زندانی ایرلندی

«برنارد فیلان» یک تبعه فرانسوی - ایرلندی که به جرم تهیه و ارسال اطلاعات امنیتی در اوج اغتشاشات ایران، دستگیر و محاکمه شده بود، بموجب حکم قضایی و با ملاحظات انسان‌دوستانه آزاد شد.

به گزارش مشرق از لندن، آقای فیلان ۶۴ ساله کارشناس گردشگری که تابعیت دوگانه فرانسوی - ایرلندی دارد، اکتبر گذشته در اوج اغتشاشات در مشهد بازداشت شد. با توجه به اینکه نامبرده با گذرنامه فرانسوی وارد ایران شده بود، پرونده وی توسط سفارت این کشور در تهران مورد پیگیری قرار گرفت اما به دیپلمات‌های ایرلندی در ایران نیز چندین نوبت دسترسی کنسولی داده شد.

فیلان بعد از گذراندن مراحل قضایی در ایران و محرز شدن جرم وی، به ۶ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد. او در طول این مدت با خانواده‌اش بصورت تلفنی در تماس بود و طبق مقررات کنوانسیون وین از کلیه حمایت‌ها و خدمات کنسولی نیز بهره‌مند شد.

با این حال رسانه‌های غربی همسو با جریان‌های غالب غربی به جو سازی منفی علیه ایران پرداختند و گزارش‌های جهت دار و بی اساسی مبنی بر خطر مرگ فیلان در اثر بیماری قلبی و نگهداری او در دمای زیر صفر در زندان منتشر کردند.

نشریه آیریش تایمز در تاریخ هشتم مارس ۲۰۲۳ در گزارشی به نقل از خانواده فیلان نوشت که نامبرده به اتهامات واهی بازداشت شده و در یک بازی ژئوپلیتیکی گروگان‌گرفته شده است.

این نشریه در ادامه دروغ‌پراکنی و سیاه‌نمایی درباره ایران نوشت که فیلان با خطر مرگ روبرو است و زمان زیادی در زندان دوام نخواهد آورد.

سفارت کشورمان در ایرلند در چندین نوبت با صدور بیانیه‌هایی اقدام به روشنگری درباره واقعیات این پرونده کرد. در بیانیه مورخ ۲۴ مارس ۲۰۲۳ (۴ فروردین) سفارت کشورمان آمده است که فیلان از خدمات پزشکی و درمانی لازم برخوردار است و طبق نظر پزشک دارو مصرف می‌کند و شایعات مبنی بر نگهداری او در شرایط غیر انسانی و غیر استاندارد بی اساس و با انگیزه‌های سوء سیاسی منتشر می‌شود.

سفارت ایران در ایرلند همچنین با پدر فیلان در تماس بوده تا به وی اطمینان دهد که از هیچ تلاشی برای کمک به پسرش در زمینه‌های درمانی، کنسولی و انسان‌دوستانه دریغ نشده است.

در بیانیه ۳۱ مارس ۲۰۲۳ (۱۱ فروردین) آمده است: سفارت تلاش دارد از سیاسی شدن این پرونده توسط رسانه‌ها و ذینفعان سیاسی جلوگیری و پرونده را بر اساس فرآیند قضایی و کنسولی پیگیری کند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که بر اساس قانون اساسی ایران، قوه قضائیه یک تشکیلات مجزا و مستقل است و هیچ گونه دخالت قوه مجریه در فرآیندهای قضایی مجاز نیست. با این وجود، مقامات دیپلماتیک ایرانی با حسن نیت تمام تلاش خود را برای تسریع در روند قضایی پرونده فیلان بر اساس مقررات بین المللی و بنا به دلایل بشردوستانه صورت داده‌اند.

بر اساس آخرین خبر واصله، سفارت ایران در ایرلند امروز (پنجشنبه) اطلاع داد که در نتیجه تعاملات سازنده دیپلماتیک برنارد فیلان آزاد شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    3 0
    در ازای این عفو، ایران چه امتیازی گرفت اگر یک طرفه بود اشتباه است
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
    0 0
    درباره غرب هنوز در اشتباه هستیم . آنچه آنها هیچ نمیفهمند " انسانیت " است . تازه با اینکار اقرار به اشتباه بودن حکم اولیه دادگاه داده ایم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس