجر شد که همگی با حضور عوامل اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند. از آن روز تا کنون، شبیه این حادثه در چند مدرسه دخترانه دیگر قم نیز رخ داده و در شهرهای بروجرد، اردبیل، کرمانشاه، تهران و چند شهر دیگر نیز مواردی مشاهده شده است.

دکتر «رابرت بارتلومیو» Robert Bartholomew جامعه‌شناس پزشکی آمریکایی، شنبه چهارم مارس(۱۳ اسفند) در مقاله خود با عنوان «روان‌شناسی و راز دختران دانش‌آموز «مسموم شده» (Psychology and the Mystery of the "Poisoned" Schoolgirls) که در تارنمای psychologytoday منتشر شده، این پرسش را مطرح می‌کند: در میان گزارش‌ها درباره «مسمومیت‌های دسته‌جمعی» دانش‌آموزان ایرانی، آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

وی در این گزارش می‌نویسد: در یک مدرسه دخترانه، یک دختر مسلمان جوان نفس نفس می‌زند، سپس بیهوش می‌شود _ به سرعت چند نفر دیگر به دنبال آن می‌آیند. به‌زودی ده‌ها دختر به یک بیمارستان محلی منتقل می‌شوند که به نظر می‌رسد مسمومیت عمدی ناشی از گاز مضر است. علائم شامل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری است.

وی می‌افزاید: برای نخستین‌بار در افغانستان در سال ۲۰۰۹ موارد مسمومیت‌های دسته‌جمعی دانش‌آموزان ناشی از گاز گزارش شد. دانش‌آموزان در برخی مدارس اسلامی دخترانهِ افغانستان در این مسمومیت دچار سردرد، حالت تهوع، درد شکم، و تاری دید شدند؛ برخی غش کرده و از حال رفتند و به بیمارستان منتقل شدند. آیا این بخش اخیر در ایران است؟ اما موضوع به این کشور ختم نشد و در سال ۱۹۸۳ رخداد مشابهی در کرانه باختری به وقوع پیوست.

بارتلومیو در این گزارش مدعی شده، بروز حوادث مشابه در ایران، افغانستان و کرانه باختری شگفت‌انگیز است. در سال گذشته میلادی، اعتراض‌های زنان در ایران به حجاب سبب بروز اضطراب طولانی‌مدت در جامعه ایران شده است. پس از آن، در نوامبر ۲۰۲۲(آبان ۱۴۰۱)، موجی از گزارش‌ها در مورد مسمومیت‌های دختران مدرسه‌ای آغاز شد که نزدیک به ۱۲ حادثه جداگانه بود.

وی می‌نویسد: این «حملات» در رسانه‌ها با واژه‌هایی مانند «مرموز» و «غیرقابل توضیح» توصیف شده است. یک نظریه عامیانه رایج معتقد است، دختران به دلیل سرپیچی از تلاش‌ها برای مجبورکردن آنها به پوشیدن روسری خود در انظار عمومی مجازات می‌شوند.

براساس این گزراش، مقام‌های ایران باوجود معاینه‌های متعدد بیمارستانی از جمله آزمایش خون، هنوز کسی را دستگیر نکرده و نتوانسته‌اند یک عامل شیمیایی را در این زمینه شناسایی کنند.

مسمومیت در افغانستان

طبق گزارش این جامعه‌شناس آمریکایی: «بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶، ده‌ها مکتب در حداقل هفت ولایت در سراسر افغانستان تحت تأثیر حوادثی قرار گرفتند که در آن زمان به طور گسترده به عنوان مسمومیت‌های دسته‌جمعی گزارش شده بود.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۲۰۱۶، مشاور یکی از اعضای دولت افغانستان در مورد شیوع بیماری در ولایت هرات بودم و در این موضوع، به این نتیجه رسیدیم که، دختران از بیماری روانی انباشته‌شده رنج می‌بردند. در افغانستان، دختران به دلیل مخالفت با طالبان، به مدارس می‌رفتند و ترس از انتقام را برانگیختند اما سخنگویان طالبان همواره دست داشتن آنها را در این موضوع رد کرده‌اند. با وجود ابتلای هزاران دختر به این بیماری شایع، هیچ‌کدام فوت نکردند؛ تقریباً همه به سرعت بهبود یافتند و هیچ سمی در هوا، آب یا غذا شناسایی نشد.

این جامعه‌شناس آمریکایی با بیان اینکه تاکنون در حوادث ایران با وجود نزدیک به هزار قربانی، هیچ سمی شناسایی نشده است، می‌افزاید: نه فقط به این نتیجه رسیدیم که دختران در هرات افغانستان از بیماری روان‌زا رنج می‌برند بلکه یک مطالعه جداگانه توسط سازمان بهداشت جهانی که شیوع بیماری‌های مشابه را در ۲۲ مدرسه در سراسر این کشور بررسی کرده بود، پس از تجزیه و تحلیل خون، ادرار و آب نیز به همین نتیجه رسید.

در سال ۲۰۱۳، نیز فاش شد که تحقیقات منتشرنشده جداگانه توسط سازمان ملل متحد و نیروی بین‌المللی کمکی امنیتی_نظامی چند ملیتی ناظر بر امنیت افغانستان در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴، هر دو به یک نتیجه رسیدند.

مسمومیت دختران دانش‌آموز فلسطینی

طبق این گزارش «در ماه مارس تا آوریل ۱۹۸۳، گزارش‌هایی از مسمومیت دختران مدرسه‌ای منتشر شد که براساس آن نزدیک به هزار دانش‌آموز دختر فلسطینی در منطقه اشغالی کرانه باختری توسط اسرائیل در این بیماری دچار سردرد، سرگیجه، تاری دید، درد معده و ضعف شدند. بسیاری از آنها هوشیاری خود را از دست دادند.

این موضوع در سراسر جهان خبرساز شد و به اتهام‌های نگران‌کننده در مورد مسمومیت‌های دسته‌جمعی علیه اسرائیل منجر شد. این ترس شایعه‌هایی را برانگیخت که عوامل اسرائیلی یا افراط‌گرایانِ غیرنظامی، این دختران را مسموم کرده‌اند. حادثه اولیه که باعث شیوع این بیماری شد در یک مدرسه رخ داد و بعداً به بویی که از یک سرویس بهداشتی می‌آمد ردیابی شد.

با این وجود، در دو تحقیق جداگانه منتشر شده در The Lancet به این نتیجه رسیدند که این بیماری روانی است. براساس تحقیقات دیگری که در ژورنال آمریکایی روانشناسی منتشر شد، گزارش روزنامه اسرائیلی که در آن روزنامه‌نگار به اشتباه در مورد برخی از قربانیان که نابینا شده بودند(مطلبی نوشته بود)، سهم عمده‌ای در این شیوع داشته است.

این مقاله ادامه می دهد در تاریخ معاصر موارد مستند عدیده ای وجود داشته که حوادث به ظاهر تروریسم دولتی ، در اصل ریشه روانی داشته است.

مسمومیت ها در ایران همزمان شده با بوی ناآشنایی که دلیل اول این بیماری‌های روانی در قرن گذشته است.

وی نوشته است: در تاریخ اخیر، چندین مورد مستند وجود داشته است که در آن حوادث آشکار تروریسم دولتی با منشأ روانی تغییر داده شده است.

دختران مصری

براین اساس، گزارش دیگری مربوط به مسمومیت دختران دانش آموز مسلمان در سال ۱۹۹۳ در مصر منتشر شد که در این مورد حدود ۱۵۰۰ دانش آموز در سنین ۹ تا ۱۶ سال مسموم شده و دچار حالت تهوع، سردرد و غش شدند و پیامد آن ۳۲ مدرسه تعطیل شدند. درخلال این حوادث، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه این دختران توسط ماموران اسرائیلی هدف قرار گرفتند تا آنها را عقیم کنند.

چرا ایران، چرا حالا؟

این جامعه شناس آمریکایی گزارش خود را با یک جمله و یک سوال به پایان رساند: در تمام این موارد، دختران جوان مسلمان که تحت فشارهای فوق‌العاده و بدون فرصت جبران بودند، در پس‌زمینه‌ای از آشفتگی‌های سیاسی، درگیر حادثه ای مرموز شدند که به یک گاز سمی نسبت داده شده است.چه چیزی محتمل است؟: اینکه دانش‌آموزان پس از سه ماه و نیم هدف حملات شیمیایی بوده‌اند که هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد یا اینکه آنها از علائم روان‌زایی ناشی از استرس رنج می‌برند - وضعیتی که مستند شده است.

وی در ادامه می نویسد: بدون هیچ شواهدی از یک عامل سمی، بدون مرگ و تقریباً همه قربانیان به سرعت بهبود می یابند، گزارش های "مسمومیت" باید با احتیاط مورد بررسی قرار گیرند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 24
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    8 6
    قبول دارم. باید بداریم لخت بشن تا استرس حجاب شون از بین بره!
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    15 3
    بله احتمالا اکثریتش هیستری جمعی هست اما یه نکته میگم روش دقت کنید. از مثلا ۵۰ موردی که رخ میده شاید چندتاش خرابکاری واقعی باشه برای اینکه بخوان متخصصین و نیروهای امنیتی رو گیج کنن تا نتونن به معادله واحد برسن. یعنی ترکیب خرابکاری و هیستری جمعی
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      هیستری جمعی و اضطراب و... برای اولین بار توسط روسیه در جریان حمله شیمیایی به مدارس چچن مطرح شد
  • مهدی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    9 3
    بنظر می رسد اقدام مسمومیت در مدارس کشور از طریق عوامل اسراییل در ایزان تدارک دیده شده است
    • US ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      5 10
      خوبه اسرائیل و آمریکا سفارت ندارند!داشتند چه ها ها که نمی گفتید! جمع کنید یک عده مغرض معلوم الحال ريختن اینجا دارن زر مفت میزنند!همه دنیا مقصر شما فرشته هستید!!
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    10 3
    مرگ بر امریکا؟
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      3 2
      هنوز مشخص نیست
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    11 6
    از کی تا حالا مشرق به سخنان روانشناس امریکایی استناد می کند . آن هن برای مسائل داخلی کشور ولی نمی داند که این روانشناس فرزند یک مادر روان پریش بوده که دائما مورد ضرب و شتم پدر دائم الخمرش بوده است و خودش نیز مازوخیسم دارد.
    • علی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      1 0
      استاد مگه شهید فخری زاده رو ترور کردن از سفارتشون آدم فرستادن.
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    5 3
    حالا مردم ایران بعد از اغتشاشگر به بیماران روانی هم ارتقا یافتند
  • کی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    7 5
    چه طور خود آمریکا از این هیستریک نداره ولی ایران و افغانستان دارن . عجب .چقدر گشتی این مقاله رو پیدا کنی؟
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 2
    منظور؟
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    4 0
    امکان نداره چرا تا حالا اینجوری نشده هر هدفی که عاملان این کار داشته باشند خبیثانه است بله شاید هدف عقیم سازی دختران نسل جوان باشه یا شاید دلایل دیگه؟ ولی هیستری جمعی کاملا بی ربطه
  • US ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    29 11
    جامعه شناس خیلی غلط کرده گفته!الان که به نفع شما هست به آمریکایی استناد می کنید چون می چربه!در سایر موارد مرگ بر آمریکا میگویید نه این بخاطر اعتراضات اخیر توسط دختران بود که دارد مجازات می شوند
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 4
      این همه به دختران عفو خورده-در ضمن اون همه مرد تو اغتشاشها بودن-مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا مرگ بر امریکا
    • بهرام IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 4
      وجدانا در این حد سادگی
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      3 5
      یه جامعه شناس هم باید رو الاغ هایی مثل تو کار کنه
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 4
      ببین چقدر متوهمی که امریکایی ها هم دارن به ربشت می‌خندن. ما هیچی فکر آبروی خودتون باشید و بیش از این خودتون رو اسکول نکنید
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      3 3
      آهان متخصص این موضوع که از قضا از کشور دشمن ماست داره دروغ میگه تو و چهارتا الاغ مجازی مزدور راست میگید باشه تو خوبی
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 2
      برو دارو خونه بگو قرص توهم میخوام. میدن بهت هشت ساعت یکی بخور ایشالا که خوب شی
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 1
      ما که با علم و دانشمند آمریکایی مشکلی نداریم با سیاست و سیاستمداراش مشکل دارم. علم واقعی که بر اثر شواهد میدانی و تفاسیر بدون تعصب شکل گرفته باشه حجته بر همه
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 1
      شماها از فضای مجازی وارد دنیای موازی شدید کلا! کدوم اعتراض چند تا دانش آموز تو تهران و چند شهر بزرگ دوتا شعار دادن و فیلمش فرستادن منوتو! اعتراض میخوای برو الان تل آویو
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      3 0
      اصل ماجرا رو دکتر پیر پکاجکی میدونه. صدایش باشیم جانش در خطره... تو و کسایی که لایک کردن از امید دانا هم گاو ترید
    • ایلیا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 2
      واقعا مرزهای حماقت و وطن فروشی رو مایلها جابجا کردی...آخه یه کم این مخ واموندتو بکار بگیر،والا خوب نی آکبند بری اون دنیا...مگه نظام میاد کاری بکونه که حساسیتها رو علیه خودش شدت بده؟؟؟،اصن ناامنی روانی سودشو کی میبره؟؟؟؟؟ والا این سوال رو یه جلبک هم می‌تونه از خودش بپرسه..خجالت بکش غرب زده بی غیرت مزدور
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 2
      خدا کنه این‌ جنبش زن زدگی آزادیتون تموم نشه خدا وکیلی خیلی سرگرمیم باهاتون و میخندیم. اگر برید و دیگه نظر ندید بر میگردیم به روزمرگی های قبلی
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 1
      تو بگو پرفسور بی سواد اگر فهم داشتی اینطوری نظر نمی دادی
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 2
      ابله تو قم کسی با پوشش و حجاب مشکلی ندارن و این اتفاق بیشتر هم در مدارس مذهبی اتفاق افتاده
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 2
      افرین حرف حق زدی همینه حالاامریکاییاملاک شدن موقع دیگه دشمنن11
    • US ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      1 2
      اولاغ تو و اسلاف تو هستند که خودتون رو زدید به خواب ، دختران می‌گن بوی گاز استشمام کردند و توی ازاولار داری کتمان می کنی
    • US ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
      2 2
      شما با علم آمریکا مشکل ندارید؟! علم رو آمریکایی ها اختراع می کنند و شما مرگ به آنها می گویید!
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 0
    "الینه "شده اند.به نقل مضمون شبیه به همان مسافرغریبی است که بین راه به محلی میرسد
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 1
    افغانستان فلسطین ، مصر که نزدیک اسراییل هست، یعنی همه جاهایی که اسرائیل و آمریکا دسترسی داشتند مسمومیت پیدا شده
  • ایرانی با غیرت IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 1
    امروز این حادثه مسمومیت در یکی از مدارس دخترانه اصفهان به وقوع پیوسته که با مدیر مدرسه دخترانه مصاحبه شده و خود مدیر مدرسه هم دچار عارضه گلو درد و .. شده بود . مدیر مدرسه در انتهای مصاحبه گفته که این کار ( شیطنت ! )یکی از دانش آموزان است. در هفته قبل هم در یک مدرسه دخترانه در شاهین شهر اصفهان اسپری فلفل که در کیف یکی از دانش اموزان بد عمل میکند باعث میشود که ان دانش اموز و بقیه همکلاسی های او روانه بیمارستان شوند.
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      .....
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 2
    این جامعه شناس به قبر اجدادش حندیده چرا فقط بین مسلمانان وکشورهای بیچاره اتفاق می افته واین حرفش هم از سر دشمنیه که هیچکس پی گیر نشه
  • منصف IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 2
    مسیر مسمومیت ها نشان از ان دارد که رزیم غاصب اسراییل با امریکا پشت این توطیه هستند در یکی از مدارس پسرانه زابل چنین موردی بود که گاز توسط دانش اموز منتشر شد و دانش اموز مدرسه نیامد و مدیر مدرسه هم لاپوشانی می کند
  • پریسا IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 2
    یک سال پیش آزمایشگاهی میکروبی در اوکراین که توسط آمریکاییها اداره میشد توسط روسیه کشف و به سازمان ملل گزارش شد ولی بشدت توسط رسانه های غربی سانسور شد. احتمال تلافی توسط اوکراین و اسراییل وجود دارد
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 1
    باشه ما هم حرف کارشناس شیطان بزرگ ‌رو مثل شما باور میکنیم!! آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است!..
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    نه بابا
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 1
    قبول این نظریه خیلی سخت است اگرچه جای فکر کردن و تامل در اتفاقات و وقایع دارد.
  • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 2
    فکر کنم اگر کسی در یک نقطه از جهان نظر بده که این ها توه بوده شما ذوق زده بشید چاپ کنید، شما مردم را هالو گیر آوردید بعد میگید چرا به رسانه های خارجی بیشتر گرایش دارید
  • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    3 1
    فکر کنم اگر کسی در یک نقطه از جهان نظر بده که این ها توه بوده شما ذوق زده بشید چاپ کنید، شما مردم را هالو گیر آوردید بعد میگید چرا به رسانه های خارجی بیشتر گرایش دارید
  • GR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 1
    ندیده از دور چگونه می تونه نظر بده احتمالا این امریکایی از خودتون نیست؟
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 0
    ای داد من از اول این قضیه گفتم نازایی و روان پریشی مبتلا میشن
  • کاظم IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 1
    برید عاملش رو بگیرید و شعر نگید
  • :) IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 1
    همش هیستریک نیس، بیشترش هم فیلم است :)
  • متخصص بیماری های داخلی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 1
    اگر به دنبال جهاد فرهنگی هستید، در منابع غربی با سه دسته سر و کار خواهید داشت: ۱-جریان غالب رسانه ای: که زیر نظر دشمن شماست. باید خطاهای محتوایی و روش های فریب رسانه های فوق را به مخاطب نشان دهید. ۲-جریان منتقد: که در سیر سیاسی-تاریخی، به نوعی متحد شماست. اشکالات ایدئولوژیک این دسته را برای جوانان روشن کنید ولی در رسانه های عمومی به این منابع ضریب دهید. ۳-جریانی که پرچم خاصی ندارد و نمی توانید از روی ظاهر، جبهه اش را مشخص کنید: مثل این دسته، مثل کوفیان سیاهی لشکر در سپاه یزیدی است. تحلیلگر مقاله فعلی پرچم خاصی نداشت. انتشار مطالب این جور افراد لازم نیست و چه بسا مضر هم هست. برای خواننده ریزبین روشن است که چندجا به طور پنهان علیه اسلام شبهه افکنی شده است.
  • متخصص بیماری های داخلی IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 1
    اگر به دنبال جهاد فرهنگی هستید، در منابع غربی با سه دسته سر و کار خواهید داشت: ۱-جریان غالب رسانه ای: که زیر نظر دشمن شماست. باید خطاهای محتوایی و روش های فریب رسانه های فوق را به مخاطب نشان دهید. ۲-جریان منتقد: که در سیر سیاسی-تاریخی، به نوعی متحد شماست. اشکالات ایدئولوژیک این دسته را برای جوانان روشن کنید ولی در رسانه های عمومی به این منابع ضریب دهید. ۳-جریانی که پرچم خاصی ندارد و نمی توانید از روی ظاهر، جبهه اش را مشخص کنید: مثل این دسته، مثل کوفیان سیاهی لشکر در سپاه یزیدی است. تحلیلگر مقاله فعلی پرچم خاصی نداشت. انتشار مطالب این جور افراد لازم نیست و چه بسا مضر هم هست. برای خواننده ریزبین روشن است که چندجا به طور پنهان علیه اسلام شبهه افکنی شده است.
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 2
    اصلا این نظریه درست ، حالا چرا در این زمان ؟ یکسال دیگه یا دوسال قبل نمیشد ؟
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    1 2
    هیستریک هم باشه، عذرخواهی لازمه تا احساس آرامش کنن!
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    0 3
    این دانشمند چرت گفتن ، چرا فقط کشورهای مسلمان ؟
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    2 2
    اینجانب بعنوان یک پزشک هم در مشرق پیام گذاشتم و هم به اطلاعات سپاه پیامک دادم.که علت آن mass psycogenic illness است دقیقا موافق هستم .لطفا تا میتوانیدنشر دهید.تا آرامش به والدین برگردد و دست معاندین و رسانه های آنها بیشتر رو شود
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      1 0
      دوکی..ما که سواد نداریم..این خارجکی که گفتی دارو خوراکیه با باید آمپولی بزنیم!!
    • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
      0 0
      دوکی..ما که سواد نداریم..این خارجکی که گفتی دارو خوراکیه با باید آمپولی بزنیم!!
  • گمنام IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
    3 1
    درد بی درمون بگیرن اراذل و اوباش مجازی که باعث ایجاد نا امنی و تشویش اذهان عمومی میشن. لعنت خدا بر دشمنان اسلام
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 0
    پی چراکسی درمدرسه ها بیمارستانها وآزمایشگاه ها نمیگه!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس