رئیس‌جمهور بلاروس: در صورت تجاوز، در استفاده از سلاح هسته‌ای تردید نمی‌کنیم

الکساندر لوکاشنکو استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس را بازدارنده خواند و گفت در صورت تجاوز علیه این کشور، در استفاده از این تسلیحات تردید نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس در اشاره به سند استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس که به تازگی به امضای دو کشور رسید، این تسلیحات را بازدارنده خواند.

به گزارش «راشا تودی»، وی درباره تسلیحاتی که از روسیه درخواست کرده بود، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم کسی بخواهد با کشوری با چنین سلاحی وارد جنگ شود. (عامل) بازدارنده است.

وی ضمن تاکید بر این که باید به هر قیمتی از چنین سلاحی اجتناب کرد، افزود: خدا نکند مجبور به تصمیم‌گیری درباره استفاده از چنین تسلیحاتی در دوران مدرن باشم. اما اگر تجاوزی علیه ما شود، تردیدی وجود نخواهد داشت.

به گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه جمعه گفت روسیه استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس را بعد از آماده شدن تاسیسات ذخیره‌سازی ویژه در تاریخ هفتم و هشتم ژوئیه (۱۶ و ۱۷ تیر) آغاز خواهد کرد.

وزرای دفاع روسیه و بلاروس پنجشنبه (۲۵ مه، چهارم خرداد) سندی را در خصوص استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس امضا کردند. این دو متحد اوایل امسال توافق کرده بودند بخشی از زرادخانه هسته‌ای تاکتیکی مسکو را در بلاروس مستقر کنند.

«ویکتور خِرِنین» وزیر دفاع بلاروس گفت توافق با روسیه امکان استقرار موشک «اسکندر-ام» و سامانه اس-۴۰۰ در خاک بلاروس را فراهم می‌کند.

پوتین در همین خصوص توضیح داد چنین اقدامی نقض توافقنامه‌های منع اشاعه تسلیحات اتمی نیست، زیرا آمریکا نیز در خاک کشورهای اروپایی سلاح‌های هسته‌ای مستقر کرده است. وی افزود فرایند احداث تأسیساتی برای ذخیره سلاح‌های هسته‌ای کشورش در بلاروس تا تاریخ اول ژوئیه (۱۰ تیر) به اتمام خواهد رسید.

اعلام روسیه با واکنش منفی آمریکا و متحدانش در اتحادیه اروچا مواجه شد. به‌رغم واکنش‌های منفی کشورهای غربی، الکساندر لوکاشنکو و دیگر مقامات بلاروس ضمن حمایت از استقرار تسلیحات اتمی تاکتیکی روسیه تصریح کردند این تسلیحات از بلاروس در برابر تهدیدات غرب حفاظت خواهد کرد.

از اواخر سال گذشته، تمرینات نظامی مشترک و سفرهای مقامات ارشد روسیه به بلاروس این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که بلاروس ممکن است رسماً به کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین بپیوندد. با این حال، لوکاشنکو مرتباً چنین قصدی را رد کرده اما گفته بلاروس به هر گونه حمله به خاکش یا تلاش برای ایجاد ناآرامی در آن پاسخ خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    3 1
    ماشالله به این اقتدار که ترسو و بزدل نیست در برابر ناتو و شیطان بزرگ
  • عمیر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 5
    تهدید کردن ناتو توی روز روشن ؟ درصورتی ک بخای غلط اضافه بکنی چنان ناتو دهنتو سروریس کنه که دهن پوتین اینطور سرویس نشده بود ، زنده باد اوکراین زنده باد زلنسکی !
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
      1 2
      چقدر شماها حقیرین... چرا نمیری براشون بجنگی و ب درک فرستاده بشی؟! فقط بلدین ب جون هم بپرین جای این خزعبلات پاشو برو بمیر برای ارباب دلقکت و مفید فایده ظاهر شو پاشو آفرین بچه خوب
  • احمدی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    1 1
    از غربگداها انتظار بیشتری نیست که از زلنسکی رفیق رژیم کودک کش اسراییل و امریکای جنایتکار حمایت کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس