عصبانیت قانونگذاران آمریکایی از توافق دولت بایدن با ایران و دور زدن کنگره

گروهی متشکل از ۲۶ قانونگذار جمهوری‌خواه روز جمعه به وقت محلی  به شدت از توافق دولت بایدن با ایران انتقاد کردند و خواستار توضیح درباره دور زدن احتمالی کنگره برای دستیابی به این توافق شدند.

به گزارش مشرق، این ۲۶ سناتور در نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا "نگرانی جدی" خود را در مورد تصمیم برای آزادسازی حدود ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران را ابراز کردند.

نامه این سناتورها در حالی است که مقامات آمریکایی و دولت بایدن از این توافق دفاع کرده و گفته اند که این پول تنها برای اهداف بشردوستانه توسط ایران استفاده خواهد شد.

سناتورها این سوال را مطرح کرده اند که چگونه آمریکا تضمین می کند که ایران از دارایی آزاد شده برای حمایت از شبکه های تروریستی و اشاعه تسلیحات استفاده نمی کند.

در این نامه آمده است: «در حالی که ما قاطعانه معتقدیم که آمریکا باید از هر منبع مناسب برای تضمین آزادی شهروندان آمریکایی که به‌طور غیرقانونی در خارج از کشور بازداشت شده‌اند ، استفاده کند، این تصمیم یک روند فوق‌العاده خطرناک را تقویت می‌کند و به حکومت ایران امکان می دهد تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در سراسر خاورمیانه افزایش دهد».

دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز توافق مشابهی با ایران داشت. اوباما در سال ۲۰۱۶ در ازای آزادی آمریکایی هایی بازداشتی در ایران، ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی های این کشور را آزاد کرد.

سناتورها ادعا کردند: هفت سال پس از توافق دولت اوباما، دولت فعلی آمریکا (دولت بایدن) به بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان باج پرداخت می‌کند، که این امر نقض دیگری از سیاست دیرینه «عدم ارائه امتیاز» ایالات متحده است.

این قانونگذاران همچنین هشدار دادند که این اقدام تنها گروگانگیری دیگر را در ازای منافع مالی یا سیاسی تشویق می کند.

سناتورهای جمهوری خواه همچنین نسبت به "دور زدن" کنگره و دنبال کردن راههای جایگزین برای جبران خسارت مالی به ایران "در تلاش برای مذاکره مجدد درباره جانشین توافق شوم هسته ای ۲۰۱۵" ابراز نگرانی کردند."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
    1 1
    وحشتناک ترین قسمت ماجرا واسه جمهوری خواههارکب خوردن از یه کفتار تعطیله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس