اسرائیل

نتانیاهو تلاش داشت تا از طریق ایجاد جنگ و تنش در نوار غزه و جنوب لبنان، صدای معترضان در تل‌آویو را خاموش کند، اما اعتراضات در سومین ماه پیاپی در تل‌آویو برگزار شد.

به گزارش مشرق، با وجود آن که طی چند شب گذشته شهرک‌های‌اشغالی فلسطین زیر سایه موشک‌ها و راکت‌های نوار غزه و جنوب لبنان آرام و قرار نداشتند، اما به نظر می‌‎رسد که صهیونیست‌ها حتی زیر سایه جنگ قرار نیست از اعتراضات خود علیه کابینه تندرو و افراطی نتانیاهو عقب‌نشینی کنند. در همین ارتباط نیز کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه اعلام کرد که علی‌رغم تنش‌های امنیتی و عملیات‌های نظامی، رهبران تظاهرات علیه کابینه نتانیاهو همچنان اعتراضات اصلی در شامگاه شنبه را طبق برنامه‌ریزی شده در تل‌آویو برگزار خواهند کرد و این اعتراضات نیز سرانجام برگزار شد. با بازگشت معترضان ضد نتانیاهو به خیابان‌ها در شامگاه شنبه مشخص شد که برنامه‌های نتانیاهو برای به راه‌انداختن جنگ نظامی در نوار غزه با هدف خاموش کردن اعتراضات در تل‌آویو بی‌نتیجه بوده است. در واقع دستان نتانیاهو در برابر موج بحران فراگیر داخلی تا حد زیادی بسته است و بحران سیاسی موجود به آسانی قابل حل نیست. این بحران که از سه ماه گذشته به‌دنبال برگزاری اعتراضات علیه برنامه نتانیاهو جهت تغییر قوانین قضایی شدت گرفته؛ کابینه تل‌آویو را در یک دو راهی خطرناک قرار داده است. اگر نتانیاهو برنامه تغییر قوانین قضایی خود را متوقف کند، توقف تغییرات قضایی به نارضایتی وزرای تندرو و راست افراطی کابینه منجر خواهد شد و احتمال استعفای آنان و فروپاشی کابینه محتمل خواهد بود. از سوی دیگر اجرای برنامه تغییرات قضایی به تداوم اعتراضات سیاسی و فرار سرمایه‌های اقتصادی و بالا گرفتن نرخ مهاجرت از شهرهای ‌اشغالی منجر خواهد شد و در عمل بحران را تعمیق خواهد بخشید. این بحران ترکیبی چیزی نیست که کابینه نتانیاهو بتواند به آسانی آن را پشت سر گذارد. همزمان روز شنبه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی آمار نارضایتی از عملکرد نتانیاهو را بسیار زیاد اعلام کرد و در گزارشی نوشت: «پس از گذشت ۱۰۰ روز از روی کار آمدن دولت بنیامین نتانیاهو، طبق نظرسنجی‌های انجام شده ۶۹ درصد اسرائیلی‌ها عملکرد این دولت را بسیار بد خوانده‌اند و ۵۳ درصد هم تاکید کرده‌اند که دولت او تا آخر دوام نخواهد آورد.»

بی‌سرانجامی وزارت جنگ

بی‌ثباتی سیاسی طی چند ماه گذشته حتی باعث شده تا یکی از کلیدی‌ترین وزارت‌‎خانه‌های رژیم صهیونیستی در وضعیت بی‌سرانجامی به سر ببرد. در ۲۶ مارس، (۶ فروردین) نتانیاهو اعلام کرد که «یوآف گالانت»، وزیر جنگ را از کار خود برکنار خواهد کرد. یک روز قبل از آن گالانت جرأت کرده بود که به صورت علنی نسبت به طرح کابینه نتانیاهو درباره تغییر قوانین قضایی هشدار دهد و او در آن زمان گفته بود: «تغییرات قضایی امنیت ملی تل‌آویو را به خطر می‌اندازد، چون هزاران نفر از نیروهای ذخیره ارتش و نیروی هوایی تهدید کرده‌اند که در اعتراض به این طرح از انجام خدمت نظامی خودداری خواهند کرد.» بلافاصله پس از انتقاد وزیرجنگ از طرح تغییرات قضایی، نتانیاهو اعلام کرد که او را برکنار خواهد کرد، اما اعتراضات گسترده در تل‌آویو باعث شد تا نتانیاهو به صورت رسمی کاری برای برکناری وزیر جنگ انجام ندهد و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هنوز نه رسماً برکنار شده و نه نتانیاهو درباره ادامه کار او سخنی گفته است. گالانت هنوز به عنوان وزیر جنگ در سمت خود باقی است، اما بسیاری نمی‌دانند که سرنوشت وزارت کلیدی جنگ در تل‌آویو به کجا خواهد رسید. هفته نامه اکونومیست چاپ لندن در مطلبی درباره بحران داخلی در تل‌آویو می‌گوید: «نتانیاهو بیش از مدیریت بحران غزه، به مدیریت بحران امنیتی تل‌آویو نیازمند است.»

تل‌آویو، میدان نبرد فلسطینی‌ها

تل‌آویو نه تنها هفته‌هاست که با اعتراضات گسترده روبه‌روست، که فراتر از آن نیروهای فلسطینی با انجام عملیات ضداشغالگری آرامش را از این شهراشغالی گرفته‌اند. در بامداد شنبه نیز اعلام شد که در پی عملیات استشهادی در این شهر حداقل یک نفر کشته و هفت نفر زخمی شدند. رسانه‌های صهیونیستی درباره این عملیات گزارش دادند که یک فلسطینی با خودروی خود به سمت افرادی در پارک ساحلی تل‌آویو تیراندازی و سپس تعدادی را زیر گرفت. عامل عملیات که گفته شده «یوسف احمد سلیمان ابو جابر» از اهالی «کفر قاسم» (واقع در ۲۰ کیلومتری شرق تل‌آویو) بوده است، پس از واژگون شدن خودرویش به ضرب گلوله پلیس صهیونیستی به شهادت رسید. ساعاتی پس از عملیات موفق تل‌آویو، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستور بسیج نیروهای ذخیره و اضافی را صادر کرد. فرمانی که حکایت از بحرانی بودن اوضاع مناطق‌اشغالی است. در همین رابطه رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «در راستای اجرای دستورات نتانیاهو، فرمانده گارد مرزی برای گردان ذخیره و ۴ گردان دیگر فراخوان داد.» همچنین روز شنبه در اواسط روز نیز عملیات ضداشغالگری دیگری در بخش شمالی تل‌آویو گزارش شد که براساس اعلام پلیس به زخمی شدن برخی ساکنان این شهر منجر شد.

وضعیت‌مان حساس است

همزمان با هشدارها درباره نارضایتی نیروهای نظامی و اعضای ارتش رژیم صهیونیستی، سخنگوی ارتش این رژیم نیز اعلام کرد که ما در شرایط بسیار پرتلاطمی قرار داریم و پس از تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی، غزه و لبنان فقط باید به دنبال کاهش تنش باشیم. «ریچارد هشت»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی به شبکه سی ان ان گفته است: «ما در حال حاضر با جبهه‌های به هم پیوسته در مرزها روبه‌رو هستیم، از قدس شروع شد و به حماس در غزه و لبنان گسترش یافت و این به خاطر حوادثی است که رخ داده است، یعنی در قدس شرقی پیش آمده است.»

کرانه باختری، آتش زیر خاکستر

وضعیت در کرانه باختری نیز این روزها به شدت بحرانی و در آستانه انفجار است. حملات و هجوم نظامیان صهیونیست در هفته گذشته به مسجدالاقصی باعث شده تا کرانه باختری به آتشفشان زیر خاکستر تبدیل شود و از طرف دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی به شدت در تلاش برای مقابله بااشغالگران هستند. تشکیلات نیمه خودمختار فلسطین تحت ریاست محمودعباس ۸۷ ساله در حاشیه قرار گرفته و این تشکیلات اکنون در نوزدهمین سال از ریاست محمودعباس بی‌اعتبار و ناکارآمد است. همچنین کنترل شهرهای اصلی کرانه باختری این روزها در دست گروه‌های مقاومت است و نابلس و جنین به میدان نبرد فلسطینی‌ها بااشغالگران صهیونیست تبدیل شده است. در حال حاضر، امیدی برای کاهش تنش در کرانه باختری وجود ندارد و با وجود درخواست مقامات صهیونیست از میانجی‌گران مصر برای آرام کردن اوضاع در فلسطین، اما آتش‌بس واقعی وجود ندارد. روز جمعه شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد که مقامات تل‌آویو از قاهره خواسته‌اند به برقراری آتش بس در فلسطین کمک کند و این آتش بس [با فلسطینی‌ها] منوط به توقف پرتاب موشک (از خاک نوار غزه) و حملات [تروریستی] است. با وجود این درخواست اما وضعیت پس از درگیری‌های بامداد جمعه در نوارغزه و جنوب لبنان همچنان شکننده به نظر می‌رسد و گروه‌های فلسطینی بر پاسخ به صهیونیست‌ها تاکید دارند. روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو» به وزرای کابینه خود تاکید کرد باتوجه به اختلافات داخلی، نباید تل‌آویو را به سمت درگیری با حماس و حزب‌الله کشاند، چون در سایر موضوعات اختلافات کافی در میان ما وجود دارد و ما از همه جا- چه از سوی مخالفان و چه در خیابان‌ها- با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی🇮🇷 IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
    3 0
    جوانان کرانه باختری را مسلح کنید، کلت هم کفایت میکند. سران کشورهای عربی بویژه اردن باید آوارگی و سرخوردگی فلسطینیان را درک کنند و در راه آزادی قدس شریف قدم جدی بردارند! اکنون و در این زمان وعده خداوند به به تحقق نزدیک شده است! دین خداوند را یاری کنید تا خداوند هم گره گشائی کند. به امید اینکه چند روز آینده روز قدس را با جشن پیروزی بر صهیونیست بر پا کنیم ان شاءالله. مرگ بر اسرائیل جنایتکار کودک کش.
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
      2 0
      به اردن امیدی نیست، اینا از آخور ضدفرهنگی انگلیس میخورند... بایستی انقلابی اساسی در کمربند امنیتی اسقاطیل رخ بدهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس