پاسخ چین به پنتاگون: برای محافظت از حاکمیت خود هرکاری می‌کنیم

چین به ادعای آمریکا در مورد رهگیری خطرناک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی این کشور توسط جنگنده «جی-۱۶» خود پاسخ داد و خواستار توقف پروازهای نظامی آمریکا در منطقه شد.

به گزارش مشرق، چین روز چهارشنبه به ادعای آمریکا در مورد رهگیری خطرناک یک هواپیمای شناسایی نیروی هوایی آمریکا توسط یک جنگنده چینی پاسخ داد و خواستار توقف این پروازها شد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» «مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که چین هر اقداماتی که لازم می‌داند را برای حفاظت از حاکمیت خود انجام می‌دهد. مائو گفت که ایالات متحده باید فورا این اقدامات تحریک کننده خطرناک را متوقف کند.

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) روز سه شنبه شب رویارویی یک فروند جنگنده چین با یکی از هواپیماهای ایالات متحده بر فراز «دریای چین جنوبی» خبر داد.

پنتاگون مدعی شد که خلبان چینی مستقیماً مقابل دماغه هواپیمای نیروی هوایی ایالات متحده پرواز کرد. پنتاگون اعلام کرد که خلبان جنگنده چینی حین رهگیری هواپیمای ایالات متحده بر فراز دریای چین جنوبی در ۲۶ مه (جمعه پنج خرداد) حرکت غیر ضروری تهاجمی انجام داد.

خبرنگار نشریه «پولیتیکو» نیز در توییتی نوشت، یک جنگنده «جی-۱۶» چین در ۲۶ مه هواپیمای «آر سی -۱۳۵» را رهگیری کرد.

چین می‌گوید که مالکیت دریای چین جنوبی را کاملا در اختیار دارد. تماس‌های نظامی بین آمریکا و چین در سال‌های اخیر در بحبوحه کاهش تاریخی روابط دولتی از بین رفته است. چین گفته است که ایالات متحده به طور کامل مسئول اختلال در ارتباطات است.در سال ۲۰۰۱ نیز حادثه‌ای این چنینی منجر به برخورد هوایی بین یک جنگنده چینی و هواپیمای تجسسی نیروی دریایی ایالات متحده رخ داد.

هواپیماها و کشتی‌های نظامی آمریکا به طور منظم در سراسر این منطقه عملیات‌های تجسسی انجام می‌دهند و این گونه ماموریت‌ها موجب اشتباهات محاسباتی می‌شود.

نیروی هوایی چین اغلب هواپیماهای نظامی ایالات متحده و متحدانش را در دریاهای چین جنوبی و شرقی و تنگه تایوان به چالش می‌کشد. بر اساس آمار منتشر شده، نیروی هوایی ارتش چین بیش از ۳۳۷۰ فروند هواپیمای نظامی دارد. خلبانان رزمی نیروی هوایی چین به طور میانگین ۱۰۰ تا۱۵۰ ساعت پرواز در سال انجام می‌دهند که میزان بسیار قابل توجهی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • gg IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    چین غلط کرده اگه فکر میکنه تمام دریای جنوبش متعلق به خودشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس