کد خبر 1517802
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
اربعین

زائران پیاده‌روی اربعین باید حتما نکاتی را رعایت کنند تا سیستم ایمنی آن‌ها تقویت شود و در مراسم پیاده‌‎روی اربعین دچار سرماخوردگی و آنفلوآنزا نشوند.

به گزارش مشرق، با اعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ قبل از سفر، بیماری‌هایی مانند سینوزیت و آلرژی فصلی را درمان کنید. یکی از دلایل اصلی سرماخوردگی در سفر اربعین، به حرکت درآمدن مواد زائد انباشته‌شده در بدن براثر حرکت و گرما و نیز ضعف سیستم ایمنی براثر فعالیت زیاد، اختلال خواب، تغییر آب‌وهوا و ... است.

اگر زیاد سرما می‌خورید، ورزش روزانه و استفاده از خوراکی‌های مقوی به‌ویژه مصرف روزانه شربت (آب+ عسل+ آب لیموترش) در روزهای قبل از سفر برایتان مفید است. ادامه مصرف این شربت در طول سفر هم بسیار مفید است.

با حجامت عام -درزمانی مناسب قبل از سفر- سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. داروی «نوفلو»، محتوی ویتامین سی، زینک، دارچین و زنجبیل یک داروی مؤثّر در پیشگیری از سرماخوردگی است. می‌توانید از دو هفته قبل از سفر روزی یک کپسول مصرف کنید.

مصرف روزانه قرص‌های مکیدنی ویتامین C، برای پیشگیری از سرماخوردگی مفیدند. همچنین به‌محض شروع علائم بیماری هم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. غرغره و استنشاق آب‌نمک، هم در پیش‌گیری و هم در درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید است. یک قاشق چای‌خوری سرخالی نمک را داخل یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از ولرم شدن از هر دو سوراخ بینی استنشاق کنید.

هنگامی‌که عرق کرده‌اید یا پس از استحمام، در معرض سرما و هوای آزاد قرار نگیرید. پس از درآوردن کوله، معمولاً تمام پشت شما عرق کرده است و این زمان، احتمال سرماخوردگی بسیار زیاد است. در این وضعیت پوشیده بودن سر، شانه‌ها و پشت خیلی مهم است.

به‌هیچ‌وجه دوش آب سرد نگیرید به‌ویژه وقتی‌که بدن گرم است چراکه ممکن است موجب بیماری‌هایی، چون سرماخوردگی، سینه‌پهلو، دردهای مفصلی و... شود. برای پیشگیری از سرماخوردگی، قبل از خروج از حمام، از مچ پا به پایین را با آب سرد بشویید.

در هنگام عرق کردن و تشنگی زیاد از مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک اجتناب کنید. در این حالت، پس از کمی استراحت و کاهش دمای بدن تان، آبِ کمی خنک را کم‌کم و جرعه‌جرعه بنوشید. جویدن روزانه مقداری نعناع یا شوید خشک یا چند برگ تازه اکالیپتوس، دستگاه گوارش و تنفسی شما را پاکیزه نموده از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

اگر در پیاده‌روی اربعین سرما خوردید می‌توانید این اقدامات را انجام دهید تا درمان کامل سرماخوردگی از مصرف غذاهای سنگین، چرب، تند و ترش، ماست، بستنی و خوراکی‌های خیلی سرد خودداری کنید.

میزان پیاده‌روی و فعالیت روزانه را تا زمان بهبودی کمتر کنید و از حضور در محیط‌های پرتراکم احتراز کنید. از نعناع یا اکالیپتوس روزی چند بار استفاده کنید. به این صورت که یا آن‌ها را بجوید یا مقداری از آن‌ها را خردکرده داخل یک لیوان آب جوش ریخته روی آن را با نعلبکی پوشانده بعد از ۱۰ دقیقه میل کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس