فاصله نفرات اصلی کشتی با تیم دوم زیاد است/ یزدانی در ایران چالشی ندارد

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد ایران در تحلیل نتایج تیم ملی در پیکارهای قهرمانی آسیا، گفت: مسابقات قهرمانی آسیا اهمیت زیادی ندارد اما فاصله نفرات اصلی با تیم دوم زیاد است.

به گزارش مشرق، سی و ششمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا روزهای ۲۴ و ۲۵ فروردین ماه در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط رحمان عموزاد در وزن ۶۵ کیلوگرم به مدال طلا، علیرضا کریمی در وزن ۸۶ کیلوگرم به مدال نقره، یاسین رضایی در وزن ۶۱ کیلوگرم، امیرحسین کاووسی در وزن ۷۹ کیلوگرم و مجتبی گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت.

در رده‌بندی تیم ایران با کسب ۱۲۴ امتیاز سوم شد و تیم‌های قزاقستان با ۱۷۹ امتیاز و ژاپن با ۱۲۹ امتیاز اول و دوم شدند.

فاصله نفرات اصلی کشتی با تیم دوم زیاد است/ یزدانی در ایران چالشی ندارد

منصور برزگر روز شنبه در گفت‌وگویی اظهار کرد: در این رقابت‌ها ملی‌پوشان زحمت خود را کشیدند و در این خصوص نیز مربیان بیشترین تلاش خود را برای موفقیت تیم ملی به کار گرفتند. اگر نگاه واقع بینانه‌ای داشته باشیم، دیوید تیلور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو توانست حسن یزدانی را شکست دهد و یک‌ماه بعد در رقابت‌های جهانی اسلو، نتیجه را به نابغه کشتی ایران واگذار کرد و دوباره با آمادگی توانست سال بعد با اختلاف یزدانی را شکست دهد. مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن در این خصوص اشاره کرد، این بود که وقتی آمادگی جسمانی بدن به اوج می‌رسد و پس از آن نیز افت خواهد کرد، کشتی‌گیران در رقابت‌های قهرمانی کشور در اوج آمادگی بودند ولی در این رقابت‌ها بدن آزادکاران آمادگی لازم را نداشت؛ باید مربیان به خوبی دقت کنند تا بیشتر نفرات اذیت نشوند و بتوانند با قدرت به مسیر خود به پیش بروند.

سرمربی سابق تیم ملی به پشتوانه سازی تیم ملی نیز اشاره کرد و گفت: باید در چنین رویدادهایی‌ به جوانان میدان داد، رقابت‌های قهرمانی آسیا اهمیت چندانی ندارد، مهم مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بلگراد و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو است. در بازی‌های آسیایی شایعاتی در خصوص حضور روس‌ها وجود دارد البته دقیقا مشخص نشده که آیا شورای کشتی آسیا با حضور روسیه موافقت خواهد کرد یا نه؟ ولی موضوع مهم، اهمیت المپیک آسیایی برای ما است و مطمئن هستم که کادر فنی تیم ملی برای موفقیت در این رویداد از نفرات اصلی در ترکیب تیم بهره خواهند برد.

دارنده مدال نقره ۱۹۷۶ المپیک مونترال در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف فاحشی میان نفرات قهرمانی کشور با تیم اصلی وجود دارد؟ توضیح داد: اختلاف آمادگی و تجربه میان نفر اول تا دوم در همه جای دنیا به همین شکل و سبک است و در کشتی ایران نیز این مقوله وجود دارد و این فاصله به وضوح مشاهده می‌شود. در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی با توجه به سطح آمادگی زیادش، خیلی سخت است که یک کشتی‌گیر داخلی او را در انتخابی‌ها شکست دهد؛ تنها در عرصه بین‌المللی یک رقیب جدی دارد که همیشه این مبارزه از جذابیت دوچندانی برخوردار ‌است.

برزگر این را هم گفت: در برخی اوزان نفرات دوم خوبی حضور دارند که می‌توانند در آینده با کسب تجربه به ترکیب اصلی تیم ملی راه‌پیدا کنند. ولی در وزن ۹۷ کیلوگرم مشکلات زیاد است و به وضوح به چشم می‌آید. در این وزن با توجه به نفرات مختلف از جمله محمدحسین محمدیان، مجتبی گلیج و امیرعلی آذرپیرا، ولی نفر اصلی هنوز مشخص نیست، باید برای موفقیت و کسب مدال در المپیک به فکر بود و برای آن چاره‌سازی کرد. در وزن ۹۲ کیلوگرم با توجه به حضور کامران قاسم‌پور و برخی نفرات جوان و آینده‌دار مشکلی در این وزن وجود ندارد.

فاصله نفرات اصلی کشتی با تیم دوم زیاد است/ یزدانی در ایران چالشی ندارد

سرمربی سابق تیم ملی کشتی آزاد ادامه داد: متاسفانه در این رقابت‌ها تنها دیدارهای نمایندگان کشورمان از رسانه پخش شد و مبارزات سایر کشتی‌گیران مطرح را ندیدیم تا بتوانیم تجزیه و تحلیل درستی را از سبک و شیوه آنان داشته باشیم. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیررضا معصومی در مبارزاتش اسیر اشتباهات خودش شد چرا که فنون را به درستی اجرا نکرد. در مبارزه‌ای دیداری اگر به حریف قوی‌تری می‌بازی این شکست باعث شده تا بتوانی راه پیروزی را بدست آورید ولی اگر به حریف ضعیف‌تری می‌بازی به طور قطع به اشکالات فنی خود باخته‌اید. معصومی در این رقابت‌ها اسیر کم‌تجربگی شد و با فن اشتباه تندر در دیدار رده‌بندی از مدال محروم شد.

وی در خصوص عملکرد کادر فنی نیز توضیح داد: اشتباهات در این رقابت‌ها زیاد بود و نباید فردی دید. چون از نزدیک به کار کادر فنی و مربیان اشراف ندارم، نمی‌توانم نظر کاملی بدهم چرا که این قضاوت ناعادلانه خواهد بود. اگر ایرادات مربیان در حین کوچ بوده باید این ضعف مطرح شود و اگر کشتی‌گیری مقصر بوده باید بیشتر واکاوی شود. در خصوص عدم موفقیت آزادکاران در رقابت‌های قهرمانی آسیا باید از سوی فدراسیون و گروه کارشناسان بررسی شود. اگر فیلمی وجود دارد باید این فیلم‌ها در زمان بررسی تا تصمیم نهایی صادر شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس