کد خبر 1478237
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۴
مخالفت آمریکا با عضویت اوکراین در ناتو

روزنامه فایننشال تایمز پنجشنبه گزارش داد که آمریکا با پیشنهاد برخی کشورهای اروپایی برای ارائه «نقشه راه» الحاق اوکراین به ناتو در اجلاس آتی سران این پیمان نظامی مخالف است.

به گزارش مشرق، برخی کشورها مانند لهستان و کشورهای حوزه بالتیک خواهان تعمیق روابط با کی‌یف و اظهارات روشن‌تر درباره عضویت آتی اوکراین در ناتو است اما برخی مقام‌های آگاه به فایننشال تایمز گفتند که آمریکا، آلمان و لهستان با این تلاش‌ها مخالف هستند.

اختلاف‌های غربی‌ها در این باره در نشست هفته جاری وزرای خارجه ناتو در بروکسل نمایان شد.

این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین هشدار داده است که تنها در صورتی در اجلاس ماه ژوئیه سران ناتو شرکت خواهد کرد که راهکارهای ملموسی درباره عضویت کی‌یف در ناتو ارائه شود.

همکاری عمیق با ناتو و تضمین‌های امنیتی پس از جنگ جزو راهکارهایی است که زلنسکی از غرب انتظار دارد آنها را دریافت کند.

آمریکا خواهان حمایت نظامی و مالی و ارائه کمک‌های بشردوستانه به اوکراین است تا بتواند روسیه را عقب براند.

مقام‌های آمریکایی معتقدند که این مساله باید در اولویت اجلاس سران ناتو در ویلنیوس لیتوانی قرار گیرد و صحبت از عضویت اوکراین در ناتو موجب دور شدن تمرکز کشورها از هدف مقابله با روسیه می‌شود.

آمریکا همچنین نگران است که تعمیق روابط با اوکراین باعث دامن زدن به روایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره نبرد ناتو و مسکو شده و تنش‌ها با روسیه از جمله در زمینه تسلیحات اتمی را شدت بخشد.

ناتو در سال ۲۰۰۸ وعده داد که اوکراین را به عضویت در آورد. در آن هنگام این آمریکا بود که از ناتو خواست تا یک جدول زمانی برای عضویت اوکراین تهیه کند اما فرانسه و آلمان از بیم واکنش روسیه با این اقدام مخالفت کردند.

اوکراین پس از آغاز جنگ خواستار عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا شد. سوئد و فنلاند نیز تقاضای عضویت در ناتو دادند و هلسینکی هفته جاری رسما به این پیمان نظامی پیوست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    2 0
    لهستان هم مخالفه هم موافق.... ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس