کد خبر 1486426
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۶
‌

شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز، یکی از اصلی‌ترین و محبوب‌ترین وسایل ارتباطی شناخته می‌شوند. مشکلات فنی، حملات سایبری و عوامل دیگر می‌توانند موجب قطع و اختلال عملکرد این شبکه‌ها شوند.

به گزارش مشرق، گسترش شبکه‌های اجتماعی در دنیای امروز، به دلیل سهولت و سرعت ارتباطات، باعث شده که این سرویس‌ها به یکی از ابزارهای اصلی برای برقراری ارتباطات اجتماعی، تبلیغات و کسب و کار تبدیل شوند. با این حال، قطعی شبکه‌های اجتماعی به دلایل مختلف در برخی از کشورها اتفاق افتاده است.

قطعی اخیر شبکه های اجتماعی بومی باعث شکل‌گیری جریانی شده که این اتفاق را محدود به ایران می‌دانند و اینطور عنوان می‌شود در کشورهای دیگر از این دست اتفاقات دیده نمی‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از بزرگترین پیام‌رسان‌ها باوجود داشتن زیرساخت‌های قوی دچار قطعی‌هایی شده‌اند که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

بدیهی است این موضوع به‌معنای آن نیست که تقویت زیرساخت‌ها و جلوگیری از بروز مجدد مشکل، نباید مطالبه شود؛ بلکه در کنار این نقد و مطالبه جدی از متولیان و پیامرسان‌ها، باید نسبت به واقعیت‌های فنی چنین اختلال‌هایی آگاهی ایجاد شود و این مقایسه نادرست با سایر کشورها اصلاح گردد.

قطعی ۶ ساعته فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ

در سال ۲۰۲۱ شرکت متا(فیسبوک سابق) شاهد اختلالات برق در دیتاسنترهای خود شد که شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را برای مدت ۶ ساعت از دسترس خارج کرد. مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، به دلیل ایجاد این اختلال که بیش از ۳.۵ میلیارد کاربر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داد، عذرخواهی کرد.

در این قطعی مشاغل سراسر جهان که از رسانه های اجتماعی برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کردند، با ضربه مالی غیرمنتظره مواجه شدند و احساس امنیت شغلی و درآمدی آن ها خدشه دار شد.

فیسبوک در یک پست وبلاگی توضیح داد که در طول کار تعمیر و نگهداری معمول، مهندسانش فرمانی را صادر کرده‌اند که به‌طور ناخواسته تمام اتصالات شبکه و مراکز داده این شبکه اجتماعی را در سطح جهانی قطع کرده است.

به گفته این شرکت، این قطعی همچنین باعث شد تا کارمندان به ابزارهای داخلی دسترسی نداشته باشند. ابزارها شامل ایمیل داخلی فیسبوک و حتی مجوزهای کاری کارمندان بود. البته کارشناسان فناوری این موضوع را شبیه به سقوط غول رسانه های اجتماعی از نقشه اینترنت توصیف کردند.

مروری بر موارد قطع ارتباط در شبکه‌های اجتماعی

خاموش‌شدن سرورهای تلگرام در اثر قطعی برق

قطعی چند ساعته دسترسی به تلگرام در اروپا و برخی مناطق اتفاق افتاد. کلاستر سرور اروپای تلگرام در سال ۲۰۱۸ با قطعی برق رو به رو و خاموش شد که تلگرام برای کاربران اروپا، خاورمیانه و چندکشور جدا شده از شوروی سابق از دسترس خارج شد. پاول دورف مدیر تلگرام در پست توئیتری اعلام کرد که قطع برق در کلاستر سرور این شبکه اجتماعی باعث ایجاد مشکلاتی شده است. او اعلام کرد که وصل شدن مجدد به این بستگی دارد که ارائه دهنده مرکز داده چه زمانی تجهیزات برق را درست کند.

۸هزار گزارش برای قطعی توئیتر

در ۱۵ اسفند سال گذشته توئیتر هم با اختلال گسترده رو به رو شد. وب‌سایت توییتر برای بسیاری از کاربران غیرقابل دسترسی بود، در حالی که برخی مشکلاتی را در دیدن عکس‌ها و کلیک کردن روی پیوندها در برنامه گزارش کردند که از آن به عنوان یکی از گسترده‌ترین اختلالات خدماتی از زمان تصدی گری ایلان ماسک نام بردند.

در این قطعی برخی از کاربرانی که سعی کردند Twitter.com یا TweetDeck را بارگیری کنند با پیام خطا مواجه شدند. سایر کاربران توانستند به سایت دسترسی پیدا کنند (اگرچه به نظر می رسید به کندی بارگیری می شود)، اما هنگام کلیک کردن روی پیوندها با همان پیام خطا مواجه شدند.

سایت ردیاب DownDetector بیش از ۸هزار گزارش قطعی توئیتر را برای آن روز نشان داد. کاربرانی که می‌توانستند به این پلتفرم دسترسی داشته باشند با نوشتن در مورد این مشکل واژه « Twitter API» را ترند کرده بودند.

قطعی در اسنپ‌چت، اسپاتیفای، آمازون و گوگل کلود

در ۲۵ آبان ۱۴۰۰ نیز کاربران از قطع شدن برنامه های رسانه های اجتماعی و سرویس های اینترنتی از جمله اسنپ چت و اسپاتیفای خبر دادند. چندین برنامه رسانه اجتماعی و سرویس های اینترنتی از جمله اسنپ‌چت، اسپاتیفای، آمازون و گوگل کلود از کار افتادند. در راستای این اتفاق حساب پشتیبانی اسنپ چت در توئیتی نوشت: «بسیاری از اسنپ چت‌کنندگان در استفاده از برنامه با مشکل مواجه هستند. صبور باشید ما در حال رفع مشکل هستیم. توصیه می‌کنیم وارد سیستم نشوید.»

مروری بر موارد قطع ارتباط در شبکه‌های اجتماعی

قطعی هایی از این دست نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر با زیرساخت های قوی تر هم رخ می‌دهند. مشکلات فنی، حملات سایبری، محدودیت‌های قانونی و عوامل دیگر می‌تواند دلیل قطعی شدن این شبکه‌ها در سراسر جهان باشد. البته که باید این مشکلات به طور جدی پیگیری شوند تا بتوان از قطعی شدن ناگهانی این شبکه‌ها جلوگیری کرد و به کاربران این امکان را بدهیم تا به طور پایدار و بدون مشکل از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 3
    خبری کذب است و بس
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
      0 1
      فقط تو خوبی وهابی
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 0
    فکر کنم بهار 1401 هم یک قطعی گسترده جهانی اینستاگرام داشتیم که بچه ها از وصل مجددش آهنگ بر طبل شادانه بکوب رو استوری کرده بودن چند سال پیش تلگرام به خاطر آتیش سوزی در یکی از دیتاسنترها در هلند اختلال جهانی بالای 20 ساعته داشته بچه های طناز هم جوکش رو در آورده بودن که بابای پاول دورف کولر رو خاموش کرده برای همین سرورها داغ کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس