1

آبراهامیان: اغتشاشات پاییز در چند محله شورشی کور بود که به پایان رسیده و رضا پهلوی با رفتارهای غلط باعث تضعیف آن شد.

سرویس سیاست مشرق- وقوع اغتشاشات اخیر بحث‌ها و تحلیل‌های فراوانی را در میان اقشار مختلف ایجاد کرده است. گستردگی، نوع شعارها، مدت‌زمان و نوع حضور زنان، جوانان و نوجوانان، خاصه ازاین‌جهت که علت آغاز آن، نه سیاسی و اقتصادی که مسئله‌ای اجتماعی بوده، بسیار قابل‌تأمل است. این مسئله سبب درگرفتن اختلاف تحلیلی بسیار شدیدی در سطوح نخبگانی دراین‌باره شده است. از این رو پدیدارشناسی و ارزیابی جنس اغتشاش دارای اهمیت بوده و بررسی ابعاد مختلف آن و پاسخ به سؤالات مختلف درباره آشوب‌ها ضروری است، عمده این اختلافات به تحلیل نوع و جنس اغتشاشات برمی‌گردد.

عده‌ای از تحلیلگران معتقدند بهانه آغاز یک اعتراض، خاصه در کشوری مانند ایران تعیین‌کننده محتوا و جنس آن نیست؛ و بهانه آغاز آن تنها یک جرقه و محرک است و پس‌ازآن اصل اغتشاشات به بهانه‌ها و انگیزه‌های متعددی صورت می‌گیرد. البته این تفاوت تحلیلی باعث نشد که یک مسئله درباره آشوب‌ها عوض شود؛ همه کسانی که اغتشاشات پاییز را بررسی کرده‌اند در یک جمله اتفاق نظر دارند و آن مرگ آشوب‌های اخیر است؛ این اغتشاشات با دامنه اجتماعی را باید در خط یک تهاجم فرهنگی عمیق مورد تشریح قرار داد.

در ادامه اعترافات کارشناسان و تحلیلگران غربی مبنی بر شکست اغتشاشات در ایران، یرواند آبراهامیان در یک گفتگوی قابل تامل با یورو نیوز مطالبی را مطرح کرده است که تحلیل جالبی از آشوب‌ها را ارائه می‌دهد.

یرواند آبراهامیان در پاسخ به این سوال که آیا باید این جنبش(آشوب‌سازی) را پایان یافته ارزیابی کرد یا این سکوت، آتشی زیر خاکستر خواهد بود تا بار دیگر خشم عمومی نسبت به جمهوری اسلامی فوران کند؟ به این رسانه اروپایی می‌گوید:

من فکر می‌کنم در مورد اعتراضات(اغتشاشات) در ایران یا آنطور که من آنها را شورش می‌نامم، انتظارات اغراق‌آمیز یا خوش‌بینانه‌ای ایجاد شد که این شورش‌ها به انقلاب منجر می‌شود. اما اگر از لحاظ تاریخی بررسی کنید، از قرن هفدهم و انقلاب انگلستان، شورش‌های بسیاری بوده‌اند که تنها تعداد محدودی از آنها به انقلاب منجر شده است. ضمن اینکه در مورد نحوه استفاده از کلمه انقلاب هم اشتباهاتی وجود دارد و گاهی برخی از شورش‌ها را به غلط انقلاب می‌نامند. یا در مثالی دیگر همه از «انقلاب آمریکا» سخن می‌گویند در حالی‌که استقلال از یک قدرت استعماری که نامش انقلاب نیست. در مورد دیگری کسانی که کودتا کرده‌اند برای جلب مشروعیت و سرپوش نهادن بر کاری که انجام داده‌اند، کودتای خود را انقلاب می‌نامند. انقلاب به فرآیندی گفته می‌شود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون می‌کند. با این توصیف‌ها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود. به همین دلیل مردم انتظار داشتند و امیدوار بودند که این قیام اخیر هم در کشور به همان نتیجه منتهی شود!

اعلام خبرمرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی چه معنایی دارد؟ / یرواند آبراهامیان: روی آشوب‌ها در ایران سنگ قبر بگذارید!

اعلام خبرمرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی چه معنایی دارد؟ / یرواند آبراهامیان: روی آشوب‌ها در ایران سنگ قبر بگذارید!

این استاد دانشگاه کلمبیا که سابقه فلسفی مارکسیستی نیز دارد درباره مشروعیت جمهوری اسلامی ایران نیز نظرات جالبی را مطرح کرده و گفته است:

من فکر می‌کنم هنوز جمهوری اسلامی مشروعیت دارد. البته نارضایتی نسبت به مسائل اقتصادی در کشور وجود دارد و اما آنها هنوز هم مشروعیت دارند. [این شرایط] برای سرنگونی کافی نیست. ما هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه [دولت] به سمت فروپاشی برود، نداریم. من فکر می‌کنم هنوز جامعه از [دولت] حمایت می‌کنند. من فکر می‌کنم باید به خواسته‌های مردم توجه کرد، آنها به دنبال چیزهایی چون برابری، اقتصاد بهتر و آموزش هستند. اگر [دولت] بتواند اینها را به مردم بدهد، من مطمئن نیستم که جامعه بخواهد برای داشتن یک حکومت سکولار هزینه یک انقلاب دیگر را بپردازد. نکته دیگر آن است که شاه در ۲۸ خرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند در نتیجه دیگر نمی‌توانست از مشروعیت سخن بگوید. اما در مورد جمهوری اسلامی مردم مشروعیت نظام را قبول دارند ضمن اینکه هیچ نشانه‌ای مبنی بر ریزش در سپاه پاسداران وجود ندارد.

آبراهامیان درباره شناسنامه آشوب‌ها نیز مسائل جالبی را مطرح کرده و آن را تحرکی توده‌ای خوانده و می‌گوید:

جنبش تاکنون یک اعتراض توده‌ای بوده اما از نظر سازمان‌دهی این اعتراضات هنوز به صورت یک جنبش منسجم در نیامده است. به عنوان مثال در انقلاب ۱۹۷۹ اعتصاب‌های عمومی داشتیم. بعد از حادثه میدان ژاله تقریبا کل اقتصاد کشور متوقف شد. کارگران صنعت نفت پیشقدم بودند و سایر بخش‌ها هم به آن پیوستند. اما شما این را در بازار بزرگ اصفهان، تهران یا مشهد نداشتید. در ایران بورژوازی به دولت وابسته است.

آبراهایمیان درباره رهبری اپوزیسیون نیز نظرات قابل تاملی داشته و گفته است:

من فکر می‌کنم حضور شاهزاده جوان یا هر چیز دیگری که می‌توان اسمش را گذاشت به عنوان رهبر، باعث تضعیف اعتراضات و تقویت [جمهوری اسلامی] خواهد شد. چراکه مردم خواهند پرسید اعتبار دموکراتیک و سکولار او از کجا آمده؟ من مطمئن نیستم که مردم به صرف بیان گفته‌هایی چون مدارا با مخالفان یا پافشاری بر فرآیند انتخابی و رای مردم، چنین چیزهایی را بپذیرند.

در حال حاضر یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان محتوای منتشر شده راجع به هر یک از این فراخوان‌ها به‌مرور کمتر و کمتر شده است. بر این اساس، بررسی تعداد توییت‌ها، ریتوییت‌ها و ریپلای‌ها در بازه یک هفته‌ای منتهی به هر فراخوان، نشان می‌دهد که فراخوان سه‌روزه در آبان با بیشترین استقبال و فراخوان سه‌روزه در اسفند با کمترین استقبال در توییتر مواجه شده است.

اعلام خبرمرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی چه معنایی دارد؟ / یرواند آبراهامیان: روی آشوب‌ها در ایران سنگ قبر بگذارید!

تفاوت فهم مارکسیستی از آشوب با فهم چپ‌های آمریکایی

این آنالیز دقیق از سوی آبراهامیان را باید در کنار تحلیل‌های غلط برخی چپ‌های ستادی(چپ‌های آمریکایی) در آشوب‌ها قرار داد تا به ارزیابی جالبی رسید، حمیدرضا جلایی‌پور آذرماه امسال در تحلیل نوشته بود که جنبش مهسا(رمز اغتشاشات) کور نیست و دارای اینده است، در آن زمان چپ‌های رادیکال تمام سرمایه خود را در سبد آشوب‌ها گذاشته و با نوشتن دو بیانیه به نیابت از خاتمی خود را آماده لیدری آن می‌کردند، پیش از این محمدرضا جلایی‌پور نیز برای این جنگ میدانی کمپین‌سازی کرده بود!

بازی دادن نسل جوان و استفاده از ظرفیت اجتماعی آن‌ها برای ایجاد آشوب و اغتشاش در داخل کشور علاوه بر مولفه‌ها و استعدادهای داخلی در خارج از مرزها و در در یک اتاق عملیاتی شتابدهی شده است؛ موسسه کارنگی اخیراً در گزارشی نوشته است که می‌توان از ظرفیت نیروهای طغیانگر برای زدن بال‌های ایران در منطقه استفاده کرد.

اندیشکده آمریکایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) که نقش مهمی در شکل‌دهی سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران دارد در ۲۳ می ۲۰۲۲ (۲ خرداد ۱۴۰۱)، یعنی نزدیک به چهار ماه قبل از اغتشاشات اخیر و در بحبوحه اغتشاشات پراکنده به افزایش قیمت‌ها در گزارشی با عنوان «اعتراضات در ایران اوج گرفته، دولت بایدن می‌تواند کمک کند» به دولت و مقامات آمریکا توصیه می‌کند این نوع اعتراض‌ها را جدی بگیرند و از آن‌ها حمایت کنند.

اعلام خبرمرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی چه معنایی دارد؟ / یرواند آبراهامیان: روی آشوب‌ها در ایران سنگ قبر بگذارید!

اعلام خبرمرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی چه معنایی دارد؟ / یرواند آبراهامیان: روی آشوب‌ها در ایران سنگ قبر بگذارید!

مرگ مغزی اغتشاشات محله محور

پیش از این یکی از شبکه‌های اسرائیلی با اشاره به اینکه «تعداد معترضین در ایران کم بوده و هیچ برنامه‌ریزی و بینش سیاسی وجود ندارد»، تأکید کرد: «این اعتراضات به جایی نخواهد رسید.»

شبکه آی ۲۴ اسرائیل در گفت‌وگو با کارشناس امنیتی رژیم صهیونیستی به شکست اعتراضات در ایران اعتراف کرد. کارشناس اسرائیلی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه «تعداد معترضین در ایران کم است و هیچ ایدئولوژی اعتراضی وجود ندارد» گفت: این اعتراضات به جایی نخواهد رسید.

کارشناس امنیتی رژیم صهیونیستی با تأکید بر اینکه «باید شرایط را درست تحلیل کنیم» بیان کرد: «اغتشاشات در ایران به بلوغ، رهبری، برنامه‌ریزی و بینش سیاسی نیاز دارد و در حال حاضر ما هیچ‌کدام این‌ها را نداریم.»

تحلیلگر سیاسی رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات مجری شبکه اسرائیلی مبنی بر اینکه: «تعداد معترضان خیلی کم است و برای همین به نظر نمی‌آید در آینده تغییری اتفاق بیفتد.» بیان کرد: «بله کاملاً درست است، در چشم‌انداز قابل‌مشاهده به خاطر نداشتن رهبر و بینش سیاسی تغییری اتفاق نخواهد افتاد»

وی اضافه کرد: «ما هنوز ازلحاظ کمیت به آن مقداری که برای تغییر رژیم نیاز است خیلی فاصله داریم.»
علاوه‌بر این، رسانه‌های صهیونیستی ۶ مهرماه جاری گزارش دادند: «همه در اسرائیل از نزدیک وقایع ایران را دنبال می‌کنند و موسسه امنیتی اسرائیل نسبت به امکان موفقیت اعتراضات در ایران جهت ایجاد تغییر در این کشور بدبین است.»

اعلام خبرمرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی چه معنایی دارد؟ / یرواند آبراهامیان: روی آشوب‌ها در ایران سنگ قبر بگذارید!

عکس/ سخنان آبراهامیان باعث انتقاداتی از او در محافل ضدانقلاب شده است!

اما انتشار خبر مرگ اغتشاشات در رسانه اروپایی معنای ویژه هم دارد:

۱- اعلام شکست آشوب‌ها توسط اروپا و ارسال پالس مذاکره را تنها بخشی از بازنگری مجدد دولت‌های غربی در شیوه موجه با ایران ارزیابی کرد، در طول ۱۰۰ روز پاییزی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن با فرستادن شبکه مادر آشوب به داخل از تمامی تکنیک‌های مرسوم و غیر مرسوم برای حفظ دامنه اغتشاشات استفاده کردند، اما در نهایت دست از پا درازتر مجبور به عقب نشینی شدند، عبور از این مرحله به مراتب مهمتر از پیروزی درعملیات مرصاد بود.

۲- شکست راهبردی، اطلاعاتی و امنیتی غرب باعث شده است که این روزها غرب تنها بیننده مانور سیاسی تهران در منطقه باشند.

۳- شکست آشوب‌ها و اعلام خبر مرگ آن هم‌زمان با پایان هژمونی آمریکا در آسیا و افول ادعای ژاندارمی در منطقه خلیج‌فارس است.

۴- اعلام شکست عملیات مهسا با کُد ژینا به معنای پایان خصومت تمدنی غرب با جمهوری اسلامی ایران نیست.

البته تقلیل محتوایی اغتشاشات توسط استاد جنگ نرم دانشگاه کلمبیا از افزونه آن در میدان نمی‌کاهد، درحالی‌که مرکز اعتدال در عربستان سعودی ادعا می‌کرد که آشوب‌ها در ایران جنبشی بدون سر و فاقد ایدئولوژی است، اما در سطح عملیاتی تمامی مهره‌های میدانی و فرقه‌ای از جمله دراویش، داعشی‌ها و جن‌گیران حلقه کیهانی به صف شده بودند تا با ایجاد التقاط عقیدتی شهرآشوبی بزرگ فراهم آورند. در این وضعیت حتی بیرون آمدن صدای بهاییت از گلوی امام‌جمعه مسجد مکی نیز اتفاقی نبوده است!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    81 4
    جمهوری اسلامی ایران قدرت برتر آینده جهان است دشمنان ایران تمام حربه های درجنگ ترکیبی به کار بستن اما باز هم شکست خوردن
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      5 1
      اوباش یقه سفید تهوع آور اصلاح طلب بسیار ابلهانه و سفیهانه و ناشیانه و خوشباورانه به مجرد آن که بوی کباب به بینی مبارک شان رسید از آن جایی که جهان بینی فقط تا نوک بینی دارند، گمان بردند که سفره ای گسترده شده است و عن قریب ایشان هم به لفت و لیسی خواهند رسید، غافل از این که کر داغ می کردند!
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    24 2
    حرکت هفت سری که یک سر آن افساد طلبان داخلی و سرهای دیگر آن سلطنت طلبان، مارکسیست ها، تجزیه طلب کرد و بلوچ و عرب و ... بوده و با چسب زوری آمریکای جنایتکار جمع شده باشد، فقط می تواند بر اساس کینه شتری از نظام جمهوری اسلامی شکل بگیرد. قدر مشترک همه این آدم های شرور که انشاء الله مشمول آیه شریفه " قُلْ‌ مُوتُوا بِغَيْظِکُمْ‌" خواهند شد.
    • US ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      11 1
      تجزیه طلب کرد و بلوچ و عرب و این خودفروشان و تجزیه طلبان خاین را غرب و اسراییل بوجود آورده اند. چهل سال است که برایشان کنفرانس و سمینار در غرب بر پا می کنند و ما هیچ کاری علیه این تروریست ها انجام نداده ایم. اینها باید بکلی نابود شوند . شوخی هم نداریم.
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    47 34
    خوشبحال مردم اروپا که آزادی بیان و دموکراسی دارن.
    • محمود IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      9 0
      اره راست میگید ازادی و دموکراسی را درخیابانهای پاریس .لندن می بینم.حمله به مساجد و تنگنای مسلمانان بعد از حادثه 11 سپتامبر در اروپا و آمریکا و شکل گیری داعش در خاورمیانه و نسبت انها به مسلمانان از شکوفه های درختان دموکراسی و ازادی غربی است.البته جمهوری اسلامی مقتدر با تمام فشارها و تحریمها با صلابت به پیش میرود و در این بین عده‌ ای سست ایمان از قطار انقلاب پیاده می شوند اما راه و هدف درست و همچنان مقدس هست
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
      21 31
      انقدر دموکراسی دارن که قوانین ازدواج با همجنس و ازدواج با محارم و ارتباط جنسی با کودکان در نهادهای حکومتیشان تصویب گردیده است
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      6 0
      غربیها به حدی از نزول و سقوط رسیدن که با اعمالی مانند همجنسبازی به شدت از رتبه حیوانات هم پایینتر افتادن. چون حیوان هم این کارا رو نمیکنه...
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 0
      آره عین اون پاکستانیه که به خاطر آوردن المنار توی تلویزیون‌های مردم تحت آزادی بیان آمریکا به حدود ۱۵ سال زندان محکوم شد! البته از اون آدمایی هستی که همش پای منوتو و اینترنشنال و از قماش مزخرف نویس‌ها هستی و طبیعیه اینجور اخبار هرگز به گوش امثال تو نخواهد خورد. نهایت عازادی بیان آمریکایی اینه بگند ترامپ رنگ موش بنفشه بایدن چرت میزنه تا یکسری احمق هم فکر کنند خبریه و حال کنند
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      1 1
      ۲۳:۲۴ نادون ما مسلمونیم اونا مسیحی! ایا میدونستی که خدا حق خودش را میتونه ببخشه اما حق الناس رانه حق الناس دقیقا چیزی هست که شماها رعایت نمیکنید ونکردید بی خودی خودتون را در مقابل خداوند عزیز ندونید که اشتباه محضه منطقت به درد زیر جرز هم نمیخوره
  • ناشناس ۵ IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    6 14
    امتیازات لازم را گرفتن و سفر گروسی و توافق با عربستان نشان دهنده همه چیز بود نیاز به داستان سرایی ده صفحه ای نیست .
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 1
      درود به شرفت ناشناس شماره پنج
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    23 0
    جمهوری اسلامی شکست ناپذیره
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      4 3
      ان شاء الله تعالی
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    4 8
    موضوع درواقع شکست با عدم شکست جمهوری اسلامی نیست. موضوع هزینه هایی هست که با جون جوانهای این مملکت پرداخته میشه. کدام مسیول نگران جون جوانهاست؟ کدام مسبول؟
    • بازنشسته IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
      0 4
      مسئول کدام مسیول ؟همه مسلولندچون ازوضع فلاکت بارمملکت بااینهمه ثروت معلومه جه افکاری دارندخجالت چیزخوبیه "مردم دیگه اعتقادی به اینهاندارن
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    1 1
    ۱_ هدف۵ ماه اغتشاش فقط فقط فقط نهادینه کردن فحشا با استارت بی حجابی وزدن حاکمیت ولایت فقیه است ۲_ ترس برادر مرگ است علت این وضعیت ناکار آمدی و بز دلی دولت و مشاورین رییسی است وترس از دوقطبی سازی کاذب وساخته اصلاحات مزدور ۳_ فعلا کفه ترازو با انقلاب است اما با گذر زمان این کفه سبک تر میشود و تمام تلاش غرب زمان کشی برای نهادینه کردن فحشا است ؛ شکلهای مختلف اغتشاش ذیل نهادینه کردن فحشا تعریف میشود ۴_ خیلی زود دیر میشود از نان شب واجب تر اصلا فرمان جهاد باید داده شود
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 0
    هر وقت توانستید منافع اروپایی ها را به داشته هایی که داریم گره بزنید اهرم هایی بسازید که بالاسر اروپایی ها بگیریم آنوقت می شود گفت که خطر فتنه , تروریسم و نفاق تا حد زیادی از سر این مملکت و این مردم کنده شده چون آنوقت گروه های تروریستی و تجزیه طلب دیگر پشتیبانی مالی , امکاناتی , اقامتی و حتی نظامی اروپایی ها را نخواهند داشت آنوقت اروپایی ها به این ها خواهند گفت که دست ما زیر ساطور ایرانی هاست شماها انقدر هم برای ما ارزش ندارید دقت کردین ؟ به عنوان مثل همین کریدور شمال جنوب را اگر بتوانید به اتمام برسانید آنوقت مسیر تجارت 40 روزه اروپایی ها از خاک ایران به 14 روز و هزینه هایشان به یک سوم دو سوم کاهش پیدا خواهد کرد شما اگر بتوانید پتانسیل های این خاک را آزاد کنید آنوقت به این راحتی ها , به 4 تا نادون منافق و پلشت تجزیه طلب فروخته نمی شیم آنوقت به این راحتی ها نمی شود علیه ایران رای داد امیدوارم سال 1402 , سال توجه به این مسائل و سال الویت گرایی برای اتمام پروژه های مهم ملی ما باشد .
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    دقیقا این اولین و آخرین حربه دشمن نیست اما مردم بیدارند و با اقدام به موقع و واکنش به هنگام پاسخ این شیطنتها را میدهند
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    هنوز نخوندم اما از اسمش پیداس میدونه چی میگه. منظورش اینه که میریم برای فاز جنگ. خدا را شکر همه حکومتهای جهان هم جنگ طلب! بدتون نمیاد. حالا فقط ارتش‌ها می‌تونن جلوی جنگ جهانی را بگیرن: با تهدید کارتلها یعنی یک درصدیها و منافع انحصاراتی آنها. اما نه یک ارتش. همه ارتش‌ها همآهنگ شوند جلوی جنگ جهانی سوم کارتلها را بگیرن! وگرنه که خب دیگر نیازی به ارتش‌ها نخواهد بود :) چون مرزها محو میشود، حکومتها محو، ادیان و معابد محو، حکومت واحد جهانی رونمایی می‌شود. بقیه همه ول معطل
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 0
    خودگردانی همه جاها را پذیرفتن که نیازی به تجزیه با جنگ جهانی نباشد، اما فایده نداشت. نظام سلطه دلش جنگ جهانی میخواهد و خون.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    خوبه این براندازان فسیل نگفتند آبراهامیان مسیحی، عضو سپاهه
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 1
    واقعاً باید پذیرفت حوادث پاییز امسال عواملی را در کشور داشت که به دنبال سهم از دست رفته خود در حاکمیت بودند، جنگ بر سر قدرت بود
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    3 0
    دشمن خیلی تلاش میکنه شرایط را عادی نشون بده زخم کاری که در سال 401 به بدنه متعفن و نامشروع دشمن وارد شده سال 402 کار تمام خواهد کرد
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    1-بیشترین ارسال پیام در آبان ماه با حدود 3 میلیون بوده است، که شامل ربات ها هم می شود. این همه توان افراد فعال در شبکه مجازی است 2- تمام ضد انقلاب، سلطنت طلب ها، منافقین، مارکسیست ها، جدایی طلب های کرد و ترک و بلوچ و عرب و ... (که با هم شدیداٌ اختلاف و برخورد دارند) ملی گراها، فراری های مقیم خارج، در کنار اصلاح طلب های داخلی و همجنس بازها و سلبریتی های بی وطن اعم از هنرپیشه و فوتبالیست و مجری تلوزیون و مخالفان داخلی و ... همه وارد میدان شدند. 3- ترکیه و عربستان و اسرائیل و آذربایجان و آلمان و انگلستان و فرانسه و کانادا و استرالیا و ..... پارلمان اروپا و حتی سازمان ملل (کمیته حقوق بشر) همه آمدند کمک. و نتیجه؟ خودتان رفتار عربستان و امارات را ببینید
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 0
    دلم برای جوان و نوجوانی میسوزد که در این اغتشاش ها راه تفکر و بالطبع زندگی خودش را گم میکند یا جسم و روحش دچار آسیب های غیر قابل جبران می شود.
  • محمد IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 2
    اغتشاشات 1401 با یک مشکل فرهنگی (گشت ارشاد) شروع شد با خشم از اوضاع بد اقتصادی گسترده شد و به یک نتیجه فرهنگی(کنار گذاشتن حجاب) رسید.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    1 0
    اغتشاشگران دچار یک پارادوکس بودند از یک طرف می گفتند دلار بخرید تا به نظام بانکی ضربه بزنید و از یک طرف اعتراض می کردند که افزایش نرخ ارز کمر مردم را شکسته.
  • حسین IQ ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
    0 0
    کمی قانون مداری عدالت محور در اقتصاد و حقوق اجتماعی نیاز داریم
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    0 0
    دروغ میگویند، قرار نبوده به جایی برسد! طوری طراحی شده بود که همگان نتوانند بپيوندند. فقط برای فشار و باجگیری برجامی بود و بس.
  • علی IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
    0 0
    انسجام نیروهای داخلی مثل زمان جنگ باید واردمیدان شوندکار یک سره خواهد شدانتخابات باید پر شور شود دشمن نابود خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس