مجاهدین خلق در چنین روزی قتل‌ عام 17 هزار نفری را آغاز کردند

۳۰ خرداد تناقضات ۱۳۶۰ سازمان مجاهدین خلق آغاز شد؛زمانی که اقتدارگرایی و انحصارطلبی مارکسیست‌های اسلامی آنان را واداشت برای کسب قدرت و براندازی نظام اسلامی،خلق ایران را به بهانه دفاع ازخلق قربانی کنند.

به گزارش مشرق، انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن یعنی جمهوری اسلامی سال‌های حساس و پرالتهابی را تجربه کرده و برخی از اتفاقات و وقایع سیاسی آن بر سال‌های بعدی خود اثرگذاری شگرفی داشت.

سالی پر التهاب برای جمهوری اسلامی

سال ۶۰ برای تاریخ سیاسی معاصر ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و مطالعه دقیق آن ما را در فهم و تحلیل دقیق تاریخِ جمهوری اسلامی و چرایی برخی تحولات چند دهه اخیر یاری می‌رساند. ترور شخصیت‌های مهم و اصلی نظام نظیرِ آیت‌الله بهشتی و اعضای حزب جمهوری، حجت‌الاسلام باهنر، محمدعلی رجایی رئیس جمهور کشور، ترورِ نافرجام مرحوم‌هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای، تشدید حملات عراق و تحرکات تجزیه‌طلبان وقایعی بودند که به تنهایی می‌توانستند یک نظام نوپای انقلابی مثل جمهوری اسلامی را از پا درآورند و کشور را به مرز متلاشی شدن بکشانند. اما به راستی چه چیزی فضا را به این حد ملتهب و امنیتی ساخت و سایه رعب و وحشت را بر سر مردم این سرزمین گستراند؟ برای پاسخ به این سؤال باید به ۳۰ خرداد سال ۶۰ برویم؛ جایی که نقطه عطفی در تاریخ ایران و البته سازمان مجاهدین خلق (منافقین) است.

قدم‌ به‌ قدم تا فاز مسلحانه

پس از غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ و درگیری نیروهای مجاهدین خلق با حزب‌اللهی‌ها به بهانه دفاع از رئیس‌جمهور، پیامِ خطرناکی به ساختار نظام مخابره شد. این اتفاق به قدری حساس بود که شهید بهشتی در نامه‌ای به امام، حوادث ناگوار و جنگ شهری در کشور را پیش‌بینی کرده بود. تقریباً سازمان به شکل جدی‌تری مخالفت خود را با نظام ابراز کرد. آن‌ها سعی می‌کردند با مظلوم‌نمایی مقدمه‌ای برای کارهای خباثت‌آلود خود آماده سازند. یکی از مظلوم‌نمایی‌های مجاهدین، این بود که در تظاهرات خودجوش مردم علیه‌شان به نیروهای خود می‌گفتند که چاقو بخورید یا اینکه برخی از نیروهای خود را می‌کشتند و آن را به گردن حکومت می‌انداختند تا راه اعمال خشونت‌آمیز آن‌ها باز شود. نظر آن‌ها این بود که باید زمانی اعمال اصلی خود را شروع کنند که آمادگی ذهنی و شرایط عینی وجود داشته باشد.

مجاهدین خلق در چنین روزی قتل‌ عام ۱۷ هزار نفری را آغاز کردند+ عکس
حمله اعضای سازمان به جوانان حزب‌اللهی

مخالفت‌های سازمان تنها به مظلوم‌نمایی ختم نمی‌شد؛ بلکه برگزاری میتینگ‌ها، توهین به مسئولان مملکتی در روزنامه‌های حامی خود و حد آخر آن، ترور مردم بیگناه بود. واقعیت آن است که اگر ادعای منافقین و سایر گروهک‌ها، مصداق واقعی و دقیقی در متن انقلاب داشت و آنان صاحب سهمی اساسی در پیروزی جنبش انقلابی منتهی به انقلاب اسلامی بودند، نیازی به تبلیغات گسترده در «عرصه‌های خاکستری» جامعه نمی‌داشتند. بی‌رغبتی مردم به مجاهدین تا حدی بود که حتی در اولین انتخابات مجلس هم انتخاب نشدند و این مارکسیست‌های اسلامی برای اولین بار در انقلاب اسلامی مسأله تقلب در انتخابات را پیش کشیدند که البته هیچ کس بدان‌ها توجهی نکرد.

در آستانه بررسی طرح عدم کفایت سیاسی بنی‌صدر در مجلس شورای اسلامی، سازمان مجاهدین خلق، شورش مسلحانه ۳۰ خرداد را تدارک دید. تشکیلات و ساختار سازمان از مدت‌ها قبل به خدمت شرایط جدید درآمده بود. اکیپ‌های مختلفی توسط عناصر مسئول نهادها، به خصوص نهاد دانش‌آموزی و دانشجویی، سازماندهی شدند که هر کدام باید با چند تیم، جریان راهپیمایی مسلحانه را پیش ببرند. بعضی مسئول ایجاد درگیری و رودررویی با پاسداران بودند و بعضی باید به کار تبلیغی و افشاگری تهاجمی می‌پرداختند. عصر روز سی‌ام خرداد درگیری‌های وسیع و گسترده‌ای توسط دسته‌های مسلح سازماندهی‌شده میلیشیا و هواداران سازمان در سطح شهر تهران رخ داد و در بعضی شهرهای دیگر کشور نیز اقدامات مشابهی از سوی عوامل منافقین انجام شد.

شروع شورش

سازمان مجاهدین خلق با صدور اطلاعیه‌ای رسماً ورود خود به مبارزه مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد تا به زعم رجوی ایران به لبنان تبدیل شود. رجوی در میتینگ امجدیه در ۲۲ خرداد ماه ۵۹ گفت: یک عده می‌خواهند ایران را ترکیه کنند، ولی ایران که ترکیه‌بشو نیست، لبنان خواهد شد. ما خواستار تروریسم نیستیم، اما نمی شود انکار کرد، تروریسم واکنش‌های اجتناب ناپذیری دارد که در آن صورت عین لبنان نه قدرتی برای دولت خواهد گذاشت و نه برای مجلس. (نشریه مجاهد، شماره ۸۸). تعداد این افراد بیش از چند هزار نفر نبود. طبق گزارش خبرگزاری رویترز حدود ۳۰۰۰ نفر از افرادی که به سازمان چریکی مجاهدین خلق تعلق داشتند، خیابان‌ها را بستند و تعدادی اتومبیل و موتورسیکلت را آتش زدند و علیه حکومت اسلامی به شعاردادن پرداختند. شروع تظاهرات ساعت چهار بعدازظهر تعیین شده بود و مکان‌های تظاهرات تهران عبارت بودند از: خیابان انقلاب، میدان فردوسی، خیابان طالقانی، منیریه، خیابان ولی‌عصر، میدان ولی‌عصر، بلوار کشاورز، میدان فلسطین، خیابان نظام‌آباد و پل سیدخندان.

مجاهدین خلق در چنین روزی قتل‌ عام ۱۷ هزار نفری را آغاز کردند+ عکس
مسعود رجوی در میتینگ امجدیه

تظاهرکنندگان در چند خیابان از جمله خیابان سهروردی به اتومبیل‌های سواری و اتوبوس‌ها حمله کرده و تعداد زیادی از شیشه‌های اتومبیل‌های مردم را خرد کردند و به ساختمان‌های مردم و اموال بیت‌المال خسارت وارد آوردند. افراد گروهک منافقین به مردم حزب‌اللهی و پاسداران حمله کرده و با سلاح‌های خود، آن‌ها را شهید یا مجروح می‌کردند. به‌عنوان مثال شکم یکی از پاسداران توسط منافقین با تیغ موکت‌بری دریده شده بود یا این جنایتکاران در خیابان سهروردی به کتابدار کتابخانه مسجد حضرت علی (ع) به نام سیدخلیل حسینی حمله کرده و شاهرگ او را بریدند و وی را به شهادت رساندند. همچنین در خیابان‌های مختلف تهران، از جمله ولی‌عصر، نظام‌آباد، طالقانی، میدان فردوسی و… این جنایتکاران علاوه بر حمله به مردم، به اموال عمومی و خصوصی نظیر اتوبوس‌ها، بانک‌ها، اتومبیل‌ها، مغازه‌ها نیز آسیب می‌رساندند و آن‌ها را آتش می‌زدند.

مجاهدین خلق در چنین روزی قتل‌ عام ۱۷ هزار نفری را آغاز کردند+ عکس
عکسی از صحنه درگیری ۳۰ خرداد سال ۶۰

۳۰ خرداد را باید آغاز سراشیبی سازمان مجاهدین خلق دانست که عاقبت کار آن‌ها را به جایی رساند تا دوشادوش صدام‌حسین، دشمن شماره یک این ملت علیه هموطنان خود سلاح بکشند و جاده‌صاف‌کن اهداف جبهه دشمن باشند. سازمان مجاهدین خلق همواره با تکرار یک کلیشه بی‌اساس خود را صاحب انقلاب و نهضت مبارزه را ملک طلق اعضای خود می‌دانست؛ در صورتی که صاحبان اصلی این انقلاب نه مجاهدین خلق بلکه مردم ایران هستند، حتی به گفته امام خمینی، روحانیت باوجود هدایت و امامت نهضت باز هم صاحب این انقلاب نبوده و تنها نقش مبارز و مجری را ایفا کرده‌اند. ۳۰ خرداد موقف بیرون زدن دم‌خروس مجاهدین خلق است، زمانی که اقتدارگرایی و انحصارطلبی مارکسیست‌های اسلامی آنان را واداشت برای کسب قدرت و براندازی نظام خلق را به بهانه دفاع از خلق قربانی کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    12 1
    تاریخ قضاوت خواهد کرد جنایت ثبت و هرگز فراموش نمی شود
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      5 0
      اینا تاریخ قصه شیر شاه نیست کوچولو
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      5 0
      ۷:۲۸ نمیدونم منظورت وی هست ولی عارضم خدمت که تاریخ ثبت کرده جنایتهای گروهک خودفروش منافقین را و صد البته خیانت‌های را که قبل و بعد سال ۱۳۶۰ انجام داده اند از سوزاندن پیرمرد و نوزاد تا پوست کندن زنده پاسدارها و کفاش تا خدمت به صدام و فرانسه و آمریکا و اسقاطیل و.... را
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      6 1
      نه باباهاشون سال 60 شکری خوردن. نه بچه هاشون سال 1401. سال 60 جنایتشون بیشتر (17000 نفر رو سلاخی کردن) و تبلیغاتشون کمتر بود. سال 1401 تبلیغاتشون 100 هزاربرابر بیشتر و جنایاتشون کمتر(500 نفر) بود. حتی گاو هم دیگه دنبال اینا نمیره. (مگه اینکه خیلی گاو باشه!)
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 1
      یک پیرو خوب رجوی کسی است که یک آر پی جی توی شکمش منفجر شده باشه
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      جنایت منافقین خلق، عقده ایی های مارکسیست چون از قدرت بکناری رانده شدند، عقده ایی تر از عفده ایی شدند.
    • بختیاری IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 0
      نجس های وطنفروش فکر کردید با خیانت به کشور و ملت میتونید صاحب قدرت باشید؟دیدید چه راحت معامله شدید؟چون حتی کدخدای تروریست وحشی میداند کسی که به خاک و ملت خود خیانت کند تحت هیچ شرایطی قابل اعتماد نیست همانطور که مریم هزارداماد باهمه دم جنباندنها حتی یکبار اجازه ورود به خاک کدخدای تروریست وحشی را نداشته.///انشاالله بزودی منافقین داخلی خصوصا صاحبان تئوری فشار از پائین و چانه زنی از بالا
  • هوشنگ IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    4 4
    اینها که اغتشاش و تروریسم و قتل و غارت نبوده اعتراض و انتقاد بوده عین پاییز 1401. جون تو!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      2 0
      هوشی میشه تو یک دهن خفه بشی؟!
    • هوشنگ IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      3 1
      کمتر مصرف کن تا اینطور خشن نباشی
  • هوشنگ IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 4
    اینها که اغتشاش و تروریسم و قتل و غارت نبوده اعتراض و انتقاد بوده عین پاییز 1401. جون تو!
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 0
      خخخخخ
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 1
    وقتی شما حمله میکنید به حزب اللهی ها چه توقعی از بقیه هست
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      1 1
      یک مورد از حمله را نام ببر
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    8 4
    لعنت بر رجوی ورجوی ها
  • محمد IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    4 1
    ننگ بر ایران و ایرانی که دیگه بخواد یه خائن وطن فروش مثل مریم رجوی و برادرش برای ایران حکومت کنند . دوتا عقب مونده غرب زده که خود فروخته آمریکایی انگلیسی اسرائیلی و غربی و،،، که وضعیت ایران صد پله بدتر از دوره ناصر الدین شاه و طالبان امروز هست .
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      0 1
      برادرش ؟!!!! زن ابریشم چی بود پرش ایدولوژی کردند بدون عده نگه داشتن رفت زن مسعود شد تنها نکته مثبتش اینه که زن وقتی به نکاح مردی در میاد خوبه فامیل شووهره بیاد روش مثل تمام دنیا و ایرانی های اصیل خودمان
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
      2 0
      اگه منظورت از برادر مریم رجوی همون مسعودرجوی است باید بدانی که مسعودرجوی شوهرمریم رجوی بود.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    4 1
    منافقان نمونه کامل خسرالدنیا و الاخره هستند
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    2 1
    بعضی افراد اگه منع قانون براشون نباشه حاضرن با ساطور شکم مردم رو پاره کنن
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    چپ لعنتی
  • بوتیفار IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    اره اینا منتقد بودن:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))99
  • ایرانی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    0 0
    این خائنین به دین و ملت و خاک باید به اشد مجازات برسن.
  • ۰۰۰ IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 0
    اين جماعت منافقين خلق به چه اميدي زنده هستند!؟ واقعا توهم زدند كه اينها ناجي ملت ايران هستند؟ آدمكشهاي بي هنر
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره کولر ندارم دوتا بچه دارم مستعجرم اجارم عقب افتاده اگه میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین در حقم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس