قالیباف

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت کارآمدی سیستم اذعان کرد: هیچ تحولی را نمی‌توانیم انجام دهیم مگر آنکه دارای سه پایه باشد تا آن سیستم کارآمد شود که عبارتست از هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی‌سازی.

به گزارش مشرق، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در دومین همایش و نمایشگاه بهینه‌سازی و بهره‌وری انرژی حضور و در میان فعالین صنعت گفت: حضور در میان صنعتگران نفت و گاز برای من توفیق بزرگی است و در این باره زمانی در حالی در حال تنظیم برنامه هفتم هستیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: برنامه هفتم برنامه‌ای است که الزام و اجبار به ما می‌کند تا یک برنامه تحولی داشته باشیم و به نظر من شروع و پیشران این برنامه مهم موضوع انرژی است.

قالیباف ادامه داد: برنامه هفتم به کمیسیون تلفیق رسیده است و نهایتاً به صحن مجلس می‌رسد و از همین‌جا دست نیاز به سوی کارشناسان و دلسوزان برای کمک به تدوین برنامه دراز می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: هیچگاه از موضوع انرژی کمیسیون انرژی در مجلس غفلت نکرده‌ایم.

قالیباف در ادامه سخنان خود در این همایش تصریح کرد: ثروت عظیمی که در بخش نفت و گاز کشور داریم و مجموعه آن در رتبه اول در جهان قرار دارد و این موضوع هم فرصت است و هم تهدید.

وی بیان کرد: امروز جامعه بشری در شرایطی است که هر پدیده‌ای یک فرصت است که به دو بخش فرصت‌های ریسک و فرصت‌های بدون ریسک تقسیم می‌شود.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز انرژی در کشور ما یک فرصت با ریسک است و به صورت مطالعه شده عرض می‌کنم که ما امروز قادریم در همین برنامه هفتم سه و نیم میلیون بشکه در پایان آخر برنامه صرفه‌جویی سالانه داشته باشیم.

وی متذکر شد: در یک نگاه معادل ۹ میلیون بشکه ظرفیت تولید داریم. حدود ۷میلیون تولید کرده و نزدیک به ۵ میلیون بشکه انرژی در روز را مصرف می‌کنیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به اهمیت صرفه جویی انرژی گفت: حدود ۶۵ در صد این انرژی مصرفی در کشور را می‌توانیم صرفه‌جویی کنیم.

وی افزود: موضوع ناترازی انرژی در کشور ما همان موضوع انرژی با ریسک است. بخصوص که در سال حدود ۱.۲, درصد رشد تولید داریم اما حدود ۴ تا ۵ درصد رشد در مصرف داریم.

رئیس مجلس با اشاره هزینه‌های تولید گاز تاکید کرد: تولید هر متر مکعب حدود ۷ تا ۸ دلار هزینه دارد درحالیکه هزینه صرفه جویی تنها یک دلار در هر متر مکعب است لذا باید بسرعت صرفه‌جویی را پیش ببریم.

وی بیان‌کرد: این‌موضوع ناترازی در انرژی فرصت‌های زیادی را برای کشور ایجاد می‌کند.

قالیباف تاکید کرد: همان ۳.۵ میلیون بشکه ۸۰ در روز با قیمت دلار حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است که با مصرف بی رویه آن را هدر می‌دهیم.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت کارآمدی سیستم اذعان کرد: هیچ تحولی را نمی‌توانیم انجام دهیم مگر آنکه دارای سه پایه باشد تا آن سیستم کارآمد شود که عبارتست از هوشمندسازی، شفاف سازی و مردمی‌سازی.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: متأسفانه امروز در شدت مصرف انرژی جز مصرف کننده‌ترین کشورهای جهان هستیم لذا آن نقطه تحولی که مردم پای کار بیایند این جا قرار دارد.

وی اظهار داشت: در حالی که ۷۰ درصد مصرف ما در بخش خانگی است متأسفانه صنعت را مجبور هستیم تعطیل کنیم و این نوعی تشویق برای مصرف بیشتر در بخش خانگی است که این اشکالات زخم‌های کهنه‌ای است که وجود دارد و باید اصلاح شود.

رئیس مجلس در ادامه و در خصوص بهینه سازی گفت: بهینه سازی یعنی کنترل مصرف حدود ۳ و نیم میلیون بشکه انرژی در روز، در حالی که ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد ولی مردم توان این کار را دارند تا از این هدر رفت جلوگیری کنند لذا لازم است حرکتی را در این زمینه ایجاد کنیم.

وی با انتقاد از بروکراسی موجود در کشور اظهار داشت: باید تحول ایجاد کنیم و پشت در سیستم بروکراسی و دیوان سالاری که وجود دارد قرار نگیریم.

قالیباف با اشاره مجدد به موضوع صرفه‌جویی ۳.۵ میلیون بشکه‌ای مد نظر در برنامه‌هفتم تشریح کرد: باید جدول زمانی مشخص کنیم که چگونه هر سه ماه یکبار اقدام کرده و چه دست آوردی در این خصوص داشته ایم لذا باید مشخص کنیم که چه میزان از این سه و نیم میلیون بشکه مصرفی را کنترل کردیم.

وی ادامه داد: این کار باید با اعلام تابلویی در بازه‌هایی زمانی مشخص شود، مانند زمانی که بنده در مسئولیت‌های اجرایی که داشتم به‌همه اعلام می‌کردم که فلان پروژه را در چه بازه زمانی به شما تحویل می‌دهم.

رئیس قوه مقنه در پایان با تاکید بر هوشمندسازی، مردمی سازی و شفاف سازی گفت: ما در مجلس و نیز دولت نقش تسهیلگری مردم را داریم و نباید در کار مردم دخالت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس