ستایشی

سخنگوی قوه قضاییه در بیست و ششمین نشست خبری دستگاه قضا درباره بازگشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی به کشور، آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی و پرونده قتل نسیم صدقی توضیح داد.

به گزارش مشرق، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه از دقایقی پیش آغاز شد. وی در این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران قضائی است.

ستایشی با اشاره به ارتحال امام خمینی (ره) گفت: ایشان حامی مستضعفان و مقتدای مظلومان بودند و ارتحال ایشان را خدمت ملت ایران و ملت‌های آزاده جهان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: امام خمینی سمبل تحقق وعده الهی مبنی بر نصرت و یاری رساندن بر اقامه کنندگان حق بود رهبر کبیر انقلاب اسلامی با دست خالی از تجهیزات مادی اما با تکیه بر قدرت ایمان و عمل صالح توده‌های میلیونی ملت ایران جنبشی عظیم ایجاد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: لازم است سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد که سر منشأ انقلاب اسلامی رود را نیز گرامی بدارم.

پنجه افکندن در گلوی فساد امیدافرینی می‌کند

ستایشی با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی مطرح شد گفت: امروز برنامه دشمن این است که تا با انسجام انواع ابزارها و به کارگیری انواع شگردها امید و ایمان ملی در جامعه را بکاهد آمد دستگاه‌های حاکمیتی خود را موظف می‌دانند تا با دین هدف پلید دشمن مقابله کنند و این مهم در سایه وحدت مسئولان در دین برهه خطیر تحقق یافتنی است.

وی افزود: قوه قضائیه معتقد است که پنجه افکندن در گلوی فساد و خشکاندن ریشه‌های بروز فساد در جامعه می‌تواند به امید افزایی و ارتقای امید مردم منجر شود و بنا بر وظیفه ذاتی خود از مبارزه با فساد تخطی نخواهد کرد.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: تحقق عدالت می‌تواند نسیم الهام بخش معنویت و امید را به نسل جدید تسری دهد و سعی دشمن را ناکام بدارد و در این راه سخت دست مدد به سمت اصحاب رسانه و اهل قلم دراز کرده و از کمک مشوقانه آنها بهره خواهیم برد.

دشمنان در صدد شایعه پراکنی درباره زندانیان داخل ایران هستند

ستایشی با اشاره به آزادی اسد الله اسدی گفت: بازگشت ایشان را تبریک می‌گویم و این موفقیت بزرگ به رقم تلاش‌های گروه‌های تروریستی با همت بلند دستگاه‌های حاکمیتی به وقوع پیوست و نشان داد جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتباع خود هیچ‌گونه تسامهی روا نمی‌دارد و معتقد هستیم اسد الله اسدی و حمید نوری مطلقاً بی گناه هستند و برای برقراری امنیت بشریت اهتمام ورزیده‌اند.

وی ادامه داد: روند برخورد جمهوری اسلامی ایران صبورانه، مهربانانه و مطابق با حقوق بشری بوده است و برخلاف دروغ‌های رسانه‌ای است که انواع شکنجه‌ها را در قلب اروپا نمی‌بینند اما در صدد شایعه پراکنی درباره زندانیان داخل ایران هستند.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: چه مرگی برای جوامع مدعی حقوق بشر مستولی شده است که انسانی هزار روز در زندان انفرادی بدون دسترسی به حقوق زندانی و انسانی محدود شود و در این حال صدایی از مراجع مدعی بلند نمی‌شود و باید پرسید چرا پس از ماجرای تأسف وار برای حمید نوری جوامع اروپایی سکوت کرده‌اند.

ستایشی تصریح کرد: حق مظلوم گرفتگی است و انشاالله به زودی زود شاهد آزادی حمید نوری و سایر زندانیانی که در فراق هستید خواهیم بود.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارکنان شورای حل اختلاف و استخدام آنها گفت: وظیفه ذاتی شورای حل اختلاف اصلاح ذات البین است و جای خوشحالی دارد که مطلع شده‌ایم لایحه‌ای برای تثبیت وضعیت این مجموعه در مجلس تصویب شده است و منتظر هستیم تا ببینیم نتیجه کار چه خواهد بود و پیش بینی‌هایی در ارتباط با برنامه ساماندهی نیروهای انسانی این مجموعه صورت گرفته است البته باید منتظر اقدامات نهایی برای تصویب این لایحه باشیم.

آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی

وی درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی گفت: این پرونده واجد حساسیت و اهمیت خاصی است و دارای ۱۴ هزار صفحه محتویات است و ۲۸ متهم دارد که اتهام همگی آنها مشارکت در سرقت حدی و تخریب اموال دولتی و تحصیل مال نامشروع و پولشویی است و حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به نرخ روز از متهمان مسترد و تحویل شکات شده است و حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیز در شرف بررسی است که تحقیقات آن درحال انجام است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: همه متهمان برای اخذ آخرین دفاع دعوت شده‌اند و بازپرس پرونده اعلام کرد که کار درحال نهایی شدن است.

ستایشی درباره تبادل زندانیان با کشورهای غربی اظهار کرد: آنچه در این موضوع مطرح است استرداد مجرمان منطبق با موازین قانونی و توافقات کشورها در رابطه با انتقال محکومان است برای مثال انتقال اسد الله اسدی موکول به قوانین مجلس بلژیک و ایران بود و همچنان تاکید می‌کنم قاطعانه ارتکاب هرگونه خطا و انتساب جرم به اسد الله اسدی را محکوم می‌کنیم ولی وی با توجه به قوانین به کشور منتقل شدند.

وی ادامه داد: هرگونه انتقال زندانی و محکومان مستلزم وجود قانون است و قوه قضائیه متولی جامعی فرایند نیست و بخشی از موضوع مرتبط با قوه قضائیه است و مابقی با دستگاه‌های دیپلماسی است.

تدوین لایحه مربوط به ترک فعل مسئولان در حوزه عفاف و حجاب

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل مسئولان در حوزه عفاف و حجاب گفت: براساس آخرین اطلاعات لایحه مربوط به ترک فعل تدوین شده است و به زودی تقدیم به دولت خواهد شد تا با تمسک به مقررات قانونی دقیق‌تر و روشن‌تر به موضوع ترک فعل بپردازیم و هرکجا دستگاه‌ها از انجام وظایف و تکالیف قانونی خود سرباز زنند تذکر قانونی داده‌ایم.
ستایشی درباره قدم‌هایی که برای اصلاح مجرمان برداشته شده است گفت: باید زمینه‌های بروز و ارتکاب جرم در جامعه برداشته شود جامعه‌ای که در آن فقر و فساد و بیکاری به حداقل برسد دارای زمینه‌های رشد فساد خواهد بود و بر همین اساس باید سرمنشا های بروز جرم را مسدود کرد.

وی ادامه داد: انشاالله به گونه‌ای عمل خواهد شد که به نتیجه مثبت دست یابیم و بازگشت مجرمان به جامعه باید مقدماتی داشته باشد که ازجمله آن مشارکت فعال دستگاه‌های دیگر است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: استفاده مؤثر از مجازات‌های جایگزین حبس اهمیت بسزایی دارد همچنین تعیین شعب اختصاصی برای مجازات‌های جایگزین حبس نیز در دستور کار است به علاوه اینکه حرفه آموزی و اشتغال زندانیان نیز یکی دیگر از اقدامات است و اگر افراد دارای توانایی علمی و فنی نشوند نمی‌توان تر آنها انتظار کاری درست داشت و در این زمینه نیز کارگاه‌ها و بنگاه‌هایی که امکان اشتغال زندانیان در آن فراهم است شناسایی می‌شوند.

ستایشی ادامه داد: در بنگاه‌های که امکان جذب وجود دارد زندانیان جذب می‌شوند و در مازندران، ارومیه و اصفهان این موضوع دیده شده است.

برنامه دستگاه قضا برای برای حمایت از تولید و جلوگیری از اخراج کارکنان

ستایشی درباره برنامه دستگاه قضا برای برای حمایت از تولید و جلوگیری از اخراج کارکنان گفت: یکی از سیاست‌های قطعی قوه قضائیه کمک به روند تولید در کشور و مانع زدایی از آن و مقابله با بسترهای مشکل را برای واحدهای تولیدی است و روزانه اخبار احیای واحدهای تولیدی و جلوگیری از تعدیل نیروهای انسانی اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: همچون سایر فرایندها قوه قضائیه آخرین مرجع است و امیدواریم اقدامات به گونه‌ای انجام شود که کار به قوه قضائیه نرسد.

نگاه قوه قضائیه با خبرنگاران تعاملی است

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره برخوردهایی که از سوی اطرافیان مسئولان با خبرنگاران می‌شود و درباره احقاق حق خبرنگاران گفت: قوه قضائیه همواره با خبرنگاران و اصحاب رسانه مهربان، عاطفی و با تعامل بوده است خبرنگاران دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و نگاه قوه قضائیه با خبرنگاران تعاملی است و خبرنگاران کمک رسان ما در مجموعه قضائی تلقی می‌شوند.

ستایشی ادامه داد: اگر اندک شکایتی علیه خبرنگاران صورت گیرد علاوه بر اینکه اصل بر بی طرفی قضائی است و با رعایت اصل تساوی قانون تلاش می‌کنیم تا مشکلات جامعه خبری با رعایت شأن و منزلت آنها به صورت صلح و سازش حل کند.

وی تصریح کرد: البته موارد اندکی وجود دارد که خبرنگاران مرتکب جرم می‌شوند و تکلیف ما این است که همچون سایر آحاد جامعه با آنها برخورد کنیم اما باید برخی رویکردها اصلاح شود و رویکردی مثبت با خبرنگاران داشته باشند.

ستایشی درباره حمایت از واحدهای تولیدی گفت: تا پایان اسفند سال گذشته ۷۷ هزار و ۷۴۲ واحد تولیدی فعال وجود داشت که با گزارش‌های دریافتی هزار و ۱۶۶ واحد در سال گذشته احیا شدند و استان سیستان و بلوچستان با ۱۰۹ واحد و استان خراسان رضوی با ۹۸ واحد بیشترین واحدهای تولیدی احیا شده را داشتند.

ماجرای قتل مرحومه صدقی

وی درباره قتل مرحومه صدقی گفت: رسانه‌های معاند مبادرت به کشته سازی خلاف واقع داشته اند این خانوم توسط شخصی به نام کسری مددی به قتل رسیده است و بعد از قتل قاتل مبادرت یه خروج از کشور از مرز کشور ترکیه می‌کند و سپس به یکی از کشورهای خلیج فارس می‌رود که با توجه به اعلان قرمز در همان کشور دستگیر می‌شود و به کشور بازگردانده می‌شود و متهم از ۱۰ خرداد تحت قرار بازداشت با اتهام قتل عمدی است و پرونده مفتوح است.

سرانجام پرونده چای تاریخ گذشته

سخنگوی قوه قضائیه درباره پرونده چای تاریخ گذشته اظهار کرد: به دلیل عدم موفقیت طرح اصلاح ساختار تشکیلات چای کشور و عدم فروش چای خریداری شده و عدم امکان بازپرداخت تسهیلات اخذ شده قراردادهایی میان باک ملی، کارخانه‌های چای و تشکلات خریداری چای خریداری شد و مقرر شد چای باقی مانده در کارخانه‌ها در اختیار تشکلات خریدار چای قرار گیرد تا ظرف یکسال آنها را به فروش برسانند.

ستایشی ادامه داد: به دلیل عدم تحقق این موضوع چای در انبارها باقی مانده است و براساس آرای صادر شده چای مانده حراج شدند موجودی چای از ۱۰۰ هزار تن به ۱۸ هزار تن می‌رسد و در سال ۹۵ مقرر شد بانک ملی با رعایت موارد قانونی مزایده چای سنواتی را برگزار کند و تمام موجودی چای سنواتی برای صادرات است.

وی گفت: در سازمان ملی استاندارد معاون کیفی و رئیس وقت سازمان غذا دارو برای رسیدگی به ترک فعل دعوت شده اند البته اقدامات رسیدگی در مرحله دادسرا به اتمام رسیده و پرونده به دادگاه کیفری رفته است.

آخرین وضعیت پرونده هک‌های صورت گرفته

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره هک شدن برخی از سایت‌ها و آخرین وضعیت پرونده هک‌های صورت گرفته گفت: این موارد در حوزه اختیار شورای عالی فضای مجازی است اما راجع به اینکه آیا پرونده‌ای طرح موضوع شده است یا خیر باید بگویم در صورت تدوین پرونده‌ای دستگاه قضائی با دقت و سرعت و صحت پرونده را تعیین تکلیف خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فهیم IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 1
    فساد نتیجه ضعف قو ه قضاییه است و نهادینه شده. سری به دادگا هها بزنید ببیند در کجای جهان ایستاده ایم
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 9
      حرف الکی نزن فساد کمه ذهن شما فاسده
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      6 2
      ازحکومته ربادرنهادهاوادارات انقلاب یحتی هست رانت وتسهیلات همچنین این باعث میشه تلاش برای اصلاح به اصطلاح کف جامعه صورت نگیره
  • ناشناس IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 5
    پرونده قاتلان شهید آرمان علی وردی چی ؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 5
    پرونده قاتلان شهید حمیدرضا الداغی و آرمان علی وردی چی ؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 3
    قاتلان حمیدرضا الداغی را اعدام کنید البته اگه تا حال با پول از زندان آزاد نشدن !
  • ناشناس IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 5
    قاتلین شهید علی وردی چی شد ؟
  • تک سوتر DE ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 2
    تروخدا شما لایحه ندید. هنوز جای لایحه قبلی خوب نشده. احتمالا قراره هرکی مقابله کرده رو بندازید زندان و هرکسی که منشی آنچنانی استخدام کرده تشویق کنید.
    • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 0
      تکرار کار به نفره.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 1
    برادر عزیز قوه قضائیهکه همش شعار مقابله با بدحجابی می کنید آیا از این گند جدید شهرداری خبردارید اجاره موتور به دختر ان بی حجاب توسط غرفه های شهرداری بوستان حقانی تهران! که فیلمش هم در فضای مجازی وجود دارد آقايان مسئول از پشت میزهاتون بیاید بیرون و قوانین رو برای کارکنانتون تفهیم کنید و متخلفین رو جریمه... این واقعا کار سختیه؟؟؟
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    2 1
    جرا هتوز قالین اصلی شهید عجمیان یعنی دکترکفتار وبهائی وهمسرش قره حسنلو و قاتلین شهید آرمان علی وردی دیگز شهدای مدافع امنیت اعدام نشدن ونمی شوند وهنوز در هتل زندان خوشگذرانی می کنند ککشان هم نمی لرزه خون این شهدارا پایمال نکنید که روزی یخه تان را می گیرد
  • ناشناس IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
    1 0
    قاتل شهید فرید کرم پور حسنوند را اعدام کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس