کد خبر 1485559
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
نیروهای آمریکا در خاک فنلاند مستقر می‌شوند

پس از پیوستن رسمی فنلاند به ناتو، رسانه‌های این کشور اعلام کردند که فنلاند و آمریکا در حال انعقاد توافق نظامی هستند که به واشنگتن اجازه می‌دهد که نیروها و تسلیحاتش را در خاک فنلاند مستقر کند

به گزارش مشرق، رسانه‌های فنلاندی اعلام کردند فنلاند و آمریکا در حال گفت‌وگو درباره یک توافق همکاری دفاعی (DCA) هستند که به ارتش آمریکا اجازه می‌دهد که برای آموزش نظامی و انبار تسلیحات از خاک فنلاند استفاده کند.

این گفت‌وگوها از هفته پیش در شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند آغاز شده است. کشور فنلاند، ماه پیش رسماً به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمد.

ماه پیش ماتوئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد که فنلاند، به عنوان سی‌ویکمین عضو، رسماً به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد. وی با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: فنلاند اکنون عضو ناتو است، تبریک می‌گویم. از این پس، این اتحاد دارای ۳۱ کشور است. شرکایی قوی که تضمین کننده امنیت برای لهستان، منطقه و کل جهان هستند.

پیش از این چند رسانه ترکیه گزارش دادند که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور این کشور تصمیم پارلمان برای تصویب عضویت فنلاند در ناتو را تأیید و امضا کرده است. امضای اردوغان پایان‌دهنده روند طولانی مدت تائید عضویت فنلاند در ناتو توسط آنکارا است که از تابستان گذشته در حال بررسی است.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    0 0
    غربگدا : خوش بحالشون ، الان زنها و دختراشون بدون اینکه هزینه کنن برن آمریکا توسط سربازهای آمریکایی مورد تجاوز قرار میگیرن، چه سعادتی ازین بالاتر!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس