کد خبر 1492249
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴
برلین: اوکراین فعلا عضو ائتلاف ناتو نمی‌شود

صدراعظم آلمان با بیان اینکه عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو تا آینده قابل پیش‌بینی ممکن نیست، گفت که کی‌یف فعلا قادر به اجرای شرایط ناتو نیست.

به گزارش مشرق، باوجود امیدواری مقامات کی‌یف برای عضویت این کشور در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برلین اما می‌گوید احتمال این امر در حال حاضر وجود ندارد.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان امروز (دوشنبه) در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که اوکراین در آینده قابل پیش‌بینی به ائتلاف نظامی ناتو نخواهد پیوست.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شولتز در این‌باره توضیح داد: «ناتو در سال ۲۰۰۸ در جریان نشست بخارست تصمیماتی را اتخاذ نمود که متعاقب آن یک چشم‌انداز بلندمدت (برای عضویت کشورها) را تدوین کرد. برای همه روشن است که [الحاق اوکراین به ناتو] در آینده قابل پیش‌بینی اتفاق نخواهد افتاد».

پیش از این، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفته بود که کی‌یف تا پایان جنگ با روسیه به عضویت ناتو درنمی‌آید اما تمایل دارد از حمایت شرکای خود در قالب دعوت به این ائتلاف نظامی برخوردار شود.

با این حال، ‌ صدراعظم آلمان درباره این موضع خود مبنی بر عدم عضویت اوکراین در ناتو تا آینده قابل پیش‌بینی تصریح کرد: «معیارهای ناتو شامل شرایط مشخصی است که کی‌یف در حال حاضر قادر به محقق کردن آنها نیست».

مسکو پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین و همچنین تلاش ناتو برای پذیرش کشورهای بیشتر و گسترش به سمت شرق و مرزهای روسیه، به این ائتلاف نظامی هشدار داده بود.

از سوی دیگر، امروز «یوناس گار استوره» نخست‌وزیر نروژ گفت که ناتو باید در نشست ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیرماه) به میزبانی لیتوانی، عضویت سوئد را در این ائتلاف نظامی غربی تایید کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس