کد خبر 1477746
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶
عبدالحمید

اینکه برخی همچون مولوی عبدالحمید به خیال خود شمشیر را از رو کشیده‌اند، کاملاً برخلاف فقه اهل سنت است.

به گزارش مشرق، عبدالحمید اسماعیل زهی ملقب به مولوی عبدالحمید که عناوینی چون مدیریت مدرسه علوم دینی دارالعلوم زاهدان، عضویت در اتحادیه جهانی علمای مسلمان و مجمع فقهی مکه را یدک می‌کشد، در طی ماه‌های گذشته خود را در قامت امام جمعه ناراضی اهل‌سنت به افکار عمومی و به ویژه رسانه‌های معارض معرفی کرده است.

شاید هفته‌ای نگذرد که عبدالحمید در خطبه‌های نمازجمعه سخنان وحدت‌شکنانه و تفرقه‌انگیز علیه نظام مطرح نکند. او از همه خطوط قرمز در مورد رژیم کودک‌کش صهیونیستی و فرقه جنایتکار بهاییت عبور کرده است؛ چنانکه یک روز پس از آنکه نظامیان ارتش رژیم‌صهیونیستی با یورش به مردم بی‌دفاع فلسطین در شمال کرانه باختری در اردوگاه جنین، دست به کشتار وحشیانه زدند و ۱۰ نفر را به شهادت رساندند و حدود ۲۰ نفر را زخمی کردند، عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان در خطبه‌های روز جمعه خواستار صلح با اسرائیل شد!

آقای اسماعیل‌زهی امام جماعت مسجد مکی زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه ۹ دی‌ماه در حمایت از فرقه ضاله بهاییت و برخلاف فقه اهل سنت، با بیان اینکه "اگر نسل‌های گذشته مذاهبی مانند بهائیان هم مرتد شمرده می‌شدند، نباید این حکم را به نسل جدید تسرّی داد و در حق آنان تبعیض قائل شد"، مدعی شده است که "بهائی‌ها حقوق انسانی و حقوق شهروندی دارند و اگر کسی خدا را هم قبول نداشته باشد، حقوق انسانی دارد. این‌که در گذشته یکی از اسلام برگشته و به راه دیگری رفته یا ختم نبوت را انکار کرده، آن گذشته است و نسل جدیدی آمده که نمی‌توان آن‌ها را مرتد دانست."

علاوه بر این اظهارات جنجال‌برانگیز، عبدالحمید به طور مستمر و البته پرشدت در خطبه‌های نماز جمعه و یا از طریق شبکه‌های اجتماعی به مسئولین نظام حمله می‌کند. اخبار راست و غلط را به صورت خاص بر زبان جاری می‌کند تا احساسات جوانان اهل سنت را علیه مقامات نظام و جمهوری اسلامی تحریک کند.

مساله دقیقاً همینجاست که بر اساس فقه اهل سنت، افراد و حتی علما بایستی به هر شکل از حاکم و حکومت تبعیت کنند (النیسابوری القشیری، ج ۳: ح ۱۸۴۸)، حتی اگر حاکمی ظلم کرد، آن ظلم گناه شخصی خود اوست که عقوبت می‌شود اما باید از حاکم تبعیت کنند حتی اگر حاکمی فردی را کشت هم باید تبعیت کرد (ابن أبی الحدید، ۱۴۰۴. ق، ج ۳: ۵۸). طبرانی هم در معجم الکبیر به همین مساله اشاره کرده است: از حاکمان خود اطاعت کنید هر طوری که باشند (الطبرانی، ۱۴۰۴ ق، ج ۲۰: ۲۷۸).

در واقع فقه اهل سنت می‌گوید حکومت حتی اگر به ظلم دستور داد "تسمع و تطیع"، بایستی اطاعت و تبعیت کنی. طبق نقل صحیح بخاری، هرکس صبر و شکیبائی را کنار بگذارد و یک وجب از حاکم دور شود، به مرگ جاهلی می‌میرد (البخاری الجعفی، ج ۹: ۴۷)؛

عامه روایتی را به رسول خدا (ص) نسبت می‌دهند که ایشان فرمود: امیران و حاکمان خود را اطاعت کنید هر طوری که باشند؛ اگر آنان شما را به کارهایی که من آورده‌ام دستور دادند، هم آنها پاداش می‌برند و هم شما به خاطر اطاعت از آنها؛ و اگر به کارهای امر کردند که من آن را نیاورده‌ام، گناه آن به گردن آنهاست و شما بریء الذمه هستید. هنگامی که شما خداوند را ملاقات کنید می‌گویید: خدایا به ما ظلم نشود؛ ندا می‌رسد که ظلمی در کار نیست. شما می‌گویید: خدایا رسولان را فرستادی ما به اذن شما اطاعت کردیم و برای ما خلفایی گماردی آنان را نیز به اذن تو اطاعت کردیم و بر ما امیرانی را امارت دادی پس به خاطر تو آنان را اطاعت کردیم. گفته می‌شود: راست گفتید، گناه آن اعمال به گردن آنها است و شما از آن مبرا هستید (الطبرانی، ۱۴۰۴ ق، ج ۲۰: ۲۷۸).

اینکه چنین نگاه و نگرشی در اندیشه شیعی جایی ندارد، سرجای خود؛ اما از باب "قاعده الزام" علمای اهل سنت مقیم ایران ملزم به تبعیت کامل از حاکمان جمهوری اسلامی هستند و اجازه ندارند که از حاکمان به اندازه یک وجب هم دور شوند، چرا طبق فقه اهل سنت چنین افرادی به مرگ جاهلیت خواهند مرد. حالا اینکه برخی همچون مولوی عبدالحمید به خیال خود شمشیر را از رو کشیده‌اند، هر روز بر چهره جمهوری اسلامی پنجه می‌کشند، کاملاً برخلاف فقه اهل سنت است که گویی او به عنوان یک عالم اهل سنت نگرش‌های مذهبی خود را کنار گذاشته و یا به خاطر مسائل سیاسی کاملاً به آنها پشت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    برای برخی نام عبد الابلیس برازنده تر است !!!!!!!!
  • نیما IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    دقیقا
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 1
    چون شما برخورد با او نمی کنید
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    25 0
    از کوزه همان برون تراود که در اوست.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      2 0
      دقیقا مثل ارباب های خودش
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 0
    عبد الحمید طبق فقه اهل سنت دیگه یک عالم دینی نیست او الان یک بلوچ اپوزوسیون هست
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    2 1
    دلارهای آمریکایی زیر زبونش مزه داده عبدل پلید مهره نفودی سیا شده
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 1
    چون دقیقا یه فقه تشیع روی آورده است..
  • صداقت IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    0 0
    من حقیرتر از عبدالحمید مولوی کسی را ندیدم
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۸
    0 0
    عبدالحمید کی خارج از جاهلیت بوده که بخواد به مرگ غیرجاهلیت سقط بشه؟
  • کرلک IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
    1 0
    به جدمیگویم امروزچه داخل کشوروچه ایرانیان خارج ازکشورمولوی عبدالحمیدراچهره محبوب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس