سرویس فرهنگ و هنر مشرق - مسعود جعفری جوزانی سالهای متوالی در اغلب مصاحبههایش یک جمله استراتژیک را به صورت مستمر به کار میبرد. جوزانی با ذکر گزارههای مهمی اشاره میکند؛ سینما و موسیقی ابزارهای حاکمیتی هستند. پس از آشوبهای ۱۴۰۱ بخشی از بدنه مدیریت فرهنگی در دو حوزه موسیقی و فعالانه به صورت جدی مجوز برنامههای را صادر کردند که فضای روانی جامعه را پس از آشوبهای اخیر دگرگون کرد.
استارت عبور این پروژه تازه وزارت ارشاد برای عبور از یک بحران اجتماعی بزرگ را سازمان سینمایی کلید زد. در دستور کار قرار گرفتن اکران فیلمهای که موجب میشوند ظرفیتهای نشاط اجتماعی افزایش یابند، یکی از راهبردهای تغییر یافته وزارت ارشاد است.
از سوی دیگر شکلگیری گعدههای نمایش خاص فیلم به صورت تک سانس و فعال شدن اغلب ظرفیتهای نمایش فیلم های سینمایی نشان میدهد موج گستردهای در حال شکلگیری است که سیاست تسهیلگری در آن نقشی اساسی ایفا میکند.
نمونه مصداقی این برنامهها که این روزها در محافل سینمایی مورد توجه قرار گرفته است، تسهیل زمینه نمایش فیلمهای خارجی به صورت گعدههای سینماتک است. نمونه شاخص آن برنامهای است که هم اکنون به صورت هفتگی در فرهنگسرای ارسباران برگزار میشود.
فرهنگسرای ارسباران سالیان متوالی توانسته یک سینماتک پربازده را فعال نگاه دارد و حتی در بازه زمانی پاییز سال گذشته، هیچگاه چراغ برنامههای خود را خاموش نکرد و جمعیت علاقهمند سینما به صورت گعدهای و هفتگی برای تماشای آثار کلاسیک و روز جهان گرد هم میآمدند. این زمینه تسهیلگری از سوی نهادهای متولی نقطه عطفی درگسترش همان نشاط اجتماعی محسوب میشود که متولیان امر اجرای آن را با جدیت دنبال میکنند.
صحنه نمایش پر رونق میشود؟
در بخش دیگری از این سیاستهای تازه وزارت ارشاد، از تسهیلگری معاونت هنری وزارت ارشاد نمیتوان چشمپوشی کرد. نمایش «هفت خان اسفندیار» در حوزه تئاتر عملا موجب تازه شدن فضای نمایشی کشور شد.
برخلاف سیاست رسانههای فارسیزبان که به صورت شبانهروزی در پی القاء غمگین بودن مردم و تحریم آثار هنری هستند، بلیط نمایش «هفتخان اسفندیار» به سرعت وارد کارزار بازار سیاه شد تا عملا استقبال عمومی و گسترده از این نمایش نشان دهد معاونت هنری سیاست تسهیلگری اخیر را با سرعت بیشتری دنبال میکند.
البته در میان برخی اعتراضات برخی چهرههای تئاتری میتوان به حسین کیانی کارگردان نمایش «کافه کات» اشاره کرد که میتوانست مورد لطف بیشتری از سوی معاونت هنری قرار گیرند. این روزها هنرمندانی که داوطلب اجرا و ارائه اثر خود هستند با هجمههای گستردهای از سوی جبهه معاندان و براندازان قرار میگیرند، لذا همیاری با هر کدام از این چهرهها از ضرورتهای همان سیاست تسهیل گرانه وزارت ارشاد محسوب میشود.
هنرمندانی که پس از آشوبهای ۱۴۰۱ در اشکال مختلفی روندهای هنری را متوقف نکردهاند از سوی این معاونت باید از امتیازهای ویژه ای بهرهمند شوند و نمایش حسین کیانی میتوانست با زمانبندی مناسبتری روی صحنه برود.
تسهیل گری در حوزه موسیقی چرا موجب خشم رسانههای معاند شد؟
با آغاز تور کنسرتهای علیرضا قربانی که از ۱۶ اردیبهشت امسال آغاز شده است، فروش بلیطهای این کنسرت با استقبال بیسابقه مردمی مواجه شد. این تور در شهرهای گرگان، رشت، تبریز، شیراز کرنان و سیرجان با استقبالی مشابه مواجه شده بود ودر هر شهر اجرای این خواننده در چندین نوبت تمدید شد. اما با انتشار اخبار کنسرت این خواننده از ۲۳ خرداد در مجموعه سعدآباد پس از گذشت دو ساعت تمامی بلیط این اجرا به پایان رسید.
میانگین قیمت بلیط های کنسرت علیرضا قربانی ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر بلیط است. با توجه به آن که برای ۸ شب، ۲۲ هزار بلیط فروش رفته، بنابراین تعداد بلیطها برای هر شب، ۲۷۵۰ بلیط است.
بلیط فروشی برای تور اخیر قربانی تا ۱۵ شب تمدید شد و به فروش خیره کننده حدود ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در کمتر از ۴ ساعت رسید.
برگزاری کنسرت لیان با حواشی فراوان و استقبال بی سابقه
حواشی کنسرت لیان این روزها از زوایای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. ویدئوهایی از شادی بی وقفه مردم و رقصیدن یکی از حضار روی صندلی خشم رسانههای معاند و ضد انقلاب را برانگیخت.
تا قبل از پاییز سال گذشته انتشار چنین ویدئوهایی توسط شبکه «من و تو» و «اینترنشنال» به عنوان اعتراضی ساختار شکنانه در مقابل حاکمیت تفسیر میشد، حالا اوضاع کمی تغییر کرده و این حرکت توهینی به «انقلاب مهسا» (شورشهای پاییز ۱۴۰۱ ) تعبیر میشود.
در ساعات ابتدایی این کنسرت گزارشهای تصویری مکرری در این شبکهها منتشر تا خشم عمومی به این رویداد برانگیخته شود و از قضا چند فریب خورده در واکنش به این گزارشها به محل برگزاری کنسرت هجوم برده و خواستار لغو برگزاری برگزاری این رویداد بودند.
اگر تا دیروز رقصیدن در کنسرت واکنشی تحسین برانگیز از سوی رسانه های لندنی تفسیر میشد حالا شادی کردن مردم در اشکال گوناگون همراهی با حاکمیت تعبیر میشود. آخرین دستاویزی که که رسانههای معاند در حاشیه کنسرت لیان توانست برجسته کنند تذکر حراست سالن تالار وحدت است که آنچنان مورد توجه واقع نشد و نشاطی که از متن کنسرت بازتاب داده شد در دگردیسی فضای جامعه سهم بسزایی داشته است.
شبکههای فارسی زبان طی ۹ ماه اخیر تلاش کردند تصویری دروغین از احوال عمومی جامعه تصویر کنند و ناگهان با موج گستردهای از نشاط بازیابی شده اجتماعی مواجه شدند و در شرایط کنونی حضور در کنسرت گروه «لیان» و شادی کردن خیانت و وطن فروشی به انقلاب مهسا تعبیر میشود.
دگرگونی فضای روانی جامعه با ابزارهای فرهنگی از جمله سینما، تئاتر و کنسرتهای موسیقی حکایت از این موضوع دارد که وزارت ارشاد برای اداره روانی جامعه برنامه مدونی را دنبال میکند.