شی جین‌پینگ:«دیوار بزرگ امنیتی و پولادین» چین باید ساخته شود

رئیس‌جمهور چین تأکید کرد که این کشور باید در زمینه علم و فناوری خوداتکایی بیشتری داشته باشد و لازمه پیشرفت و توسعه چین، ایجاد «دیوار بزرگ پولادین» امنیتی است.

به گزارش مشرق، «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین امروز دوشنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین نشست سالانه پارلمان تأکید کرد چین برای توسعه نیازمند امنیت است و باید ارتش و نیروهای مسلح را نوسازی کند و «دیوار بزرگ پولادین» را بسازد.

وی دراین‌باره افزود: امنیت پایه و اساس توسعه و ثبات پیش‌نیاز رونق است.

به نوشته رویترز، رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «چین باید خوداتکایی و قدرت خود را در زمینه علم و فناوری بیشتر کند». این درخواست شیء جین‌پینگ در شرایطی مطرح می‌شود که آمریکا اخیراً دسترسی چین به تجهیزات ساخت تراشه و سایر فناوری‌های پیشرفته را مسدود کرد.

درباره مسئله تایوان که از مهمترین مسائل اختلافی پکن با واشنگتن است، رئیس‌جمهور چین گفت: ما باید با جریان‌ها و فعالیت‌های جدایی‌طلبانه و تجزیه‌طلبان و همچنین مداخله نیروهای خارجی در تایوان مقابله کنیم.

این اولین سخنرانی شیء جین‌پینگ در دوره سوم ریاست‌جمهوری‌اش است.

نمایندگان کنگره ملی خلق چین (پارلمان) روز جمعه به اتفاق آرا شیء جین پینگ را برای سومین دوره به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب کردند. به این ترتیب شیء جین پینگ برای یک دوره پنج ساله دیگر رئیس جمهور چین خواهد بود.

شیء جین پینگ همچنین مجدداً به عنوان رئیس کمیسیون مرکزی نظامی، دومین پست مهم در سلسله مراتب قدرت در چین، انتخاب شد. رأی گیری ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت محلی انجام شد که طی آن ۲۹۵۲ به نفع شیء جین پینگ رأی دادند و هیچ رأی مخالف و ممتنعی وجود نداشت.

شیء جین پینگ اولین رئیس جمهوری در چین است که برای سه دوره رئیس جمهور انتخاب می‌شود. وی اولین بار در مارس ۲۰۱۳ و دومین بار در مارس ۲۰۱۸ به عنوان رئیس جمهور چین انتخاب شده بود. در واقع مسیر برای سومین دوره ریاست جمهور شیء جین پینگ در سال ۲۰۱۸ هموار شد که در قانون اساسی این کشور اصلاحاتی انجام شد و پیش از آن حداکثر دوره ریاست جمهوری دو دوره در چین بود.

پس از بیستمین کنگره حزب کمونیست چین (ح‌ک‌پی) در ماه اکتبر، شیء جین‌پینگ برای سومین بار بعنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب شد.

شیء جین پینگ در سال ۱۹۵۳ در پکن در خانواده یک رهبر انقلابی و سیاسی برجسته چین به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۴، او به اتحادیه جوانان کمونیست چین پیوست و بعداً چندین سمت حزبی در سطح شهرستان و شهرستان داشت.

وی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ فرماندار استان فوجیان شرقی بود، در سال ۲۰۰۷ به عنوان عضو کمیته دائمی (PC) دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین انتخاب شد و در مارس ۲۰۰۸ به عنوان نایب رئیس جمهوری خلق چین انتخاب شد.

شیء جین پینگ در نوامبر ۲۰۱۲ ریاست کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و شورای نظامی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین را بر عهده داشت و در مارس ۲۰۱۳ سمت رئیس دولت و رئیس شورای نظامی مرکزی جمهوری خلق چین را بر عهده گرفت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
    0 1
    این که چرا یکی از شورشیان تیان آنمن شده رییس جمهور باید از سازمان های اطلاعاتی چین پرسید
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      2 0
      در هر صورت کشیدهٔ نر و ماده و تودهنی هست که یانکی ها دارن میخورن و حال میده!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس