علی شمخانی، وانگ یی، و مساعد بن محمد العیبان - نمایه

عادی‌سازی روابط میان ایران و عربستان، پیشرفت در حل بحران یمن، آشتی اعراب با سوریه، و بهبود روابط قطر با امارات و بحرین، همگی تحولات مثبتی در خاورمیانه هستند. وجه مشترک آن‌ها چیست؟ عدم دخالت آمریکا.

سرویس جهان مشرق - طی ماه‌های اخیر، تحولات چشم‌گیری در خاورمیانه رخ داده است. شاید مهم‌ترین آن‌ها را بتوان برقراری مجدد روابط میان ایران و عربستان، به تبع آن گشایش در بحران جنگ یمن، و در درجه‌ی بعد، بازپذیرش سوریه در جهان عرب دانست. نکته‌ای که در نگاه اول متناقض به نظر می‌آید، این است که کارشناسان بین‌المللی تقریباً متفق‌القول هستند که این تحولات، اگرچه در جهت تنش‌زدایی و برقراری صلح در منطقه هستند، اما به ضرر اسرائیل و آمریکا تمام شده‌اند. واقعیت این است که دخالت فرامنطقه‌ای آمریکا و نقش منطقه‌ای رژیم صهیونیستی دقیقاً بر خلاف صلح‌طلبی و تنش‌زدایی بوده و این مسئله اکنون بیش‌ازپیش افشا شده است.

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

پس از مقطعی چندده‌ساله از جنگ و خون‌ریزی در خاورمیانه، که نقطه‌ی عطف آن سیاست «مبارزه با تروریسم» دولت آمریکا پس از حوادث ۱۱ سپتامبر بود، با تغییر اولویت‌های سیاست خارجی در واشینگتن و کوچ تدریجی آمریکا از منطقه، کشورهای خاورمیانه کم‌کم دارند گام‌های اولیه به سوی صلح را برمی‌دارند. (+)

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم
رابرت اینلاکش

پایگاه اینترنتی شبکه‌ی تلویزیونی خبری روسی «راشاتودی» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «سلطه‌ی آمریکا بر خاورمیانه می‌لغزد و صلح فرامی‌رسد[۱]» ضمن برشمردن برخی از تحولات مذکور، خاطرنشان می‌کند که وجه مشترک همه‌ی این تحولات ظاهراً خارج شدن خاورمیانه از کانون تمرکز آمریکاست. نویسنده‌ی این گزارش، «رابرت اینلاکش[۲]» تحلیلگر سیاسی، خبرنگار، و مستندساز مستقر در لندن، می‌گوید همزمان با تمرکز آمریکا و غرب روی اوکراین، موجب شده تا غربی‌ها، دست‌کم در مقطع فعلی، روی دخالت در خاورمیانه متمرکز نباشند و همین عامل موجب شده تا کشورهای منطقه خودشان برای برقراری صلح گام‌های عملی بردارند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید متن گزارش راشاتودی است.


با کاهش نفوذ واشینگتن در خاورمیانه، کشورهای سراسر منطقه به سمت سازش، آشتی، و مذاکرات صلح پیش می‌روند و روایت آمریکا را که می‌خواهد نقش خود را به عنوان یک عامل ثبات و حامی دموکراسی به تصویر بکشد، زیر سؤال می‌برند. جایگاه غرب در میان متحدان باسابقه‌اش در خاورمیانه، تحت رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دچار یک تنزل چشم‌گیر شده است. اکنون که کشورهای غربی، به رهبری آمریکا، بخش عمده‌ی تلاش‌هایشان را به جنگ در اوکراین معطوف کرده‌اند، تصمیمات اشتباهشان در خاورمیانه سرانجام کم‌کم دارد یقه‌یشان را می‌گیرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق این کشور، خطاب به متحدان بین‌المللی واشینگتن می‌گوید: «آمریکا برگشته است.» این در حالی است که بایدن در خاورمیانه سیاست «عقب‌نشینی» ترامپ را ادامه داده و متحدان سنتی آمریکا در این منطقه را از خود رانده است؛ که البته به نفع کشورهای خاورمیانه و به معنای برقراری صلح در این منطقه‌ی پرتلاطم است.

در همین‌باره بخوانید:

›› هزینه‌های کوچ از خاورمیانه/ متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

اولین ضربه‌ی بزرگ به نفوذ واشینگتن [در خاورمیانه]، توافقی میان بازیگران اصلی منطقه، یعنی ایران و عربستان، با میانجیگری چین[۳]، با هدف پایان دادن به خصومت چنددهه‌ای میان دو کشور بود؛ خصومتی که سال ۲۰۱۶ منجر به قطع روابط دوجانبه شد. این توافق، پیامدهای متعددی برای قدرت آمریکا در منطقه دارد. اولاً، این اتفاق باعث فروپاشی راهبردی شد که آمریکا داشت آن را پیاده می‌کرد: متحد کردن عربستان با امثال مصر، امارات، اردن، بحرین، و اسرائیل، علیه ایران و متحدانش در منطقه؛ ائتلافی که تصور می‌شد حکم «ناتوی خاورمیانه[۴]» را پیدا خواهد کرد. دوماً، به نظر می‌رسد آشتی ایران و عربستان باعث شده تا ریاض برنامه‌هایش برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را در مقطع کنونی کنار بگذارد؛ در حالی که دولت بایدن، به‌وضوح، برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان، به عنوان یک دستاورد سیاست خارجی برای خودش، ارزش قائل است.

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

(از راست) «علی شمخانی» دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی ایران، «وانگ یی» عالی‌رتبه‌ترین دیپلمات چین، و «مساعد بن‌محمد العیبان» مشاور امنیت ملی، وزیر کشور، و عضو شورای وزرای عربستان، طی نشستی در ماه مارس سال ۲۰۲۳ در پکن با یک‌دیگر دیدار می‌کنند. وانگ که از سال ۲۰۱۳ تا انتهای سال ۲۰۲۲ وزیر خارجه‌ی چین بود، در حال حاضر، از ابتدای سال ۲۰۲۳، مدیر کمیسیون روابط خارجی کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین است؛ سمتی که بالاتر از وزارت خارجه‌ی چین محسوب می‌شود. میانجیگری چین برای آشتی میان ایران و عربستان را می‌توان جدی‌ترین دخالت دیپلماتیک پکن در خاورمیانه طی سال‌ها و بلکه چند دهه‌ی گذشته دانست. علاوه بر ایران، عربستان نیز (به عنوان یکی از متحدان سنتی آمریکا در جهان عرب) با پذیرش میانجیگری چین عملاً به نقش مخرب آمریکا در روابط میان کشورهای منطقه اذعان کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟

›› سیاست‌های بایدن درباره ایران چه تفاوتی با سیاست‌های ترامپ خواهد داشت؟

›› تنها تفاوت سیاست‌های بایدن و ترامپ در قبال ایران از دید کارشناس استرالیایی

نکته‌ی دیگری که وجود دارد، دستیابی به این آشتی با میانجیگری پکن و بدون توجه به نظر کاخ سفید در این‌باره است. به‌رغم تلاش‌ها در واشینگتن برای وانمود به این‌که این توافق مورد تأیید آمریکاست، و اظهارات مکرر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره‌ی قریب‌الوقوع بودن عادی‌سازی با عربستان، آشتی ایران و عربستان، به‌وضوح، یک ضربه [به آمریکا و اسرائیل] بود و پیامدهای بزرگی برای رویکرد واشینگتن در منطقه دارد. ماه مارس [سال ۲۰۲۲]، محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان، گفت برایش اهمیتی ندارد که رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌ی او دچار سوءتفاهم شده [و با او مخالف] باشد[۵]؛ و بعداً، ماه آوریل، گزارش شد که همچنین به مشاورانش گفته است جلب رضایت آمریکایی‌ها دیگر در اولویت نیست[۶].

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

عکس روی جلد شماره‌ی آوریل ۲۰۲۲ مجله‌ی آمریکایی «آتلانتیک» به مناسبت مصاحبه‌ی این نشریه با «محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی، تحت عنوان «قدرت استبدادی» یا «قدرت مطلق». بن‌سلمان در این مصاحبه علناً گفت برایش اهمیتی ندارد که روابطش با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، خوب نیست. ماه بعد، گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد ولی‌عهد سعودی به مشاوران خود خبر داده که جلب رضایت آمریکا دیگر در اولویت قرار ندارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تمام آن‌چه باید درباره قتل جمال خاشقجی بدانید

›› وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود

›› مسابقه کودک‌کشی رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی با سلاح‌های آمریکا

بلافاصله پس از عادی‌سازی روابط عربستان و ایران، ریاض وارد مذاکرات جدی با انصارالله یمن شد تا به جنگی که از سال ۲۰۱۵ میان دو طرف در جریان است و جان حدود ۴۰۰ هزار نفر را در یمن گرفته، پایان دهد. آن‌چه اوضاع را برای آمریکا بدتر کرد، این بود که وزیر خارجه‌ی عربستان اخیراً برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به دمشق سفر کرد. علاوه بر اقدامات ریاض و اقدام تونس به برقراری مجدد روابط با سوریه، به نظر می‌رسد آنکارا نیز ممکن است در آستانه‌ی آشتی با دمشق باشد و گام‌هایی برای الحاق مجدد سوریه به اتحادیه‌ی عرب برداشته شده است که به‌وضوح در تضاد با دستورکار آمریکاست.

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

«بشار اسد» (راست) رئیس‌جمهور سوریه، با «فیصل بن‌فرحان آل‌سعود» وزیر خارجه‌ی عربستان، دست می‌دهد. دو طرف، ماه آوریل سال ۲۰۲۳ در جریان سفر بن‌فرحان به دمشق، پایتخت سوریه، با یک‌دیگر دیدار کردند. (+)

ماجرای دردناک «یسری» دختربچه‌ی یمنی که به خاطر جنگ یک چشمش را از دست داد (حاوی تصاویر دل‌خراش)

علاوه بر همه‌ی این‌ها، قطر اعلام کرده است که روابطش را با امارات و بحرین به حالت عادی بازمی‌گرداند، که اگرچه به اندازه‌ی اقداماتی که در بالا ذکر شد موضوعیت ندارد، اما باید آن را هم به فهرست تصمیم‌های صلح‌آمیزی اضافه کرد که بدون آمریکا اتخاذ شده‌اند. به نظر می‌آید وجه مشترک همه‌ی این اتفاقات، عدم حضور [و دخالت] آمریکاست. از سوی دیگر، توسعه‌ی روابط واشینگتن با نظام پادشاهی مراکش موجب بروز تنش با کشور همسایه‌اش، الجزایر، شده است. دولت بایدن نه‌تنها به آتش درگیری‌های دیپلماتیک میان دو طرف دامن می‌زند، بلکه تنش‌های نظامی در قالب مسابقه‌ی تسلیحاتی میان دو کشور را نیز شعله‌ورتر می‌کند. اوایل آوریل، آمریکا قرارداد ۵۲۴/۲ میلیون دلاری فروش احتمالی سامانه‌های راکت‌انداز «هایمارز[۷]» به مراکش را تصویب کرد[۸].

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

تبلیغ سامانه‌ی راکت‌انداز چندتایی «هایمارز» (مخفف عبارت «سامانه‌ی راکت‌انداز با تحرک بالا») در پایگاه اینترنتی شرکت آمریکایی صنایع دفاعی و تسلیحاتی «لاکهید مارتین». بر خلاف کشورهای عادی جهان که صلح را به درگیری ترجیح می‌دهند، آمریکا به خاطر گره کوری که منافعش به فروش تسلیحات و صنایع دفاعی‌اش خورده، بیش‌تر ترجیح می‌دهد میان کشورها جنگ در جریان باشد. (+)

در همین حال، شریک اصلی آمریکا در خاورمیانه، یعنی اسرائیل، به دلیل یک بحران سیاسی داخلی ادامه‌دار بر سر اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت، به‌شدت تضعیف شده است. همچنین رویکرد اسرائیل درباره‌ی مسائلی مانند حفظ وضعیت موجود در مسجدالاقصی در اورشلیم (مکان مقدسی که قیمومت آن در اختیار کشور همسایه، اردن، است) نیز مشکل‌آفرین، و طی ماه‌های اخیر، موجب درگیری‌های بزرگی میان اَمان [پایتخت اردن] و تل‌آویو شده است. این موضوع نیز معضل دیگری برای آمریکاست که مجبور است برای حفظ آرامش، میان دو طرف میانجیگری کند. لایه‌ی دیگر مشکل، خصومت میان بایدن و نتانیاهوست[۹] که برای اولین بار از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا کنون، روابط ویژه‌ی اسرائیل و آمریکا را زیر سؤال برده است.

راشاتودی: خاورمیانه با کوچ آمریکا دارد رنگ صلح را می‌بیند/ چرا آشتی ایران و عربستان به ضرر آمریکا و اسرائیل است؟ +عکس و فیلم

«جو بایدن» (راست) معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، اوایل سال ۲۰۱۶، در حاشیه‌ی نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر «داووس» سوئیس، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، دیدار می‌کند. اختلافات بایدن و نتانیاهو بر هیچ‌کس پوشیده نیست و یکی از پرتنش‌ترین دوران‌های روابط دوجانبه میان آمریکا و اسرائیل را رقم زده است. بایدن، پس از پیشنهاد اصلاحات قضایی توسط کابینه‌ی نتانیاهو و بروز درگیری‌های داخلی در فلسطین اشغالی، با نتانیاهو تماس گرفت و ضمن «اظهار نگرانی» در این‌باره خواستار مصالحه میان کابینه و ساکنان فلسطین اشغالی شد. (+)

راهبرد آمریکا در خاورمیانه، تحمیل سلطه‌اش، عمدتاً از طریق راهکارهای نظامی بوده است. [بهانه‌ها و] استدلال‌هایش امنیت، فروش تسلیحات، تهدید به اقدام نظامی علیه دشمنان، و ایجاد یک جنگ سرد بین سُنی و شیعه بوده‌اند، که ایران و عربستان را در مقابل یک‌دیگر قرار داده است. قدرت برنامه‌های تسلیحاتی ایران، همراه با اتحادهای منطقه‌ایش، آمریکا را تا حد زیادی از برقراری برتری نظامی‌ای که کاملاً از قدرت دشمنش بیش‌تر باشد، عاجز کرده است. توسعه‌طلبی بیش‌ازحد آمریکا در منطقه باعث شده تا این کشور به شکلی شرم‌آور از افغانستان رانده شود، و واشینگتن را در حفاظت از متحدانش در برابر آسیب حملات موشکی احتمالی ایران و متحدانش ناتوان کرده است. واشینگتن فعالانه روابطی را بر اساس راهبردهایی برقرار می‌کند که شرکایش را در خط آتش قرار می‌دهد، اما این در حالی است که سامانه‌های پدافند هوایی‌ای که خودش در همان مناطق به متحدانش می‌فروشد، حفاظت کافی را به آن‌ها ارائه نمی‌دهند.

بخشی از سخنرانی بایدن و اعلام تصمیم دولتش برای خروج از افغانستان

«انگار خودِ آمریکایی‌ها این‌جا را غارت کرده‌اند»؛ گزارش شبکه‌ی «ان‌بی‌سی‌نیوز» آمریکا از پایگاه هوایی بگرام افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی

در همین‌باره بخوانید:

›› خروج «ترامپیِ» بایدن از بگرام و فرار آمریکا از بازی تاج‌وتخت افغانستان

›› سرنوشت تلخ افغان‌هایی که به آمریکا کمک کردند

›› گزارش اندیشکده بروکینگز از پیروزی بن‌لادن: ۱۱ سپتامبر چگونه افول ایالات متحده را رقم زد؟

›› «ابابیل» ایران بلای جان «پاتریوت» آمریکا/ یمنی‌ها با پهپاد چنددلاری پدافند چندمیلیارد دلاری شکار می‌کنند

حتی در مسئله‌ی مناقشه‌ی فلسطین و اسرائیل (موضوعی که، به‌اصطلاح، ناف آمریکا را از سال ۱۹۶۷ تا کنون با آن بریده‌اند) نیز رهبری واشینگتن رو به زوال است. اخیراً «چین گانگ» وزیر خارجه‌ی چین، به همتایان خود در تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل پیشنهاد کرد که پکن برای تسهیل گفت‌وگو میان دو طرف وارد عمل شود[۱۰]. اگرچه قرار نیست این مناقشه یک‌شبه حل شود، اما صِرف این واقعیت که یک قدرت جهانی دیگر پا به این عرصه می‌گذارد، مطمئناً پیامی را برای سیاست‌گذاران آمریکایی خواهد فرستاد.

اهانت صهیونیست‌ها به پیکر «محمد الناعم» شهید فلسطینی (حاوی تصاویر دل‌خراش) (جزئیات بیش‌تر)

در همین‌باره بخوانید:

›› اسرائیل یک رژیم تروریست و آمریکا بزرگ‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است

›› همه جنایت‌های رژیم صهیونیستی؛ از اشغالگری تا ترور و کودک‌کشی

›› نتیجه «معامله قرن» آمریکا: اهانت بولدوزر صهیونیست‌ها به پیکر شهید فلسطینی

آمریکا به جای این‌که با کشورهای منطقه به عنوان همتایانِ برابر، ارتباط برقرار کند و به دنبال مشارکت‌های اقتصادی سودمند برای هر دو طرف باشد، از قدرت نظامی خود برای اجرای سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده کرده و در همین فرآیند، میلیون‌ها نفر را کشته و تریلیون‌ها دلار هزینه کرده است. شاید این سیاست در گذشته موفقیت‌آمیز بود، اما توانایی آمریکا برای به راه انداختن جنگ‌های تغییر رژیم اکنون به‌شدت محدود شده است. دشمنان اصلی آمریکا، یعنی ایران و متحدانش، جهش‌های قابل‌توجهی در زمینه‌ی نظامی کرده‌اند و روزبه‌روز بیش‌تر جنگ مستقیم را غیرممکن کرده‌اند؛ و حتی دشمنان سابق تهران را تحت فشار قرار داده‌اند تا در راهبردهای خود تجدیدنظر کنند. اگرچه تازه در آغاز این مرحله‌ی جدید در خاورمیانه هستیم، اما واضح است که تصمیمات سیاسی اشتباه و ناتوانی واشینگتن در پیش‌بینی راهی برای حرکت رو به جلو، متحدان کلیدی آمریکا را پس رانده است؛ این‌بار در جهت مثبت.

چرا روسیه و چین، ایران را تقویت می‌کنند؟

ناوچه‌ی موشک‌انداز روسی «ولیکی اوستیوگ» (چپ) از بندری در شهر «طرطوس» در سوریه عازم مأموریت گشت‌زنی در دریای مدیترانه می‌شود. دو زیردریایی دیزلی-برقی روسی پروژه‌ی ۶۳۶/۳ کلاس «وارشاویانکا» (نسخه‌ای از کلاس «کیلو») نیز در سمت راست تصویر دیده می‌شوند. پایگاه دریایی روسیه در طرطوس، تنها پایگاه دریایی این کشور در خارج از کشورهای شوروی سابق است. تصمیمات اشتباه آمریکا در خاورمیانه، این منطقه را از چنگ واشینگتن درآورده و قدرت‌های دیگری را وارد معادلات منطقه‌ای کرده است. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش ایران و متحدانش در بیرون انداختن آمریکایی‌ها از سوریه

›› دست برتر دیپلماسی عمومی ایران مقابل اعراب و آمریکا در خاورمیانه


[۱] The US grip on the Middle East slips, and peace breaks out Link

[۲] Robert Inlakesh Link

[۳] Saudi Arabia, Iran Agree to Normalize Diplomatic Ties Link

[۴] The Middle East NATO: From Fiction to Fact Link

[۵] Absolute Power Link

[۶] Saudi Crown Prince No Longer Interested in “Pleasing” the U.S. Link

[۷] هیمارس ام۱۴۲ لینک

[۸] U.S. approves potential sale of HIMARS rockets to Morocco for estimated $۵۲۴.۲ mln Link

[۹] Netanyahu tells Biden to stay out of Israel's business Link

[۱۰] China offers to facilitate Israel-Palestinian peace talks Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    شما با تمام دنیا هم صلح کنید هیچ ارزشی نداره
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      10:51 شما اغتشاشو ها و پیر پاتال های کمپ تیرانا اگه بجای سرویس بهداشتی های کمپ، تمام سرویس بهداشتی های دنیا رو هم بشورین فایده نداره!! عاقبت گاو زاده گاو شود، گرچه با آدمی بزرگ شود!!!!
    • بشار عبدالواحد IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      53 62
      برو جانم برو تیله بازیت رو بکن و بعد هم از اصالت کالا اطمینان حاصل فرما. برای سلامت خودت میگم
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      58 36
      هر کجا بوی جنگ باشد ایران هم رد پایی دارد
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      82 21
      بدبختی اینجاس که نمی توانند در صلح زندگی کنند
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      66 9
      حتما روسیه با رمز یا زهرا مردم اوکراین را به خاک و خون کشید
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      کیا؟
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    59 0
    سازمان امور مالیاتی: از مجموع ۲ هزار میلیارد تومان مالیات خانه‌های لوکس در سال گذشته، ۶ میلیارد تومان وصول شده / درمورد خودروهای لوکس هم از ۲۲۰۰ میلیارد تومان ۲۰ میلیارد وصول شده واما نظر بنده به عنوان شهروند.پس مسئول این کم کاری خود سازمان دارایی نیس؟اشخاص متوسط جامعه وقتی میخوان تو خونشون یه کار کوچولو انجام بدن سازمان مالیاتی سر مرسه ولی ثروتمندان حتی در دادن مالیات هم آزادن و دیر کرد هم نمیدن.دنیا براشون بهشته
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      55 1
      آقای رئیس جمهور و آقای وزیر مسکن لطفا دستور فرمایید همه خانه ها و زمین های خالی معرفی بشن و هم اینکه مالیات درست حسابی ازشون گرفته بشه نه مالیات اندک و بی تاثیر
  • ایران قوی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    5 20
    از شیطان چه توقعی دارید ؟
    • بشار عبدالواحد IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      کفگیر
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    51 3
    مرگ بر ال سعود
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      62 22
      وای نگو عربستان الان فرشته ای شده برای ایران و سران کشور . مردم بحرین خودشان مشکل داشتند که عربستان آنها را می کشت
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 35
      مرگ بر یمن کثیف که با عربستان جنگ کرد
  • پرشیا IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 37
    مهم🎈آیا روسیه به تنهایی می‌خواهد جهان را نجات دهد؟ اینطور بنظر می‌آید که روسیه درین راه کاملآ تنهاست و البته مشعلدار. اینطور بنظر می‌آید که سایرین هنوز همراه نیستند در نجات جهان. سایرین هر یک بدنبال سود خویش، و جهان بسیار تنهاست. بعدآ شرح میدهم :) سپاس
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      19 0
      خیر ببینی بسه
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    54 34
    شما که ارزوتونه عربستان حسابتون کنه ، ولی مطمئنا عربستان رو این دوستی حساب باز نکرده و سر کارید... سیاست زیر صفر باشه نتیجه میشه این ، وقتی کسی دشمنی راه میندازه ، رو دوستیش نمیشه حساب کرد
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      35 47
      پس چرا رودوستی آمریکا و اروپا که دشمنان اصلی ما هستند شما و اصلاح طلبان حساب ویژه باز کرده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • :) IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      2 0
      😄😜خوب جوابتو داد
  • بشار عبدالواحد IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    6 56
    حقیقتا دیو آمریکا چو بیرون رود فرشته صلح درآید
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 2
    عکس نقشه ای که گذاشتی شمال عراق و سوریه بخشی از ترکیه کشورکی کشف شده توش!
  • علیرضا IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 8
    قطعا نقش آمریکا در خاورمیانه کاهش پیدا خواهد کرد اما به طور مستقیم از آن خارج نمی شود این هم به دلیل تمرکز آمریکا بر خاور دور و دشمن اصلی آن یعنی چین است روسیه در آینده ابر قدرت های آینده جهان نه تنها هیچ نقشی ندارد بلکه پس از گیر کردن در باتلاق اوکراین به یک قدرت درجه سه تبدیل خواهد شد
  • امیر IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 2
    خخخ .اره دقیقا صلح برقرار شده بین روسیه و اوکراین .دهها سال جنگ داشتن
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    36 7
    از تبادل زندانیان آمریکایی در ایران چه خبر؟ هواپیمای نیروی هوای سلطنتی عمان هنوز هم توی تهرانه
  • علیرضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    7 3
    سیاست خارجی ترامپ در خاورمیانه یک سیاست خارجه موففقی بود سیاستی که باعث انزوا ایران سقوط اقتصاد ایران و عادی سازی روابط میان چهار کشور عربی با اسرائیل شد اما خوب قطعا پس از جنگ اوکراین باید برای همیشه با روسیه ابرقدرت خداحافظی کرد سه ابر قدرت آینده جهان چین هند و آمریکا هستند
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 0
    از وقتی که به جای اعزام ناو به خلیج فارس شهپاد میفرستد معلومه یه اتفاقاتی داره می افته که میخواهد برود
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    3 6
    احسنت ،دقيقأ همینطوره!! هرچی آتیشه از گور همین یانکی‌های گاوچرون تروریست همجنس باز آدمکش و نوکرهای اروپاییشون بلند میشه و لاغیر!!!
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      58 1
      مرگ بر روسیه متجاوز مرگ بر پوتین کثیف
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    20 0
    کیومرث اسدی نماینده اسد آباد درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین که باید در سال ۱۴۰۱ اجرایی میشد تذکر داد و بیان کرد: متاسفانه آنقدر درخصوص این موضوع تذکر دادیم اما عمل نشد، کار به جایی رسید که بازنشستگان جز پناه بردن به فضای مجازی راه دیگری برای بیان حرف های خود نیافتند،
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      2 5
      می‌شنوم که شوهر خانمی فوت کرده این خانم خودش حق بازنشستگی خودشو میگیره و هم حقوق شوهرشو.این چه معنی داره؟اکه پول اضافه دارین به بقیه هم بدین.من با مدرک دکترا و ۳۰ خدمت بازنشسته شدم و ۱۴/۵ میلیون حقوق بازنشستگی میگیرم.حقوق من خیلی فاصله با شاغلین داره ولی افسوس که دولت حکم همسان سازی بازنشسته هارو با شاغلین نمیزنه در حالیکه تصویب شده.نماینده ها ی مجلس آیا نمیخواهین بازنشسته هارو دریابین؟دولت را مجاب کنین
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      50 3
      بقیه نماینده ها آیا در خوابن؟پس چرا اعتراض نمیکنن.انتهای سال میگن به من رای بدین.به کدوم عملکرد شما رای بدیم
  • سعید IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    3 62
    ماندن آمریکایی ها در توهم قدرت ، نعمت بزرگی است تا ، با استفاده از اصل غافلگیری ضربه نهایی را بر پیکر نجسش فرود آوریم . البته بعید می دانم که به آنجا برسد و خود آمریکا از درون پاشیده شود .
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    25 43
    ایستادگی مردانی مثل سردار سلیمانی و خاموش کردن توطئه های دشمنان این آرامش و برای منطقه به ارمغان میاره
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 24
    یه سوال چرا اروپا که روسیه رو بخاطر جنگ 1/5 ساله تحریم کرده اسرائیل رو تحریم نمیکنه باشه ما بدیم اونا که خوبن
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      67 2
      منم یه سوال دارم اگه آمریکا جای بدی است چرا فرزندان رئیس و رؤسای کشور آنجا تشریف دارند آمريکا فقط برای مردم بد است
  • ایرانی IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    50 2
    هرکجاامریکاروسیه وچین باشندصلح ازانجاگریزان است فقطبه فکرمنافع خودشون ومردم خودشون هستند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 42
    درود بر پوتین مسلمان
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 4
    لطفا این چند نظر را کامل چاپ کنید هر نظر یک شماره 1 . در دل بحران سوریه , بخشی از گروه های مقاومت فلسطینی جانانه برای جبهه مقاومت جنگیدند و شهیدها دادند اما متاسفانه بخشی از بدنه سیاسی و نظامی مقاومت فلسطین هم چپ کرد و در صفوف سلفی تکفیری ها جنگید و موضع گیری کرد اینجا ایران می توانست برخورد سخت داشته باشد اما هوش ایران باعث شد که بعد از مدتی این بخش کوچک از مقاومت فلسطین قبله را پیدا کند و به جبهه حق علیه باطل برگردد اگر شتاب زده و دور از فکر رفتار می کردیم می توانست یک مشکل اساسی درست کند این هوش ایران بود برای صلح منطقه به نفع مردم منطقه .
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 2
      چه خبره اگرعلاقمندی برو وبعنوان یک کارشناس وتحلیلگرسیاسی مطالب خود را درهفته نامه ها ویا ماهنامه ها ارائه کن تا کم کم آبدیده بشوید درنظرات که کسی حوصله خوندن نداره یا ازمشرق بخواه یه ستونی برات باز کنه که به علایق شما برنخوره وبا احترام آنها را چاپ کنه
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    2 6
    2 . وقتی آی اس آی پاکستان (حساب جدا از ملت و دولت این کشور) به کنسولگری ما در مزارشریف حمله کرد و گردن طالبان انداخت که طالبان هنوز به مزارشریف نرسیده بود وقتی در لباس طالبان بارها و بارها شیعیان و خصوصا هزاره های افغانستانی را قتل عام کردند بارها و بارها در مکان های شلوغ بمب گذاری و انتحاری و انغماسی ها داشتند و گردن طالبان انداختند به این قصد بود که ایران را به باتلاق افغانستان بکشند حتی همین روزها که طالبان در مرزها مشکل درست کرده باز مهندسی اخبار از داخل و بیرون را شاهد بودیم و رفتار احساسی بعضی از مردم که ما بالاخره به باتلاق افغانستان کشیده بشویم اما هوش ایرانی باز اجازه نداد که بنظر می رسد این رفتارهای طالبان ناشی از عدم آموزش و تخصص بین این ها باشد چنانکه دیدین که این ها حتی نمی توانستند برق پایگاه بگرام را درست کنند درواقع اکثر متخصصین افغانستانی توسط غرب آموزش دیدند با دولت غربگرای کابل هم رفتند اینجا باز شاهد هوش ایرانی برای صلح در منطقه بودیم اگر این نخبگی وجود نداشت امروز باخت باخت بزرگی برای دو ملت برادر شکل گرفته بود بازم حالشو آنگلوصهیون ها می بردند .
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      5 2
      وراج
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    3 2
    3 . اسرائیل به شدت در آسیای میانه نفوذ کرده حتی در بعضی کشورهای این منطقه سفارت خانه هم زده ما باز می توانستیم احساسی و سخت برخورد کنیم و یک مشکل بزرگ و یک نزاع در این منطقه شکل بدیم اما رفتیم برای پررنگ تر کردن روابط با این کشورها , چنانکه دیدین در یکی از همین کشورها که اتفاقا چند وقت پیش سفارت اسرائیل هم باز شده همین روزها قراردادهای جدیدی نوشتیم قصد این است که با این کشورها هم برد برد های بزرگی شروع کنیم منافع مشترک مان را به هم بدوزیم و با هم پیشرفت کنیم این باز کمک بزرگیه به صلح و به ضرر اسرائیل و مجموعه غرب است ته این قصه , اسراییل نمی تواند در این منطقه حداقل به شکل گل درشت بماند .
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    12 6
    4 . در موضوع جمهوری آذربایجان , این ها همه کاری برای تحریک ما کردند که جنگی در این منطقه آغاز شود حتی به رهبر ما توهین کردند حتی چند روز پیش وزیر امورخارجه ما و اقتصاد و کشور ما را به تمسخر گرفتند و چند کیلومتری هم داخل سیونیک پیشروی کردند همچنین نیروهای اسرائیلی و سلفی تکفیری را نزدیک مرزهای ما مستقر کردند اما ما چه کردیم ؟ ضمن نشان دادن قدرت نظامی , اما رفتار احساسی شتاب زده نداشتیم از برگشتن قره باغ به این کشور استقبال کردیم تا تعهدمان را به اصول بین المللی نشان دهیم حتی نمایشی هم که شده باشد چند نفر از مقاومت این منطقه را هم بازداشت کردیم ریل رشت آستارا را هم در دستور کار قرار دادیم که منافع خوبی هم نصیب جمهوری آذربایجان شود که بلکه برگردد بماند که با روس ها جلسه ساخت این کریدور گذاشتیم و از جمهوری آذربایجان کسی را دعوت نکردیم ! که این هم یک پیام واضح داشت ! در کل آن ها تحریک می کنند به جنگ و ما خیلی هوشمندانه از جنگ در این منطقه دوری می کنیم تا منافع هر دو ملت برادر حفظ شود این هوشمندی ما که منافع ما را هم تامین می کند باز به نفع صلح در منطقس و به ضرر آنگلوصیون ها .
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      4 3
      ایکاش این هوشمندی در اداره داخلی کشور هم دیده می‌شد.
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 1
      آخ گمونم جوهر کم آورد. بنویس ادامه بده آورین
  • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 1
    سردار سلیمانی در کاخ کرملین از چچن- زاده آمریکا یاد کرد ؛ جریانی افراطی مسلمان که یقه روسیه را گرفته اند.داعش با ابعادی وسیع و وخیم تر در آستانه ورود به ساختار کشورهای مسلمان همسایه روسیه است. آیا سرکوب داعش در سوریه نابود کردن توطئه نهایی آمریکا بر علیه روسیه نیست؟ روسیه وچین( نیاز به ذخایر فسیلی) اشتراکشان ' از سر اخوت با ایران نیست' مسآله منافع مشترک راهبردی ایران و این دو ابر قدرت است.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    25 4
    5 . در موضوع یمن , ضمن اینکه نشان دادیم کت تن کیه و مقاومت یمن و انصارالله چیزی نیست که بشه ازش گذشت و این یک قدرت تثبیت شدس و موضوع را حفظ کردیم و به ائتلاف ارتجاع عربی غربی عبری ضربات سنگین خصوصا حیثیتی زدیم اما از رفتارهایی که به جنگ با عربستان هم ختم شود پرهیز کردیم انصارالله می توانست و همین حالا هم می تواند که پیکره آل سعود را رنده کند هزار برگ آس در اختیار دارد برای عملیات در داخل عربستان و همچین تمام نفت عربستان زیر پای شیعیان این کشور در شرق این کشوره و باز مراعات کردیم این ها در برابر تلاش تمام قد عربستان برای راه اندازی جنگ بود عربستان همه مدل شیطنت امنیت ملی علیه ما کرد از حمایت از گروه های تجزیه طلب بگیرید تا پشتیبانی از گروه های سلفی تکفیری تا راه اندازی تلویزیون با بودجه سنگین علیه ما و ... ما هم البته مشت آهنین را نشان دادیم در اقصی نقاط منطقه مثلا در همین سوریه این ها یک گروه تروریستی مجهز به رهبری زهران علوش داشتند فرماندهانی مثل الجرزاوی ها داشتند مفتی هایی مثل عبدالله المحسینی ها داشتند همه را از دم به درک واصل کردیم و دست عربستان را از سوریه بریدیم از عراق و ... هم بریدیم اما جوریه هوشمندانه هم جلو رفتیم که جنگ بین دو کشور در نگیرد و حالا ارتجاع عرب کنار رفته و ما با عربستان به همکاری رسیدیم و عربستان را از آمریکا جدا کردیم روابط مان با مصر و اردن هم درست خواهد شد درواقع ترکیبی از مشت آهنین و هوش فوق العاده , باعث رسیدن به صلح در منطقه و پرهیز از جنگ بزرگ شد و این باز به ضرر آنگلو صهیون ها شده رفتار اماراتی ها و ... هم تغییر کرده چون فهمیدن کت تن کیه و البته باهوش و نخبه منطقه کی هست .
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    20 10
    6 . در مورد موضوع کردهای تجزیه طلب , اگر رفتار احساسی و دور از منطق می داشتیم همین مورد می توانست 4 کشور منطقه را به آشوب اساسی بکشد و بحران به اشکال دیگر سر از کشورهای دیگر منطقه هم دربیاره اما وقتی داعش می خواهد به اربیل برسد سردار اسلام شهید سلیمانی چنین اجازه ایی نمی ده و از اربیل دفاع می کنه با این که می دونه این اربیل مقر حمایت از تجزیه طلبان و رفیق صهیونیست هاست اینجا دست دوستی می دهیم که طرف مقابل ببیند این ایران است که می تواند از آن ها دفاع کند ما از ایزدی ها هم حمایت جانانه کردیم در جای دیگر اما همین اربیل و اطرافش را با موشک می زنیم که طرف مقابل بفهمد در مقابل لذت همکاری با ایران , خشم ایران هم چه شکلیه در مورد کردهای تجزیه طلب سوریه هم که با آمریکایی ها همکاری می کنند و کمک می دن تا نفت سوریه غارت بشه فعلا سکوت کردیم اما دست همکاری را هم دراز کردیم همین رفتارها باعث شده که ارتش سوری بدون جنگ وارد یکسری از این مناطق کردی بشود و حتی مقرهای مشترکی هم داشته باشد مقاومت در عراق هم چنین کاری می کند یعنی ما باز ترکیبی از نمایش قدرت و حمایت و همکاری را داریم که وارد جنگ نشویم اما به مرور زمان , تا جایی که می شود این کردهای تجزیه طلب را هم به مسیر اصلی برگردانیم حداقل اگر قرار است روزی چنین برخوردی صورت بگیرد برخورد بزرگ شکل نگیره باز این تلاشیه برای صلح و ثبات در منطقه و به ضرر آنگلوصهیون هاست و آمریکا را بیشتر و بیشتر به در خروجی منطقه هل می دهد .
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    16 4
    7 . ما در جنوب شرق هم مشکل زیاد داریم هم در درون توسط یکسری مفتی ها و هم در خارج از مرزها که آی اس آی از گروه های تروریستی حمایت می کند خوب ما می توانستیم با این مفتی های داخل کشور برخورد سخت داشته باشیم نکردیم چون آنوقت این ها می شدند بت در همین منطقه و می توانستیم دنبال کارهایی باشیم که با ارتش پاکستان هم درگیر بشویم اما جای این نسخه ها دنبال همکاری اقتصادی با طرف پاکستانی , ساماندهی مرزها و راه اندازی بازارچه های مرزی و زدن نقطه مرزی جدید , توسعه بندر چابهار , ریل و بزرگراه شرق , آوردن گاز و برق پایدار به منطقه , تلاش برای بهبود آب آشامیدنی در این مناطق , توسعه بهداشت و درمان و آموزش و ... خلاصه توسعه همه جانبه این مناطق رفتیم تا بجای جنگیدن و دمیدن در تنور آشوب , چیزی که آن ها می خواهند چیزی که این مفتی ها اساسا تحریک می کنند که اتفاق بیفتد دنبال توسعه و همکاری رفتیم تا دو ملت برادر با هم پیشرفت کنند در این صورت و رسیدن به نقطه مطلوب , جذب جوانان در این منطقه به گروه های تروریستی و قاچاق و ... خیلی کمتر خواهد شد و بهانه ایی هم دست این مفتی ها نخواهد بود این ها به مرور و به دست خودشان بی اعتبار و دوزاری می شن به مرور طرد می شن این باز انتهای هوش جمهوری اسلامیه و تلاشی دیگر برای صلح در منطقه و باز به ضرر آنگلوصهیون ها .
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    17 4
    8 . در موضوع ترکیه هم همه مدل تلاشی برای جنگ شده است بین ترکیه و ایران و بین ترکیه و روسیه از قبل بحران سوریه بگیرید که میت , نماینده عالیرتبه کرملین را در لاذقیه ترور کرد تا زدن جنگنده روس ها بر فراز جبل ترکمان و کشته شدن خلبان پسکوف تا کشته های و خسارت هایی که روس ها دیدند تا 3000 شهیدی که خود ما در عراق و سوریه دادیم تا وضعیت امروز ادلب و شمال عراق و سوریه و مسئول همه این ها هم دقیقا ترکیه است این ها کشورشان را به بارانداز جمع آوری تروریست از سرتاسر جهان و ریختن به داخل خاک سوریه تبدیل کردند تروریست ها آموزش دادند مسلح کردند سرنا شیم خبرنگار پرس تی وی هم دنبال همین کاروان های پشتیبانی سلاح بود که توسط میت ترور شد حتی این ها به شهرک های صنعتی سوری ها هم رحم نکردند این ها را هم غارت کردند و بردند داخل ترکیه فروختند خصوصا در مورد شهرک شیخ نجار , این ترکیه در ترانزیت هم همیشه ما را آزار داده در موضوع قفقاز شیطنت می کند و با ایده های نژادپرستانه تا آسیای میانه و به قصد دور زدن ما در ترانزیت و تلاش برای صفرسازی درآمدهای ایران هم همه مدل کاری می کند یعنی ترکیه هر کاری کرده که جنگی در منطقه آغاز شود ما اجازه ندادیم تحمل کردیم و به مرور مسیر را به سمت و سوی درست هدایت کردیم و می کنیم در همین ادلب چند ساله که جبهه نظامی را خواباندیم ؟ در همین ادلب ترک ها چند برابر توافق , پایگاه نظامی زدند و با سوزاندن زمان درواقع باز هم دارن به اسرائیل کمک می دن ما همه این ها را تحمل کردیم برای صلح در منطقه که باز ضررش برای آنگلوصهیون هاست ما در کل منطقه با مین گذاری وسیع برای استارت جنگ های بزرگ مواجه بودیم و هستیم اما چون فهمیدیم که جنگ و فتنه و اختلاف سودش برای کیه پرهیز کردیم در عوض در بلندمدت دنبال مسیردهی به مناقشات و مشکلات بودیم تا از راه های مختلف , مشت آهنین , مذاکرات , بهم دوختن منافع و ... به یک صلح پایدار در منطقه برسیم تا برای همیشه اسرائیل ناک اوت بشه و غرب از این منطقه بره .
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      5 3
      چی وراجی کردی
  • سید IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    19 0
    فکت: هرگونه جنگ و درگیری و اختلاف در خشکی بزرگ (آسیا افریقا اروپا) به نفع امریکاست. هرگونه صلح و تجارت در این خشکی بزرگ (اورافریقا) به نفع چین و بقیه آسیا اروپا و افریقاست.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 1
    دلسردی و نگرانی در رسانه های آمریکایی دیده میشه، اوضاع ب عکس آنچه تصور می‌کردند پیش می‌رود. البته هنوز نفس دارند و تلاش می‌کنند. ولی ب چشم میاد که در حال برگشت هستند.
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    13 0
    آشتی ایران با همه باعث ناراحتی اسرائیل میشود حتی آشتی با آمریکا هم باعث ناراحتی اسرائیل است پس با همه جز اسرائیل دوستی و رابطه داشته باشید
    • :) IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      1 6
      بنظرم یه کم زیادی به اسرائیل بها میدین🎈خیلی گنده اش نکنید.
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    15 0
    خاورمیانه نه ؛ غرب آسیا !!!
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    18 4
    امارات را باور نمی‌توان کرد، نفرت شدیدی دارن از ایرانیها که پنهان می‌کنند
  • IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    6 0
    حداقل می‌گذاشتند کفن سربازان مرز بانان ایرانی خشک بشه بعد می گفتید افغانستان باطالبان عصر حجری بهتر بود یا افغانستان عراق زمان صدام بهتر بود یا عراق بدون صدام
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    چین هم باید اسراییل رو همچون آمریکا در اولویت سیاست های خاورمیانه ای خود قرار دهد وگرنه بازی را خواهد باخت
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 3
    همه دول اسلامی متحد شوند و با کشور قهرمان مصر که پرچمدار تاریخی مبارزه با اسرائیل است بیعت کنند و به اسرائیل حمله مجدد کنند. آمریکا دست از حمایت اسرائیل برداشته واسرائیل بدون حمایت آمریکا قطعا نابود شدنی ست. در جنگ شش روزه اسرائیل با حمایت آمریکا موفق شد بر اعراب غلبه کند. اما امروز اسرائیل منزوی و تنها وترد شده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس