اسرائیل

همزمان با تشکل جلسه کنست برای بررسی نهایی قانون "لغو عقلانیت مصوبات" سرزمین های اشغالی شاهد تظاهرات و درگیری تظاهر کنندگان با پلیس رژیم صهیونیستی بود.

سرویس جهان مشرق - زمان بررسی قانون "لغو عقلانیت مصوبات" رسیده سرزمین های اشغالی شاهد درگیری داخلی گسترده است. با توجه به حساسیت بالای این مسئله، سطح قابل توجهی از تنش طی تظاهرات در سرزمین های اشغالی و جلسه کنست رخ داده است. در نهایت کنست به حذف اصل «معقولیت مصوبات» رای مثبت داد. تصویب این لایحه اولین گام در مسیر کاهش اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی است.

با توجه به تصویب این لایحه، دیگر دستگاه قضایی حق ندارد تصمیمات کابینه رژیم صهیونیستی به بهانه عدم معقولیت، لغو کند.

در حال حاضر یکی از مبانی حقوقی نظارت دیوان عالی بر مصوبات کنست و مقامات دولتی همین آزمون معقولیت است. بدین معنا که 15 قاضی دیوان عالی این مصوبات و تصمیم‌‎ها و دستورها را از منظر «معقول» و «عقلانی» بودن مورد بررسی قرار می‌دهند و درصورتی که این تصمیمات از آزمون مذکور سربلند خارج نشوند، دیوان حق لغو آن را خواهد داشت.

تظاهرات در بیرون کنست

از ساعات اولیه صبح، تظاهرات در سرزمین های اشغالی آغاز شده است که با ورود پلیس رژیم صهیونیستی، تعدادی از معترضان دستگیر شده اند. نقطه اصلی تظاهرات، در قدس اشغالی و روبه روی کنست رژیم صهیونیستی است. در راستای متفرق کردن معترضان، درگیری های خشونت آمیزی میان معترضان و پلیس رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن افراد رخ داده است.

مقامات دولت ائتلاف رژیم صهیونیستی گفتند که "رئیس جمهور هرتزوگ، لاپید و گانتس تا زمانی که محاصره غیرقانونی و غیردموکراتیک کنست را محکوم نکنند، نمی‌توانیم با هم گفتگو کنیم. " به دلیل محاصره کنست توسط معترضان، اعضای کنست با خودرو، تحت پوشش خودروهای پلیس وارد کنست شدند. بزالل اسموتریچ، وزیر رژیم صهیونیستی به در توییتر خود شدیدا نسبت به حضور معترضان در اطراف کنست اعتراض کرد و آن را یک محاصره خشونت آمیز نامید.

تشنج در کنست، سرکوب در خیابان/ در روز حذف «عدم معقولیت مصوبات» صهیونیست‌ها تظاهرات کردند +عکس و فیلم

تشنج در کنست، سرکوب در خیابان/ در روز حذف «عدم معقولیت مصوبات» صهیونیست‌ها تظاهرات کردند +عکس و فیلم

در جریان درگیری‌ها، موشه ردمن، یکی از رهبران این تظاهرات، دستگیر شد و در مجموع ۱۲ معترض در خارج از کنست دستگیر شدند. پیش از این، سه معترض پس از بستن ورودی خانه نیر برکات وزیر اقتصاد به منظور جلوگیری از خروج وی از خانه، دستگیر شدند. ناما لازیمی، عضو کنست در رابطه با درگیری ها میان پلیس و تظاهر کنندگان گفت: اینکه هنوز فاجعه ای رخ نداده است، معجزه است.

معترضان سعی کردند وارد کنست شودند که توسط پلیس رژیم صهیونیستی از ورود آنها جلوگیری شد. همزمان با مذاکرات برای دستیابی به سازش، اعضای جریان اپوزیسیون اعلام کردند که در صورت عدم تفاهم با ائتلاف، رای‌گیری در قرائت سوم قانون "لغو عقلانیت مصوبات" را تحریم خواهند کرد.

تشنج در کنست، سرکوب در خیابان/ در روز حذف «عدم معقولیت مصوبات» صهیونیست‌ها تظاهرات کردند +عکس و فیلم

تشنج در کنست، سرکوب در خیابان/ در روز حذف «عدم معقولیت مصوبات» صهیونیست‌ها تظاهرات کردند +عکس و فیلم

تنش میان دولت ائتلافی و اپوزسیون در صحن کنست

بنیامین نتانیاهو نخست با سطح محافظت بالا وارد ساختمان کنست رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی شد. بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌های صهیونیستی نتانیاهو با پوشش گسترده نیروهای امنیتی وارد کنست شده است. تصاویر مستقیم از صحن کنست نشان میدهد که فضای کنست شدیدا متشنج است.

علیرغم مذاکرات انجام شده، ائتلاف و اپوزیسیون اعلام کردند که مذاکرات شکست خورده و رأی گیری برای تصویب "لغو عقلانیت مصوبات" انجام خواهد شد. با شکست مذاکرات، مخالفان دولت اعلام کردند: هیچ راهی برای تفاهم با این ائتلاف وجود ندارد.

تشنج در کنست، سرکوب در خیابان/ در روز حذف «عدم معقولیت مصوبات» صهیونیست‌ها تظاهرات کردند +عکس و فیلم

در طول رای‌گیری، زمانی که نتانیاهو و دیگران از نتانیاهو خواستند شرطی را در نظر بگیرند که اجازه می‌دهد مذاکرات ادامه پیدا کند، لوین و بن گویر با این مسئله مخالفت کردند. بن گویر تهدید کرد که در صورت نشان دادن نرمش از سوی دولت، از ائتلاف بیرون خواهد رفت که باعث از اکثریت افتادن دولت نتانیاهو خواهد شد. مقامات دولت ائتلافی از جمله گالانت سعی کردند مصالحه ایجاد کنند. گالانت و لوین جلوی دوربین ها بایکدیگر وارد بحث شدند که نتانیاهو طرف لوین را گرفت.

گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، در جلسه کنست خشمگین به نظر می رسید، مخالفان دولت کلمه "شرم" را فریاد زدند. لاپید در واکنش به تهدید بن گویر در رابطه با خروج از ائتلاف گفت: بن گوبیر تهدید به انحلال دولت کرد - نتانیاهو تصمیم به انحلال کشور (فلسطین اشغالی) گرفته است. همزمان با حوادث در سرزمین های اشغالی، بورس رژیم صهیونیستی نیز سقوط کرد.

گانتز در سخنرانی خود: "روز غم انگیزی است، ما به سمت پرتگاه می رویم". پس از گانتز، یائیر لاپید روی تریبون رفت و درباره عواقب این قانون هشدار داد: "واقعیت این است که شما اجازه می‌دهید اسرائیل از هم بپاشد. ائتلاف می‌خواهد شکافی را در میان مردم ایجاد کند. قوانین غارتگرانه و خشونت‌آمیز که نه تنها به دادگاه عالی بلکه به جامعه اسرائیل، امنیت، اقتصاد و یک ملت بودن آسیب جدی خواهد رساند. من روز آخر با روسای سیستم امنیتی به گفت و گو نشستم. با رئیس شاباک، با نمایندگان ارتش اسرائیل. ما به سمت فاجعه پیش می رویم. اگر امروز به این لایحه رأی دهید، دشمنان اسرائیل را تقویت می کنید، به امنیت اسرائیل آسیب واقعی وارد می کنید".

تشنج در کنست، سرکوب در خیابان/ در روز حذف «عدم معقولیت مصوبات» صهیونیست‌ها تظاهرات کردند +عکس و فیلم

در نهایت رای گیری در صحن کنست انجام شد و قانون "لغو عقلانیت مصوبات" به تصویب رسید. در حین برگزاری رای گیری نمایندگان مخالف این طرح، صحن کنست را ترک کردند. لوین پس از تصویب طرح گفت: یک قدم تاریخی برداشته شد و البته اولین قدم بود. ایتمار بن گویر نیز پس از تصویب این قانون گفت: ما باید بخش های دیگر اصلاحات قضائی را هم تصویب کنیم. من به وزیر دادگستری، یاریو لوین، که در تمام این مدت در حال مبارزه بود، تبریک می گویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    14 4
    بهاییان در کنار ملت اسرائیل هستند
    • سید IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      8 3
      مرگ بر هر دو گروهش
    • حاجی از سه راه جوبشور IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      8 0
      در کنارشان نیستند جزئی از آن کثافتخانه هستند
    • قشنگ کلام IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      مثل خر در گِل گیر افتادن یعنی وضعیت حال حاظر اسقاطیل! وطنفروشها کجا گم و گور شدن بیانه نمیدن بزدل عزیز تفنگت را زمین بگذار؟؟؟ جناب بهایی بافتوای بهاء آخر مشخص نشد دایی میشی یا بابای بچه یا شاید برادرش؟؟؟
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 1
    چرا این دولت جنایت کار اسرائیل تظاهرکنندگان اسرائیلی را با تفنگ ساچمه زن نمیزنه کورشون کنه؟
    • رضا IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      چون با کلاش و قمه پلیس و نیروی امنیتی رو نمیکشند😉
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 1
    اینا چرا اغتشاش میکنن
    • رضا IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      6 0
      قوم لوط هستند
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 6
    به امید خدا بعد از محرم و صفر جشن نابودی اسرائیل را در سراسر دنیا خواهیم گرفت . به زودی خبر های خوش در راه است اندکی صبر سحر نزدیک است
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 4
    حتی یک نفر کشته نشد
    • یزدان IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      آخه مثل ایران اپوزیسیون مسلح ندارند که لابلای تظاهرات بسوی مردم و پلیس تیر غیب بزند و شبکه ای عنکبوتی رسانه ای معاند مثل اسرائیل انترناسیونال هم به آتش بدمد
  • عطار IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    4 0
    اینا همون کفتارهای طرفدار امثال علی کریمی فاسد هستند که به خون مردم تشنه هستند.
  • عطار IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 0
    با این دست فرمون پیش بره خیلی زودتر از ۲۵ سال نابود میشن.
    • RU ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      اسراییل نابود شه..محیط زیست ما درست میشه .مرغ گوشت اجاره خونه ارزون میشه..الودگی هوا درست میشه..اختلاس کم میشه شما ببین خودت ۱۰ سال دیگه هستی ..فرونشست بی ابی
    • یزدان IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      نه این چیزهایی که گفتی شاید رخ نده ولی دیگه کسی به بیوطن ها پول و سلاح نمیده مملکتشون رو به آشوب بکشن
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      اسراییل نابود بشه نرخ تورم صفر میشع
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    4 0
    ایران اسم هیچ‌نژادی نیست ایران شمشیر خدا بر صورت نژادپرستان است.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 0
    این فرمان ابدیِ امپراطور آلپ ارسلان بوده است: گسترش دائمی مرزهای ایران
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    این حرام لقمه هاراببینید! همه درزیرپرچم صهیونیستی هستندیعنی همه ازهم بدترهستند. لعنت بر‌همه آنها نابودبادکشورصهیونیستی.
  • ایرانی IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    خوش خبرباشی مشرق هزار ضربه چاقو به طرف خود رژیم منحوس صهیونیستی کمانه کرده دارن با دست خودشون گور خودشون رو میکنن
  • RU ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    مرغ کیلو ۱۲۰هزار
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    یکی از بندهای لایحه کم شدن حقوق همجنس بازهاست... یکی دیگه از بندها بازگشت حکم اعدام به قوانین اسرائیل است... نمیدونستم نتانیاهو آنقدر خوبه بوده
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    اغتشاشات اسراییل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس