کد خبر 1493920
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
جنگ آب در جنوب فرانسه

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با عنوان "جنگ بر سر آب" که مربوط به مشکلات خشکسالی در فرانسه می‌شود، به چالش‌های این کشور به ویژه ساکنین مناطق جنوبی پرداخته است.

به گزارش مشرق، این روزنامه انگلیسی در گزارش خود به سراغ منطقه «کَلیان» رفته که ۴ هزار نفر جمعیت و یک هزار استخر شخصی دارد و افراد ثروتمند جذب این منطقه فرانسه شده‌اند.

«فرانسوا کاوالیه» شهردار کلیان اعلام کرده یا باید هجوم گردشگران و کسانی که به دنبال خانه دوم در اینجا هستند گرفته شود یا اینکه خطر خشکی شهر را پذیرفت. وی می‌گوید: ما باید جلوی آمدن افراد به اینجا را بگیریم. این قضیه برای همیشه ماندگار نخواهد بود بلکه موقت است، جذب افراد به اینجا و بعد تمام شدن آب غیر مسئولانه است.

آب و هوای خشک در سراسر جنوب فرانسه به ویژه بر روی کلیان و دیگر مناطق تپه‌ای اطراف «فَیانس» تاثیر گذاشته است. خشکسالی، ۹ شهردار در این منطقه را مجبور کرده تا اقدام‌های سختگیرانه از جمله جیره بندی آب و حتی ممنوعیت ساخت خانه‌های جدید و استخرها به مدت ۵ سال را در دستور کار قرار دهند.

این اقدامات بر روی صنعت گردشگری منطقه که به علت کمبود منابع آب در گرمترین زمان سال بر روی اقتصاد تاثیر گذاشته، سایه انداخته است. این فشارها احتمالا با گرمتر شدن هوا بدتر خواهد شد.

در مناطق تپه‌ای که سطح آب رودخانه مجاور پایین آمده، در راستای جلوگیری از قطع آب، افراد به استفاده از ۱۵۰ لیتر در روز محدود شده‌اند درحالیکه جمعیت محلی در تابستان با دو برابر شدن به حدود ۶۰ هزار نفر خواهد رسید.

درحالیکه ۹ روستا فیانس با توجه به موقعیت جغرافیایی‌شان آسیب پذیر هستند، زمستان خشک بعد از خشکسالی در تابستان گذشته امتداد سواحل مدیترانه از «پرپینیان» تا «نیس» را با بحران آب مواجه کرده است.

کشاورزان و باغ‌های انگور با اردوگاه‌ها، هتل‌ها و زمین‌های گلف که برای جذب گردشگران هستند، بر سر آب رقابت می‌کنند. فرانسوی هایی که ساکن دائمی این منطقه هستند نسبت به اقامتگاه‌های لوکس موقتی که آب بسیار بیشتری (برای زمین‌ها و استخرها) از مردم عادی مصرف می‌کنند، گلایه دارند.

شهردار «شاتونوف گراس» نزدیک «کن» به روزنامه لیبراسیون فرانسه گفت که بزرگترین مصرف کنندگان آب در تابستان گذشته افراد خاص از جمله نخست وزیر و خانواده سلطنتی بوده اند. اشاره این روزنامه به سیلویو برلوسکونی و پادشاه سابق بلژیک است که در آنجا خانه دارند.

رسانه‌ها و مقام‌های محلی این وضعیت را جنگ داخلی فرانسه بر سر آب می‌خوانند درحالیکه ریچارد ایوانس بخشدار منطقه «وَر» از این شرایط با عنوان ملایم تری یاد می‌کند و می گوید: درگیری‌هایی بر سر استفاده از آب وجود دارد.

ابهام‌هایی وجود دارد که آیا این منطقه در جنوب فرانسه که تجربه چندین دهه رشد جمعیت قوی داشته می‌تواند با افزایش دمای بیشتر در مسیر توسعه مشابه قرار گیرد.

مردم با آرزوی دستیابی به رویای داشتن یک خانه استخر دار و دارای باغچه‌ به اینجا می‌آیند تا از بیش از ۳۰۰ روز آفتابی سال لذت ببرند. بنابراین اقتصاد این منطقه به صورت عمده مبتنی بر گردشگری و ساخت و ساز است.

استخرهای خصوصی به نقطه اوج اختلاف‌ها تبدیل شده‌اند. فرانسه دارای ۳.۴ میلیون استخر است که پس از ایالات متحده در رتبه دوم قرار دارد. شهرهایی که به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته شروع به اعمال محدودیت برای پر کردن آنها کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر جلوی فروش استخرهای رو زمینی را گرفته اند.

زیرساخت های آبی منطقه که به طور عمده در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ طراحی شده، اکنون با خشکسالی و افزایش دما تحت فشار هستند. علاوه بر رودخانه‌های طبیعی که از کوه‌های آلپ تغذیه می‌شوند، این سیستم به کانال‌ها و دریاچه‌های مصنوعی که برای انرژی آبی توسط شرکت برق دولتی EDF ساخته شده، متکی است و به عنوان مخزن نیز عمل می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 0
    ایشالله همشون از تشنگی خفه بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس