کد خبر 1496827
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۲
بورس ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ کدام سو می رود/ تک سهم‌ها را بررسی کنید

در جریان معاملات امروز بازار سهام، نمادهای خودرویی در نیمه راه تغییر مسیر دادند و به سمت صف‌های خرید حرکت کردند که این موضوع در نهایت منجر به رشد بورس شد.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه در روزهایی که هنوز نتوانسته سهامداران را به ورود به بورس متقاعد کند، روندی متعادل داشت و همین مسئله نیز منجر به رفت و برگشت قیمت در سهام مختلف شد.

تعطیلی ۲ روز در هفته جاری، بازار سرمایه را به حالت نیمه فعال درآورده است و همین موضوع نیز به نظر برخی کارشناسان دلیل ریزش‌ بازار در روزهای پایانی هفته گذشته بورس بوده است.

کاهش یک دهم درصدی نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۱۱ خردادماه تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نداشته است. محمدامین قهرمانی، مدیر پذیرش شرکت بورس تهران در مورد شایعه لغو پذیرش ایران‌خودرو و سایپا در بورس، گفت: اگر سایپا و ایران‌خودرو صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به اسفند ۱۴۰۱، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باشد و ٣ سال متوالی از سال ۹۹ تا ۴۰۱ زیان‌ده باشند، نامه‌ای از سوی بورس تهران ارسال خواهد شد و باید برنامه‌های خود را برای خروج از زیان اعلام کنند.

امروز بازار سرمایه در ابتدا با فشار فروش کار خود را آغاز کرد و همین مسئله نیز باعث شد، نگرانی‌هایی در سهامداران به وجود بیاید، اما با ایجاد تقاضا در بازار، خودرویی‌ها دنده معکوس کشیدند و به سمت صف خرید حرکت کردند. همین موضوع باعث رشد تقاضا در بورس شد و در نهایت بازار سهام با صعود کار خود را به پایان رساند.

* بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

بازار بورس تهران امروز تغییر خاصی را به چشم ندید. از همین روز مفروضات تحلیل تکنیکالی شاخص بورس تهران تغییر خاصی نداشت و همچنان بر اتفاقات روزهای پیشین در حرکت است و میانگین متحرک ۵۵ روزه شاخص بورس کمی به نمودارهای روزهای آخر نزدیک‌تر شد و خود را به محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی رساند؛ محدوده‌ای که می‌تواند به‌عنوان یک سطح حمایتی خوب برای شاخص بورس تهران ارزشمند باشد.

* بازار سهام در فصل مجامع همیشه مثبت بوده است

وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه گفت: تحولات سیاسی در حوزه سیاست خارجی و تنش زدایی نسبی در روابط دیپلماتیک معامله گران و فعالان اقتصادی را محتاط کرده است. به نظر می‌رسد کاهش تنش در روابط خارجی به کاهش ریسک‌های اقتصاد ایران و مخصوصا بازار سهام کمک می‌کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در نیمه دوم خرداد ماه شاهد انتشار گزارش‌های ۱۲ ماهه شرکت‌ها و پس از آن برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها خواهیم بود. بازار سهام به شکل سنتی در فصل مجامع در مجموع روند مثبتی داشته است و از آن جایی که برخی سبد سهام خود را در موعد برگزاری مجمع تغییر نمی‌دهند، از فشار عرضه کاسته خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: رشد بازار در ماه‌های اسفند و فروردین، بورس را در انتهای اردیبهشت و نیمه اول خرداد در چرخه تعدیل و اصلاح قرار داد؛ اما در نیمه دوم خرداد شاخص توان رشد را دارد. بنابراین به نظر می‌رسد، بازار در میان مدت روند مثبتی را در پیش بگیرد.

* ثبت بازده مثبت در شاخص‌های بورس

در پایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص بورس ۹ هزار و ۸۶۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته رشد کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۴۹ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۴۳ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۵ هزار و ۱۱۱ واحدی در رقم ۷۷۶ هزار و ۴۱۴ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۶۶ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱۳۱ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۹۴۴ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد هزار و ۴۰ واحد به سطح ۱۴۲ هزار و ۳۸ واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و ۱۵۳ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد شجم (پتروشیمی تخت جمشید)، خبهمن (گروه بهمن) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین ورود ورود را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) اختصاص داشت.

* رشد ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۷۵۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۵۱۸ میلیارد تومان بود که ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۲۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۸ هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان رسید.

* افزایش ۳ درصدی ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۴۲۷ سهم با رشد قیمت و ۳۱۱ نماد با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۱۳۶ نماد صف خرید داشتند و ۳۱ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۳۸ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۲۳ درصدی به ۲۰۸ میلیارد تومان رسید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس