ایران اسرائیل

رئیس ‌بخش راهبردی ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل، رفتار ایران در مواجهه با آمریکا در موضوع هسته‌ای را هوشمندانه و بازدارنده توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: ژنرال اورن ستر، در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص اظهار داشت: تماس‌هایی که در حال حاضر بین ایران و آمریکا درباره آن صحبت می‌شود یک موضوع تاکتیکی است. هیچ‌یک از طرفین برای چیزی بزرگ‌تر در هیچ جهتی آماده نیست. در ظاهر به نظر می‌رسد، ایران از عبور از مرحله‌ گریز هسته‌‎ای عقب‌نشینی می‌کند و به سمت تولید اورانیوم در سطح غنی‌‏‌سازی نظامی ۹۰ درصد پیش نمی‌‎رود. و ایالات متحده نیز به نوبه خود، نمی‌‎خواهد از نیروی نظامی استفاده کند و برای مذاکره بر سر یک توافق جدید نیز آماده نیست.

وی افزود: دستیابی به تفاهمات، کانال ارتباطی بین طرفین را بهبود می‌‎بخشد. این واقعیت که ایرانی‌ها، گام نهایی (غنی‎‌سازی ۹۰ درصد) را برنداشتند، به‌دلیل نداشتن توانایی و قابلیت انجام آن نبود. خودداری از آن، نشانه قوی این است که آنها درک می‎کنند که این اقدام به منزله یک عبور جدی از یک آستانه است که بهای زیادی به‌دنبال خواهد داشت. این گامی خواهد بود که همه به صراحت تاکید کنند که ایران به سمت توسعه تسلیحاتی حرکت می‌‎کند. از سوی دیگر، آنها از این موضوع به‌عنوان یک تهدید مؤثر استفاده می‌‎کنند. بنابراین، این امر اتفاقی و تصادفی نیست که غرب از تشدید تحریم‌ها عقب‌نشینی می‌کند یا آژانس بحث نقض و تخلفات آنها به اصطلاح «پرونده‌های باز» را به شورای امنیت ارجاع نمی‌دهد. این یک موازنه بازدارنده متقابل است.

ستر گفت: در طرف ایرانی، این احساس عمیق وجود دارد که وقتی آمریکایی‌ها از توافق‏نامه هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) خارج شدند، ایرانیان فریب خوردند. توافق قبلی به هیچ وجه از آنها در برابر عقب‌نشینی ایالات متحده آمریکا محافظت نکرد. یک احساس عمیق در ایرانی‌ها وجود دارد که این اقدام آمریکا منصفانه و عادلانه نبود. از نظر آنها، ایران به مفاد توافق‌نامه عمل کرد و فریب خورد و سرش کلاه رفت. حیثیت آنها مورد تعرض قرار گرفت و از این‌رو ضمن دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عظیم اقتصادی با آن کنار خواهند آمد و تسلیم نخواهند شد.

میزان نفوذ اسرائیل بر موضع ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران چقدر است؟ اورن ستر در پاسخ این سؤال می‌گوید: آنها تمایل زیادی برای گوش دادن به توصیه‌های ما دارند و پذیرای سخنان ما هستند اما همواره، همراه با شک و تردید به توصیه‌های ما گوش می‌دهند. سابقه توصیه‌های اسرائیل به آمریکا نتایج متفاوت و ضد و نقیضی دربر داشته است مانند توصیه به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای برجام که نتیجه‌‎ای متفاوت دربر داشت. آمریکایی‌ها چندین‌بار احساس کردند که ما واکنش ایران را به درستی ارزیابی نکرده‌ایم و وضعیت آمریکا درپی چنین توصیه‌هایی بهتر نشده است.

وی می‌افزاید: رویکرد ایران، در فعالیت‌های منطقه‌ای و ارتقای سامانه موشکی آنها نیز دیده می‌شود. در ایران توانایی‎های علمی- فناوری بالایی، همراه با پیشرفت چشمگیر در توانایی‎های متعارف موشکی، مانند موشک‎های کروز و پهپادها وجود دارد. تصور عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه در ۲۰ سال پیش، برای ما امری عجیب و خارق‌العاده به نظر می‌‎رسید و باورپذیر نبود. آنها توانایی‌های بسیار پیشرفته‌ای درخصوص طراحی و تولید پهپادها دارند. این مسائل به هم متصل هستند و با یکدیگر ارتباط دارند: در کنار تهدیدهای تهاجمی علیه ما از طریق نیروهای نیابتی، تروریسم و جنگ سایبری، موشک‎‌های پیشرفته به آنها امکان حفاظت بهتر از پروژه هسته‌‎ای را می‌‎دهد. در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی از سوی ایران برای تضعیف اتحاد منطقه‌ای ابراهیم صورت گرفته است. مقامات ایرانی، تلاش‎‌هایی در راستای نزدیک شدن به کشورهای عربی- سنی و کاهش خصومت با آنها انجام داده‌اند.

به گزارش «دیپلماسی ایرانی»، ستر همچنین می‌گوید: «من تهدید برای اسرائیل را در ایران می‌‎بینم. آنها نه یک دولت و کشور دیوانه هستند و نه یک کشور کاملاً منطقی و عاقل. اکثر اوقات فرآیند تصمیم‌گیری پس از بررسی‌های فراوان و انجام تحلیل‎‌هایی درخصوص بررسی سود و زیان، به‌گونه‌‎ای بسیار منظم انجام می‌شود. نکته مثبت در مورد این کشور این است که جمهوری اسلامی ایران مانند کره شمالی نیست. رهبر عالی این کشور با دیگران مشورت می‌کند، و از احساسات مردم خود و واکنش ‎های جامعه بین‌المللی کاملا آگاه است..»

اورِن سِتِر می‌گوید: «امروز در نقطه خوبی نایستاده‌ایم. زیربنای تصمیم آمریکا برای خروج از توافق برجام، تمایل به اعمال فشار گسترده بر جمهوری اسلامی ایران بود. وقتی ترامپ، تصمیم گرفت تا از توافق برجام خارج شود، بقیه جهان دیدگاه مشابهی مانند دیدگاه ما و ترامپ نداشتند. بدین ترتیب، ما یک عنصر اصلی و حیاتی- یعنی اتحاد بین‌المللی علیه ایران- را از دست دادیم، دستاوردی که در سال ۲۰۱۵ یک دستاورد مهم تلقی می‌‎شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    7 1
    ایران باید به حدی از اقتدار برسد که دشمنی برای آن یافت نشود این شعار را باید عینیت بخشید
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۰
    0 1
    درقبال اسراییل باید سلاحی داشته باشیم که در صورت حمله بتوانیم تمام سایت های پیکان گنبد و...همه را منهدم کنیم راه های دیگری زیاد اهمیت نداند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس