کد خبر 1505228
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

مشهد علاوه بر شهری مقدس می باشد جاذبه ای دیدنی نیز زید دارد که ما در این مقاله مهمترین جاذبه های اطراف حرم امام رضا را معرفی کرده ایم

مشهد یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری نه تنها ایران، بلکه یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای تمامی مسلمانان جهان بوده که سالیانه میزبان میلیون ها زائر ایرانی و خارجی است. این کلان شهر ایران در مناطق کوهستانی کشور واقع شده و دارای آب و هوای بسیار خوبی برای گشت و گذار در فضای آزاد است. شهر مشهد از نظر تاریخی نیز یکی از شهرهای برتر ایران محسوب شده و می توان به این شهر علاوه بر صفت «زیارتی»، صفت «سیاحتی» ‌نیز داد. در این مقاله ابتدا به معرفی مشهد به صورت خلاصه می پردازیم و سپس جاهای دیدنی نزدیک حرم امام رضا را معرفی می کنیم.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

معرفی شهر مشهد

مشهد بعد از تهران، مقام دومین کلانشهر ایران را دارد و طبق آخرین سرشماری در سال 1395، جمعیت آن حدود 3 میلیون نفر است. جالب است بدانید که مشهد سالیانه میزبان بیش از 27 میلیون زائر ایرانی و خارجی بوده و زیرساخت‌های کلانی برای میزبانی از این مهمانان در شهر مشهد پیاده شده است؛ از جمله این زیرساخت‌ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعبیه و ساخت هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و... با امکانات رفاهی مختلف جهت اسکان مسافران
  • توسعه وسایل حمل و نقل عمومی در سطح گسترده همچون خطوط بی آر تی، خطوط تاکسیرانی و مترو
  • افزایش گنجایش و بهبود کیفیت خدمات اماکن گردشگری و تفریحی جهت رفاه حال مسافران از تمامی نقاط جهان

همه این موارد را گفتیم، اما به ستاره شهر که همه این موارد به یمن حضور او اتفاق می افتد اشاره نکردیم؛ حرم امام رضا، الماسی درخشان در قلب شهر مشهد است که به یمن حضورش، عاشقان زیادی به سمت شهر مشهد راهی می شوند.

جالب است بدانید که نام قدیمی شهر مشهد تا قبل از شهادت امام هشتم (َع) «سناباد» بوده است؛ سناباد در آن سال ها یکی از توابع نوعان به شمار می رفته است. بعد از شهادت امام رضا (ع) بود که نام شهر مشهد از سناباد به «مشهد الرضا» تغییر کرد و حال بعد از گذشت سال‌ ها این شهر به نام مشهد شناخته می شود. در حال حاضر حرم امام رضا در بخش شرقی شهر مشهد قرار داشته و 4 خیابان طبرسی، امام رضا، نواب صفوی و شیرازی مستقیما به حرم امام رضا منتهی می شوند.

بهترین زمان سفر به مشهد

همانطور که در بخش های ابتدایی مقاله نیز اشاره کردیم، ‌شهر مشهد از نظر جغرافیایی بین دو رشته کوه بینالود و هزارمسجد قرار داشته و به همین خاطر دارای آب و هوای کوهستانی است. شهرهای کوهستانی آب و هوای نسبتا معتدلی در بعضی از فصول سال دارند و می توان این فصل ها را بهترین زمان سفر به شهرهای کوهستانی مانند مشهد دانست؛ بهترین زمان‌ های سفر به مشهد فصل های بهار و پاییز است.

به طور دقیق تر دمای هوا در ماه های فروردین، اردیبهشت و مهر، در بهترین و معتدل ترین حالت خود قرار دارد. فصل های تابستان و زمستان فصل های مناسبی برای سفر به مشهد نیستند؛ زیرا تابستان های این شهر بسیار داغ و سوزان بوده و زمستان‌ های آن نیز سرمای شدید و استخوان سوزی دارد. بنابراین برای بازدید از جاهای دیدنی مشهد، سفر خود را برای فصل های بهار و پاییز برنامه ریزی کنید.

جاهای دیدنی نزدیک حرم امام رضا

در این بخش به معرفی سه جاذبه گردشگری برتر نزدیک حرم امام رضا خواهیم پرداخت. این سه جاذبه گردشگری عبارت اند از:

موزه حرم امام رضا (موزه حرم رضوی)

بسیاری از افراد فکر می کنند که حرم امام رضا (ع) فقط برای زیارت ساخته شده است؛ اما در واقعیت این گونه نیست. موزه حرم رضوی یکی از جاهای دیدنی مشهد است که اشیا نفیس و گران قیمت مختلفی در آن نگه داری می شود. از جمله جالب ترین بخش های این موزه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاریخه پست و گنجینه تمبر
  • گنجینه اسکناس ها
  • گنجینه سکه
  • گنجینه آبزیان
  • گنجینه نجوم
  • گنجینه ساعت
  • گنجینه سلاح
  • گنجینه ظروف
  • گنجینه مدال
  • گنجینه های هنرهای تجسمی

این موزه در حرم امام رضا (ع)، در بخش شرقی صحن کوثر واقع شده است. اگر هم با خودرو شخصی به سمت موزه می روید، بهتر است به پارکینگ شماره 1 زیرگذر بروید و آن جا پارک کنید. این پارکینگ، نزدیک ترین پارکینگ به این موزه است.

خانه داروغه

خانه داروغه مشهد، آیینه ای تمام نما از هنر و معماری سنتی ایران است که می توانید ساعت ها به تماشای آن بنشینید. فاصله خانه داروغه تا حرم امام رضا (ع) تنها 1.4 کیلومتر بوده و با پای پیاده، تنها 9 دقیقه زمان لازم است تا به آن برسید. قدمت خانه داروغه به دوران قاجار می رسد و دستور ساخت آن را داروغه شهر داده است.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

این بنا تا سال ها مورد استفاده شخصی یا برگزاری مراسم‌های عزاداری قرار گرفته است؛ اما در آخر این بنای باشکوه و زیبا در سال 1391 توسط شرکت عمران ثامن و شهرداری منطقه خریداری شد و مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. برای بازدید از این مجموعه باید به خیابان نواب صفوی، شارستان رضوی بروید و با دنبال کردن تابلوهای راهنما، وارد کوچه داروغه شوید.

موزه نادریه مشهد

این موزه یکی از باشکوه ترین و جذاب ترین جاهای دیدنی مشهد است که به هنگام سفر به مشهد، حتما باید از آن دیدن کنید. این مجموعه باشکوه دارای معماری جالب و منحصر به فردی بوده و در نگاه اول، سنگ های سیاه و سخت به کار رفته در بنای این ساختمان توجه شما را به خود جلب می کند. در این موزه تعداد زیادی از وسایل شخصی، ابزارآلات جنگی، لباس‌ ها و... مربوط به نادرشاه در دوره افشاریه به نمایش گذاشته شده است. این موزه منحصر به فرد در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا قرار دارد.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

به نقل از فلای تودی:

" جاهای دیدنی مشهد، منحصر به مواردی که نام برده شد، نیستند. در اطراف مشهد نیز جاهای دیدنی بسیاری وجود دارند که می‌توانید یک روزه از آنها دیدن کنید. آرامگاه فردوسی در شهر توس، آرامگاه خیام و عطار در نیشابور، روستای ابرده، روستای زشک، روستای کنگ، روستای جاغرق و قدمگاه امام رضا از جاذبه های گردشگری اطراف مشهد هستند. "

تهیه بلیط و رزرو اقامتگاه در مشهد

مشهد یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری ایران است که می توان آن را یک شهر زیارتی و سیاحتی معرفی کرد. بهترین زمان سفر به مشهد فصل های بهار و پاییز بوده و بهتر است حداقل 2 هفته قبل از شروع موعد سفر، اقامتگاه و بلیط سفر خود را رزرو کنید. فلای تودی یکی از سایت های معتبر و مرجع در زمینه خرید بلیط هواپیما و رزرو اقامتگاه است که با ارائه بالاترین خدمات و بهترین پشتیبانی، زمینه رضایت مشتریان را فراهم آورده است.

سایت : https://www.flytoday.ir

آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی، کوچه ادایی، پلاک 2، طبقه 2

تلفن: 42405000-021


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس