بمباران روسیه آغازگر جنگ جهانی سوم است

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله‌ای به بررسی نتایج سقوط باخموت و ارسال جنگنده‌های اف- ۱۶ از سوی آمریکا به اوکراین پرداخت.

به گزارش مشرق، عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب در مقاله‌ای در روزنامه رای الیوم به تحلیل و بررسی آخرین تحولات جنگ اوکراین پرداخت.

وی در مقاله خود، ماه جاری میلادی را ماهی سرشار از حوادث، شکست و شوربختی برای ولودمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین و هم‌پیمانان آمریکایی و غربی وی دانست؛ چرا که علاوه بر سقوط شهر راهبردی باخموت، رسوایی شکست سامانه دفاع موشکی آمریکایی پاتریوت در رهگیری موشک فراصوت روسی کینژال نیز در همین ماه رخ داد.

عطوان در ادامه مقاله خود، چراغ سبز بایدن جهت ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را اقدامی دیرهنگام دانست که نه تنها می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، بلکه می‌تواند نخستین اعتراف به شکست در جنگ یک سال و سه ماهه اوکراین به شمار آید.

این تحلیلگر مطرح در مطلب خود، به میزان تاثیرگذاری این اقدام آمریکا در تحولات جنگ اوکراین اشاره کرد و افزود: طبق برآوردهای نظامی غربی، آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت جنگنده‌های اف-۱۶ حداقل ۶ ماه زمان نیاز دارد. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این جنگنده‌ها با موشک‌ها و تجهیزات الکترونیکی به‌روز، تجهیز خواهند شد یا خیر؟ این یعنی استفاده از این جنگنده‌ها تا پایان سال دوم جنگ اوکراین امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی نابودی سامانه دفاع موشکی پاتریوت توسط روسیه تنها چند هفته پس از تحویل گرفتن آن توسط اوکراین و همچنین سقوط باخموت را دلایلی برای تکذیب ادعاهای غرب مبنی بر قدیمی‌بودن سلاح‌های روسی و برتری سلاح‌های مشابه آمریکایی و اروپایی بر آن، دانست.

از سوی دیگر عطوان با اشاره به قدیمی بودن جنگنده‌های اف-۱۶، تسلیم آن به اوکراین را در نتیجه جنگ بی‌تاثیر دانست و افزود: سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته اس۴۰۰ و اس۵۰۰ روسیه انتظار این جنگنده‌ها را در آسمان می‌کشند.

وی با اشاره به اظهارات زلنسکی در نشست سران اتحادیه عرب ادامه داد: زلنسکی در این نشست، سران کشورهای عربی را به دلیل پشتیبانی از روسیه در الحاق مناطق شرقی اوکراین یا عدم محکومیت این اقدام روسیه، سرزنش نمود؛ حال آن‌که او، خود، «اسرائیل» و کشتار کودکان غزه توسط آن را تایید کرده، کشورش ۵۰۰۰ سرباز را در سال ۲۰۰۳ برای جنگ به عراق فرستاده و هیچ‌گاه اشغال قدس و بلندی‌های جولان را محکوم نکرده است.

عطوان با اشاره به قراردادن گل از سوی زلنسکی روی مجسمه نمادین فاجعه هسته‌ای هیروشیما و سخنان وی مبنی بر این‌که، عکس‌های ویرانی‌های هیروشیما وی را به یاد باخموت و دیگر شهرهای ویران اوکراین انداخته است، نوشت: زلنسکی مستقیما یا در لفافه نگفت که کسانی که مرتکب این جنایت هسته‌ای شدند هم‌پیمانان آمریکایی او بوده‌اند نه دشمنان روس وی.

این تحلیلگر مطرح جهان عرب در پایان مقاله خود با اشاره به تاکید بایدن بر عدم استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی برای بمباران خاک روسیه افزود: این سخنان از خشم روسیه نمی‌کاهند. همگان می‌دانند که زلنسکی عروسک خیمه شب‌بازی است و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شوند. استفاده از این هواپیماها در بمباران ارتش روسیه یا مناطق الحاقی شرق اوکراین، می‌تواند به رویارویی مستقیم روسیه و آمریکا و حتی جنگ جهانی سوم بیانجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    6 1
    عطوان و شرکا 24 ساعته در حال رپرتاژ برای روسیه این اسطوره های استقلال و عزت نفس :))
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    3 1
    بخدا هیچ اتفاقی نمی افته
  • ژنرال امیر IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    7 4
    روسیه اگر از پس اوکراین بر اومد جنگ جهانی سوم هم به راه میندازه🤣🤣🤣
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 1
      بر اومده
    • Nima IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 1
      فعلاً که براومده با اون همه کمک به اوکراین
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    2 4
    اف۱۶ های مصری و بحرینی و عمانی و اماراتی و مراکشی و اردنی و عراقی باید بازپس گرفته شود و هدیه شود به اوکراین
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    1 3
    اف۱۶ های مصری و بحرینی و عمانی و اماراتی و مراکشی و اردنی و عراقی باید بازپس گرفته شود و هدیه شود به اوکراین
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    5 1
    عطوان چند میگیری از ایران
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 2
      اولا ایشون چیزی نمیگیره دوما خودت از دشمنان ایران چی میگیری؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    3 3
    درجنگ اراده ها انصار الله یمن سامانه‌های پاتریوت از رده خارج کرد
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    4 1
    عطوان چی مصرف کرده
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    0 1
    روسیه چرا چنین لژیونی ازاید اوکراین را در اوکراین تشکیل نمی دهد تا اوکراین را آزاد کنند روسیه نیز باید از سربازان فراری و داوطلبن اوکراین ارتش آزادی بخش اوکراین را تاسیس نماید ترکیه در سوریه و عربستان در یمن و اسرائیل در جنوب لبنا چنین ارتشی را تاسیس و هدایت کردند چرا روسیه را خواب مطلق فرا گرفته است
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    3 1
    عطوان دیگه کدومه
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    3 0
    حداقل یه کارشناس طراز اول باید همچین حرفی بزنه نه این آقا که وجهه بین المللی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس