به گزارش مشرق، احمد وحیدی روز سهشنبه در دومین همایش ملی جهاد تبیین و اطلاعرسانی هنرمندانه که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، افزود: امروز با جنگ ترکیبی دشمن مواجه هستیم که محور آن را جنگ شناختی تشکیل میدهد.
وی ادامه داد: جهاد تبیین باطلالسحر جنگ شناختی دشمن است که میکوشد تا ادراک مردم را هدف قرار دهد.
وزیر کشور با بیان اینکه جهاد تبیین قویترین اقدام برای مقابله با این جنگ است، اضافه کرد: ویژگی مهم جهاد تبیین، صداقت است که برخلاف دشمن، واقعیات را وارونه جلوه نمیدهد.
وحیدی اظهار کرد: در جهاد تبیین، پرده از حقیقت برداشته میشود و همه مردم در ایران و جهان از آن آگاه خواهند شد.
وی با بیان اینکه صرف بیان حقیقت کافی نیست، خاطرنشان کرد: اقناعسازی در افکار عمومی، مرتبه بالاتری است که باید به آن اهتمام داشت تا در این هیاهوی رسانهای و انبوه پیامهای تحریف شده، حقایق پنهان نشود.
وزیر کشور استفاده از فناوری برای جهاد تبیین را امری ضروری دانست و یادآور شد: فناوری هم به بیان حقایق سرعت میدهد و هم بر گستردگی انتشار آن میافزاید که با تنوع بصری و شنیداری، اقناعسازی را برای مخاطب راحتتر میسازد.
وحیدی با تأکید بر اینکه دوران روابط عمومیهای سنتی گذشته و امروز به بخش مهم و اصلی امور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: پیوست رسانهای، اطلاعرسانی صرف نیست، بلکه اقناعسازی و مقابله با جریانسازی دشمن است.
وی تصریح کرد: کار روابط عمومیها در شرایط فعلی، پیچیدهتر از گذشته شده است، چرا که دشمن بخش زیادی از توان خود را برای انتشار پرحجم، پیاپی، جذاب و زیبای پیامهای دروغین خود به کار گرفته است.
وزیر کشور تأکید کرد: در چنین شرایطی، ارتقای «دانش»، «هنرمندی» و «یکپارچگی» روابط عمومیها امری مهم و ضروری است و نمیتوان به موضوعات به صورت بخشی نگریست.
وحیدی با اشاره به اغتشاشات سال ۱۴۰۱ گفت: بیش از ۹۰ درصد هجمههای صورت گرفته، در فضای مجازی جریان داشت، در حالیکه واقعیت کف جامعه بهگونهای دیگر بود.
وی اضافه کرد: رسانههای معاند بهگونهای فضاسازی کردند که سیاستمداران غربی دچار اشتباه محاسباتی شدند. یک سیاستمدار باید میفهمید قرار گرفتن در کنار عدهای اغتشاشگر و برانداز، اعتبار آنها را به شدت دچار خدشه خواهد کرد.
وزیر کشور، شناخت روابط عمومی از محیط فعالیت خود را یک فرض اساسی دانست و گفت: اقدامات انجام شده در صورت فقدان شناخت از محیط، به مثابه تیری در تاریکی رها کردن است که احتمال خطای آن بسیار زیاد خواهد بود.
وحیدی «تغییر در محتوا» و «مدیریت تغییر» را لازم برشمرد و افزود: مدیریت راهبردی به دست روابط عمومیها است و با «مدیریت هوشمند» میتوان بخش زیادی از مسائل را حل کرد.