اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد که اوکراین به دلیل دنباله روی از آمریکا باید برای بحرانی مشابه وضعیت هائیتی آماده باشد.

به گزارش مشرق، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اوکراین خواست خود را برای یک بحران عمیق و اقدامات راهزنی آماده کند، همانطور که در هائیتی اتفاق افتاده است.

به گزارش روسیاالیوم، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این وضعیت، سرنوشت کشورهایی است که به آمریکا وابسته هستند.

زاخارووا نوشت: "هزاران شهروند هائیتی در حال حاضر قربانی آدم ربایی، قتل و خشونت جنسی توسط باندهای مسلح شده اند. پلیس کاملا ناتوان است و مردم در خیابان‌ها به دست راهزنان می‌میرند. بله، برنامه استراتژیک واشنگتن برای جلوگیری از درگیری‌ها و ارتقای ثبات در هائیتی اینگونه در حال اجراست".

او تاکید کرد: "کشورهایی که خود را در حوزه نفوذ و وابستگی به آمریکا می‌بینند دقیقاً اینگونه زندگی می‌کنند. اوکراین هم باید برای این موضوع آماده شود. "

این دیپلمات روس تأثیر نفوذ آمریکا بر تاریخ و وضعیت کنونی هائیتی و اشغالگری آمریکا، تهاجم نظامی ۱۹۹۴، پول‌های واشنگتن برای کمک و بازسازی پس از زلزله ویرانگر ۲۰۱۰ و ترور رئیس جمهور آن توسط قاتلان مرتبط با مزدوران آمریکایی در سال ۲۰۲۱ را یادآور شد.

در همین حین، در طول شش ماه گذشته، وضعیت در هائیتی به طور قابل توجهی بدتر شده است. زاخارووا در این خصوص افزود: "این طبیعی است؛ اگر آمریکایی‌ها برای بهبود زندگی در کشور دیگری تصمیم بگیرند، انتظار وقوع مشکلات را داشته باشید".

او ادامه داد: "با توجه به وخامت سریع اوضاع در این کشور، شورای امنیت سازمان ملل باید مداخله کند".

زاخارووا از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواست تا ظرف ۳۰ روز پیشنهاداتی را برای توقف موج خشونت که شهرها و روستاهای هائیتی را در برگرفته است، آماده کند.

وضعیت امنیتی و انسانی در هائیتی پس از ترور جوونل مویس رئیس جمهور این کشور در شب ۷ ژوئیه ۲۰۲۱ و همچنین زلزله‌ای که در اوت همان سال روی داد و جان بیش از ۲۲۰۰ نفر را گرفت وخیم‌تر شد و گروه‌های مسلح مختلفی در این جزیره شکل گرفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    :)) جز حرف زدن کار دیگه ای ام بلده ارباب ؟!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    احسنت ،دقيقأ همینطوره!! دم سرکار خانم ماریا زاخارووا گرم، حرف حق رو زده ولی یه مشت اوکراینی کوکائینی که مغز ندارن این چیزها رو بفهمن که!!!
    • عمیر IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
      0 0
      ماه دیگه مدرست باز میشه با کشیده ابدار عقلت میاد سرجاش 😜
  • بی طرف IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    نه که وضعیت کشورهایی که به روسیه وابسته اند گل و بلبل هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس