کد خبر 1486668
تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۲
لحظه حمله پهپادی اوکراین در کاخ کرملین

تعدادی از مواضع حکومتی در مسکو و دو مخزن نفتی در جنوب روسیه مورد حمله پهپادی اوکراین قرار گرفتند

به گزارش مشرق، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه اخیر، دو حمله پهپادی جداگانه علیه مواضع استراتژیک روس‌ها صورت گرفت، اولی با هدف مورد اصابت قرار دادن کاخ کرملین که خنثی شد و دومی حمله به پالایشگاه نفت در جنوب‌غربی روسیه که خساراتی را وارد آورد. روس‌ها در وهله اول آمریکایی‌ها را به عنوان پشت‌پرده این دو حادثه معرفی کردند، ادعایی که آمریکایی‌ها آن را دروغ خواندند. جنگ روایت‌ها میان روس‌ها و آمریکایی‌ها (با وساطت اوکراینی‌ها) در شرایطی است که این موضوع می‌تواند تأثیر خود را روی جبهه جنگ اوکراین به‌جا بگذارد.

حمله پهپادی به کرملین، جنگ روایت‌ها میان روس‌ها و آمریکایی‌ها

روز چهارشنبه اخیر، ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور، دو پهپاد را در آسمان مسکو سرنگون کردند که کاخ کرملین را هدف گرفته بودند. مقر ریاست‌جمهوری و همچنین برخی دیگر از اماکن مهم حکومتی روسیه، در این مجموعه جای داشتند. همزمان با این، ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی روسیه به اشتراک گذاشته شدند که نشان می‌دادند ستونی بلند از دود در بالای کاخ کرملین ایجاد شده است. انفجار در نزدیکی ساختمان سنای روسیه، مورد دیگری بود که تصاویر آن در میان روس‌ها دست به دست شد. پس از این‌ها، دور از ذهن نبود که روس‌ها، اوکراینی‌ها و پس و پشت ماجرا، آمریکایی‌ها را به طراحی و عاملیت در حملات متهم کنند. روس‌ها اظهار کردند که هدف اوکراینی‌ها و آمریکایی‌ها از این حملات، مشخصا سوءقصد به جان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بوده است. در همین‌باره دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت روسیه ضمن متهم‌کردن اوکراین به دست داشتن در حمله پهپادی به کاخ کرملین، خواستار حذف فیزیکی رئیس‌جمهوری اوکراین شد. مدودف در این‌باره تصریح کرد: «پس از حمله تروریستی امروز، هیچ گزینه‌ای به جز حذف فیزیکی زلنسکی و گروه او باقی نمانده است.» این مقام ارشد روسی همچنین افزود: «وجود زلنسکی حتی برای امضای تسلیم بدون قید و شرط هم لازم نیست. همان‌طور که می‌دانید هیتلر نیز آن را امضا نکرد.» هم‌زمان دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک کنفرانس خبری گفت: «تلاش‌های کی‌یف و واشنگتن برای انکار هرگونه مسئولیت (در حمله پهپادی) کاملا مضحک است.» وی افزود: «تصمیم‌گیری در مورد چنین حملاتی برعهده کی‌یف نیست، بلکه در واشنگتن گرفته می‌شود. کی‌یف فقط آنچه را که از او می‌خواهند انجام می‌دهد.» این مقام روسی همچنین تأکید کرد که پس از حمله پهپادی علیه مواضع کرملین، قرار است تدابیر ایمنی در کاخ ریاست‌جمهوری روسیه تقویت شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اما ضمن رد ادعای روس‌ها مبنی بر دست‌داشتن کی‌یف در حملات پهپادی علیه کرملین، طی یک کنفرانس خبری در هلسینکی فنلاند مدعی شد: «ما برای بازپس‌گیری سرزمین‌های خود می‌جنگیم و برای‌مان مهم نیست در روسیه چه اتفاقی می‌افتد. ما به پوتین یا مسکو حمله نمی‌کنیم بلکه در سرزمین‌های خود می‌جنگیم.» علاوه بر زلنسکی، آمریکایی‌ها نیز به اظهارنظر روس‌ها، واکنش نشان دادند. در همین‌باره جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید با دروغ خواندن ادعای سخنگوی کرملین، مدعی شد: «ساده و روشن است، پسکوف دارد دروغ می‌گوید.»

حملات سنگین پهپادی روسیه، در پاسخ به حمله کی‌یف

پس از حملات اوکراین علیه مواضع حکومتی در مسکو ازجمله ریاست‌جمهوری و سنا، روس‌ها از در مقابله برآمدند و هواپیماهای بدون سرنشین خود را بر فراز کی‌یف به پرواز درآوردند. نیروی هوایی اوکراین در همین‌باره اعلام کرد که مسکو در شبانه‌روز گذشته، ۲۴ پهپاد انتحاری به این کشور شلیک کرده است. اوکراینی‌ها البته مدعی شدند که از این تعداد، توانسته‌اند ۱۸ پهپاد را سرنگون کنند. در همین‌باره پوپکو، رئیس اداره نظامی شهر کی‌یف با بیان اینکه این سومین روز حمله به کی‌یف در هفته اخیر بوده است گفت: «شهر ما چنین فشار حملاتی را از آغاز سال‌جاری میلادی تاکنون تجربه نکرده بود.»

حملات پهپادی به مخازن نفتی روسیه

یک روز پس از حملات پهپادی علیه مواضع حکومتی در مسکو که روس‌ها آنها را به اوکراینی‌ها و آمریکایی‌ها منتسب کردند، حملات پهپادی دیگری به یک پالایشگاه نفت در جنوب‌غربی روسیه (جایی نزدیک مرز اوکراین) انجام شد. در همین‌باره خبرگزاری روسی «تاس» ضمن اعلام این خبر و بروز آتش‌سوزی گسترده در این پالایشگاه، به نقل از فرماندار کراسنودار تصریح کرد که آتش‌سوزی در پالایشگاه، در محدوده‌ای به مساحت ۴۰۰ متر مربع متمرکز شده بود و واحدهای اضطراری به سرعت آن را مهار کردند.

همچنین بنا بر اخبار منتشره، در روستای مجاور این پالایشگاه، آتش‌سوزی مشابهی یک مخزن نفت (به وسعت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع) را فرا گرفت و در این‌باره مسئولان محلی، سقوط یک پهپاد را عامل این رخداد اعلام کردند. هر چند کمیته تحقیقات روسیه تاکنون نتوانسته هویت هواپیمای بدون سرنشین حمله‌کننده به مخازن نفتی را تشخیص دهد، لیکن با توجه به اتفاقات مربوط به کرملین و نزدیکی مخازن به مرز اوکراین، می‌توان حملات روز پنج‌شنبه را نیز به اوکراینی‌ها مربوط دانست.

حملاتی که باب میل آمریکایی‌هاست

حملات پهپادی مشکوک به مواضع راهبردی روس‌ها، بدون شک می‌تواند درگیری‌ها در جبهه‌های جنگ اوکراین را شدت بخشد. به نظر می‌رسد بازیگری که بیشترین سود را از پیچیده شدن معادلات جنگ در اوکراین می‌برد، واشنگتن باشد. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ضمنی جنگ اوکراین برای آمریکا، ضعیف‌شدن اروپا و وابستگی بیشتر قاره سبز در زمینه دفاعی و امنیتی است. بنا بر آمار منتشره، فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۲۲ به لحاظ تعداد و ارزش تقریبا دو برابر شده و شرکت‌های فروشنده تسلیحات در آمریکا، سود سرشاری از این بابت می‌برند. با این وضعیت، اصلا به صلاح آمریکا نیست که بخواهد جنگ در اوکراین پایان یابد. از سوی دیگر استمرار جنگ، می‌تواند روسیه را به عنوان یکی از رقبای جهانی آمریکا (خاصه در بخش امنیتی و اطلاعاتی) تضعیف سازد. قاسم مومنی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح نو» با اشاره به حمله پهپادی منتسب به اوکراینی‌ها به کاخ کرملین و تعدادی دیگر از مراکز حکومتی در مسکو، اظهار کرد: «این حمله پهپادی را می‌توان از دو نگاه مورد ارزیابی قرار داد، نخست اینکه اوکراین با این حمله می‌خواهد قدرتش را به رخ مسکو بکشد و بگوید این قدرت را دارد که با عبور از موانع دفاعی، تا کرملین وارد آسمان روسیه شود. اگرچه برخی این اقدام را غیر اجرایی هم برشمردند؛ چراکه توان دفاعی کرملین بسیار قوی است.»

وی افزود: «بحث دیگر این است که شاید روسیه با بهره‌گیری از این موضوع، می‌خواهد اوکراین را مورد تهاجم بیشتر قرار دهد و همین امر، پایانی بر جنگ روسیه و اوکراین باشد.»

مومنی با اشاره به اینکه جنگ اوکراین، یک پروژه غربی- آمریکایی است تصریح کرد:«جنگ اوکراین و روسیه، یک پروژه غربی و بر اساس یک دکترین بود که آمریکا بتواند روس‌ها را از معادلات و منافع جهانی دور کند. اتفاقات و رویدادهایی که درباره سوریه یا ونزوئلا دیدیم که آمریکا چگونه با بروز برخی موضوعات این مهم را دنبال کرد، اما حمایت‌های ایران و برخی کشورهای دیگر، توطئه‌های غرب را در این دو کشور به چالش کشید.» وی اضافه کرد: «آمریکا می‌خواهد روسیه به همین شکل شود تا مگر در کنار جنگ یا تهدید، بتواند مسکو را مهار کند. البته غرب پس از ایجاد جنگ اوکراین، با شیوه‌های مشابه به سمت مهار چین و تایوان گام برخواهد داشت.»

کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا با کشتن زلنسکی، جنگ اوکراین پایان می‌یابد یا خیر تصریح کرد: «اگر چه مدودف عنوان کرده است چاره‌ای جز حذف فیزیکی زلنسکی نیست، اما باید گفت، کشتن زلنسکی تأثیری روی جنگ نمی‌گذارد؛ چراکه غرب، جایگزین او (زلنسکی) را آماده دارد تا منافع آنها را در اوکراین دنبال کند.»

مومنی گفت: «جنگ اوکراین، جنگ میان زلنسکی یا پوتین نیست. آمریکا و کشورهای غربی، روسیه قوی را نمی‌خواهند و به دنبال عدم بقای روسیه هستند. این جنگ، جنگ بقای آمریکا و اروپا با روسیه است. در نبرد فعلی، روس‌ها به نوعی سرشان کلاه رفت؛ چراکه با راهبردهای آمریکا، مسکو وادار به حمله به اوکراین شد.» وی با اشاره به اینکه اوکراین تمهیدات نظامی گسترده‌ای از غرب دریافت کرده است ادامه داد: «اوکراین با پشتوانه غرب در برابر روسیه قرار گرفته است، حتی آموزش‌ها و تجهیزات نظامی آنها تحت‌نظر ناتو است. اگر کمک‌های اروپا و آمریکا به اوکراین به مدت ۱۰ روز قطع شود، این کشور نمی‌تواند جنگ نظامی خود در برابر روسیه را ادامه دهد.»

مومنی با بیان اینکه اوکراین یک طعمه برای روسیه بوده است تاکید کرد: «غرب از ایجاد و راه‌اندازی شعله جنگ در اوکراین به دنبال تحمیل کردن هزینه‌های سنگین جنگ بر روسیه بود. همان‌طور که می‌دانیم روس‌ها، رقیب سنتی آمریکا در موضوعات مختلف نظامی و اقتصادی هستند. اگر می‌بینیم آمریکایی‌ها به صورت آشکار از اوکراین حمایت می‌کنند، به این دلیل است که حداقل، مخالفین دولت پوتین در داخل روسیه سروسامان پیدا کنند و با فشارهای سیاسی، پوتین از دو جبهه داخلی و خارجی در تقابل باشد.»

وی تأکید کرد: «غرب می‌خواهد با بهره‌گیری از راهبردهای دکترین خود، پوتین را مهار سازد تا در عرصه بین‌المللی، نظامی و اقتصادی از آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی عقب بیفتد.»

منبع: روزنامه صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • عباس IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    2 1
    بی دلیل نبوده که امام خمینی(ره) گفتند آمریکا شیطان بزرگ است
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    1 2
    به فرزندان پوتین برخورده
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    0 0
    بابا یه مو از سر پوتین کم نشده که شما مومن جان توهم زدی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس