کد خبر 1474617
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
ناآرامی در پاکستان و خط و نشان دولت برای مخالفان

دولت پاکستان حزب تحریک انصاف را به تحریم و قرار دادن آن در بین سازمان‌های غیرقانونی و منحله تهدید کرد.

به گزارش مشرق، عمران‌خان نخست وزیر سابق این کشور روز گذشته درحالی برای پیگیری پرونده قضایی از لاهور به دادگاه اسلام‌آباد مراجعه کرد که هزاران نفر از هواداران وی از بیم ترس رهبر خود، به خیابان‌ها ریخته و منجر به امنیتی شدن پایتخت پاکستان شد.

همزمان پلیس در شهر لاهور جایی که اقامتگاه نخست وزیر برکنار شده پاکستان قرار دارد، علیه هواداران وی دست به عملیات زد و طی یورش به منزل عمران‌خان ده‌ها نفر از فعالان سیاسی حزب تحریک انصاف را بازداشت کرد.

پلیس پاکستان مدعی کشف اسلحه و مهمات از اقامتگاه نخست وزیر سابق هستند با این حال رهبران حزب تحریک انصاف این اتهامات را رد و آن را ترفند دولت و پلیس برای سرکوب مخالفان سیاسی عنوان کردند.

عمران‌خان یورش به اقامتگاه خود را محکوم و خواستار افشاگری آنچه وی اقدامات نامشروع دولت پاکستان علیه رقبای سیاسی و پایمالی حقوق بشر خواند، شد.

در همین حال وزیر کشور پاکستان با سرزنش خشونت هواداران عمران‌خان علیه پلیس و برهم زدن نظم عمومی درپی جلسه احضاریه عمران‌خان در اسلام‌آباد، اعلام کرد: دولت در حال بررسی ممنوع الفعالیت کردن حزب تحریک انصاف و اعمال تحریم‌های قانونی علیه عمران‌خان و همدستان وی است.

«رانا ثناء اله» اظهار داشت: تیم حقوقی دولت مسلم لیگ نواز درحال بررسی همه جوانب است با این حال قرار دادن یک حزب در فهرست سازمان‌های غیرقانونی با نظر و حکم دادگاه صورت خواهد گرفت.

شبکه‌های خبری پاکستان گزارش دادند که ده‌ها پلیس و معترضان سیاسی در لاهور و اسلام‌آباد پس از یورش پلیس به اقامتگاه عمران‌خان و همزمان حضور وی در دادگاه محاسبات اسلام‌آباد زخمی شدند.

«شهباز شریف» نخست وزیر دولت ائتلافی پاکستان در واکنش به تنش‌های اخیر مرتبط یا حضور عمران‌خان در دادگاه و درگیری پلیس و مخالفان سیاسی در لاهور، عمران‌خان را به داشتن گرایش‌های ستیزه جویانه متهم کرد و مدعی شد که حزب عمران‌خان از هوادارانش به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

تنش‌های سیاسی در پاکستان پس از یورش پلیس به اقامتگاه عمران‌خان به عنوان رهبر جناح مخالف وارد مرحله جدیدی شد. این درحالی است که طی ماه‌های اخیر بی ثباتی سیاسی در پاکستان زیر سایه بحران اقتصادی و تورم گسترش یافته است.

خان ۷۱ ساله که اواخر فروردین امسال با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان پاکستان در نیمه راه مجبور به کناره گیری از قدرت شد، شهباز شریف نخست وزیر دولت ائتلافی پاکستان را به بی کفایتی در مدیریت کشور و تخریب اقتصاد متهم کرد.

عمران‌خان روز جمعه سیزدهم آبان امسال در حین رهبری تظاهرات ضددولتی در منطقه وزیرآباد واقع در ایالت پنجاب مورد حمله قرار گرفت و در این سوء قصد زخمی شد. نخست وزیر برکنار شده پاکستان تاکید دارد که زندگی وی در خطر است و ترور وی تکرار خواهد شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس