سوئد

رسانه‌های عرب زبان، فهرست تعدادی از شرکت‌های سوئدی فعال در کشورهای اسلامی را منتشر کرده‌اند که در پاسخ به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، می‌توانند تحت تحریم اقتصادی قرار گیرند.

به گزارش مشرق، فراخوان نهادها و شخصیت‌ها در کشورهای اسلامی برای تحریم کالاهای سوئدی در واکنش به صدور مجوز مقامات سوئد به قرآن سوزی در استکهلم، با استقبال زیادی در سطح جهان اسلام روبرو شده است.

رسانه‌های عربی امروز شنبه شرکت‌های برجسته سوئدی را که در کشورهای عربی و اسلامی فعالیت می‌کنند، معرفی کرده‌اند که محصولات آن می‌تواند در فهرست تحریم کالاهای سوئدی قرار گیرد.

فهرست این شرکت‌ها را در ادامه می خوانید.

* ایکه‌آ (IKEA) ‌شرکت زنجیره‌ای‌ تجارت مبلمان و محصولات خانگی

ایکه‌آ (IKEA) یک شرکت زنجیره‌ای در زمینه تجارت مبلمان و محصولات خانگی است که در سال ۱۹۴۳ در سوئد تأسیس شد و امروزه یکی از بزرگترین شرکت‌ها در بخش مبلمان و لوازم منزل در جهان محسوب می‌شود.

این نمانام به دلیل طراحی‌های کاربردی و ساده در مبلمان مقرون به صرفه شناخته شده است و در طول ۴۰ سال گذشته، ایکه‌آ حضور خود را در خاورمیانه گسترش داده و تعداد مشتریان آن افزایش قابل توجهی یافته است. بر اساس آمار فوریه ۲۰۲۳ از ۴۶۰ فروشگاه شرکت ایکه‌آ در سراسر جهان ۳۹ شرکت در کشورهای عربی و اسلامی است.

* شرکت سوئدی (H&M) ‌از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای لباس‌

اچ اند ام (H&M) نیز یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای لباس در جهان است که در سال ۱۹۴۷ در سوئد تاسیس شد. شعبه‌های این شرکت در سرتاسر دنیا هستند. منابع بین المللی فروش این شرکت در سال ۲۰۲۱ در خاورمیانه را کمتر از ۷.۵ میلیارد دلار تخمین زدند که حداقل یک پنجم آن در عربستان سعودی بود.

* الکترولوکس سوئد یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در جهان

الکترولوکس (Electrolux) یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم خانگی در جهان است. این شرکت در سال ۱۹۱۹ در سوئد تأسیس شد و به دلیل طراحی و ساخت لوازم آشپزخانه، ماشین لباسشویی، خشک کن، تهویه مطبوع و وسایل نظافتی شهرت دارد، بر اساس آخرین اطلاعات، فروش این شرکت در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱.۸ میلیارد دلار معادل ۹ درصد از کل فروش این شرکت در تمامی کشورهای جهان بوده که بیش از یک چهارم آن در مصر بوده است.

* شرکت ولوو (Volvo) سوئد

ولوو (Volvo) که در سال ۱۹۲۷ در گوتنبرگ سوئد تأسیس شد، یکی از تولیدکنندگان پیش‌رو خودرو در جهان است. ولوو برای تولید خودروها، کامیون ها و تجهیزات سنگین با کیفیت بالا و فناوری پیشرفته شناخته شده است.

نمایندگی و مراکز خدمات ولوو در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، کویت، مصر، مغرب، تونس، اردن و غیره وجود دارد.

برخی منابع حاکی از آن است که ۷۵ هزار خودروی تولیدی این شرکت در سال ۲۰۲۱ با میانگین قیمت ۵۰ هزار دلار در کشورهای عربی به فروش رسید و فروش این شرکت در آن کشورها در سال ۲۰۲۱ رشد ۱۰ درصدی داشته است.

* اریکسون (Ericsson) دیگر شرکت سوئدی فعال در زمینه فناوری ارتباطات و شبکه

اریکسون (Ericsson) نیز یکی از شرکت‌های مطرح دنیا در زمینه فناوری ارتباطات و شبکه است، این شرکت که در سال ۱۸۷۶ در سوئد تأسیس شد، به دلیل عرضه فناوری تلفن همراه ۴G و ۵G شناخته شده است، اریکسون راه حل‌های جامع ارتباطات و شبکه را به شرکت‌ها و ارائه دهندگان خدمات در سراسر جهان ارائه می‌دهد.

در سال‌های اخیر، این شرکت تلاش زیادی کرده است تا شریکی کلیدی برای کشورهای عربی و اسلامی در توسعه بخش مخابرات و دستیابی به پیشرفت فناوری باشد.

در سال ۲۰۲۲، فروش اریکسون در خاورمیانه حدود ۳ درصد از کل فروش این شرکت را به خود اختصاص داد، مجموع فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۱.۹ میلیارد دلار و فروش آن در خاورمیانه ۲.۱ میلیارد دلار بوده است.

* شرکت سوئدی اسکانیا (Scania) فعال در تولید کامیون و اتوبوس

اسکانیا (Scania) اسکانیا یکی از بزرگترین تولید کنندگان کامیون و اتوبوس در جهان است، این شرکت که در سال ۱۸۹۱ در سوئد تأسیس شد.

در سال ۲۰۲۱، این شرکت نزدیک به پنج درصد از کل فروش خود را به کشورهای خاورمیانه با ارزشی کمتر از یک میلیارد دلار فروخت.

* تتراپک Tetra pak یک شرکت سوئدی متخصص در بسته بندی و تولید کنسرو

تتراپک Tetra pak یک شرکت سوئدی متخصص در بسته بندی و تولید کنسرو است که در سال ۱۹۵۱ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در سوئیس است و محصولات خود را به اغلب کشورهای جهان صادر می‌کند؛ تترا پاک در بیش از ۱۹۰ کشور جهان حضور دارد.

* شرکت سوئدی اسپاتیفای Spotify فعال در زمینه موسیقی

اسپاتیفای Spotify نیز یک شرکت موسیقی سوئدی متخصص در زمینه موسیقی است که با اپلیکیشنی به همین نام به بیش از ۳۵۶ میلیون کاربر در ۱۷۸ کشور جهان خدمات ارائه می دهد و در سال ۲۰۰۸ راه اندازی شد.

* شرکت فناوری اطلاعات سوئدی استوریتل

استوریتل Storytel شرکت فناوری اطلاعات سوئدی است که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شد و خدمات اشتراکی را در پخش کتاب‌های صوتی و الکترونیکی با شعار «کتاب های صوتی همیشه با شما هستند»، ارائه می‌دهد. این شرکت در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد و مقر آن در استکهلم است و خدمات خود را به ۳۱ زبان مختلف ارائه می‌کند.

* شرکت سوئدی خدمات مالی کلارنا Klarna

کلارنا Klarna شرکت ارائه دهنده خدمات مالی سوئدی است که در سال ۲۰۰۰ با هدف ارایه خدمات پرداخت و خرید در بستر تجارت الکترونیک آغاز به‌کار کرده است.

‌همچنین شرکت انرسیس Enersys در صنایع انرژی و شرکت استورا انسو Stora Enso در صنایع کاغذ سازی‌ و نوردیا Nordia در زمینه فناوری مالی نیز از جمله دیگر شرکت‌های سوئدی فعال در نقاظ مختلف جهان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سلام IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    1 7
    تحریم نشن کشورهای اسلامی... تحریم کردنشون پیشکش
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۱
      1 0
      فعلا که کشورهای اسلامی،تحریم ها را دارن خنثی میکنن
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    1 0
    شرکت سوئدی موراکنیو متخصص ساخت چاقو و ابزار باغبانی هم به لیست اضافه گردد. همچنین شرکت باهکو.
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    1 3
    ولوو و اسکانیا رو تحریم کنند حمل و نقل شون می خوابه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس