کد خبر 1522254
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
افشای تلاش ۶ ساله صهیونیست‌ها برای نزدیکی به لیبی

رئیس اتحادیه یهودیان لیبی در خصوص دیدار جنجالی هفته پیش وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با همتای لیبیایی، فاش کرد که تماس‌های رژیم صهیونیستی با لیبی برای عادی‌سازی روابط، از ۶ سال پیش آغاز شده بود.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» (The Times of Israel)، امروز با انتشار یادداشتی پس از افشای دیدار جنجالی چند روز پیش «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با همتای لیبیایی در ایتالیا، نوشت که تماس‌های لیبی و رژیم صهیونیستی امر جدیدی نیست و به سالها پیش باز می‌گردد.

این روزنامه نوشت: «توافق صلح میان لیبی و اسرائیل بعید است اما تماس لیبیایی - اسرائیلی با کمک یهودیان بومی از سال‌ها پیش آغاز شده است».

«رافائل لوزون» رئیس اتحادیه یهودیان لیبی، مدعی است که نخستین نشست‌های دوجانبه منتهی به نشست سطح بالای هفته پیش در رم را که اکنون طرابلس آن را تقبیح و رد می‌کند، برنامه‌ریزی کرده است.

افشای تلاش ۶ ساله صهیونیست‌ها برای نزدیکی به لیبی

این روزنامه صهیونیستی در ادامه، عکسی از یک نشست در جزیره «رودِس» یونان در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ منتشر کرد که در آن، «عمر القویری» وزیر سابق اطلاع‌رسانی، فرهنگ و آثار باستانی لیبی با «ایوب کارا» وزیر ارتباطات سابق رژیم صهیونیستی و رافائل لوزون با یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند.

بر اساس این گزارش، در حالی که لوزون ارتباطی با دیدار دیپلماتیک اخیر در رم نداشته، روز یکشنبه در گفت‌وگو با «تایمز اسرائیل» ادعا کرد: «تماس‌هایی که وی، حدود شش سال پیش بین مقامات بلندپایه اسرائیل و لیبی برقرار کرد، زمینه‌ساز نشست هفته پیش کوهن و المنقوش در ایتالیا بود».

در ژوئن ۲۰۱۷، لوزون، نشستی را در جزیره رودس یونان ترتیب داد که طی آن، دو هیأت از رژیم صهیونیستی و لیبی با یکدیگر دیدار کردند. هیأت صهیونیستی شامل «گیلا گملیل» وزیر برابری اجتماعی وقت که مادرش اهل لیبی بود، «ایوب کارا» وزیر ارتباطات وقت، «ییل بار» نائب رئیس وقت کنست و «یوم توف سامیا» ژنرال بازنشسته که او نیز اصالتا اهل لیبی است، بود. هیأت لیبیایی نیز به ریاست عمر القویری در این جزیره با مقامات صهیونیستی دیدار کرد.

در همین راستا، لوزون مدعی شد: دیدارهای مقامات لیبی و اسرائیل با یکدیگر جدید نیست. برخی مردم لیبی نیز از این دیدار استقبال کردند و از آن خوشحال شدند و برخی دیگر به این نشست حمله کردند که در ادامه به اعتراضات و تظاهرات خشونت آمیز منجر شد».

وی با اشاره به «برخی ملاقات‌ها و تماس‌های مقامات اسرائیلی و لیبیایی در قبل و بعد از انقلاب در لیبی» گفت که پس از نشست رودس، «چندین نشست غیررسمی در اروپا با حضور شخصیت های دیپلماتیک اسرائیل و لیبی برگزار شد».

رئیس اتحادیه یهودیان لیبی در ادامه ادعاهای خود، افزود: «نزدیکی میان این دو کشور پیش از توافق‌های ابراهیم بود اما برعکس کشورهای حوزه خلیج [فارس] مانند امارات و بحرین که دارای دشمن منطقه‌ای مشترکی چون ایران بودند، با هیچ تهدید خارجی بزرگی مواجه نیست و جدی‌ترین مشکل آن، بی ثباتی داخلی آن است».

یکشنبه پیش (۲۷ آگوست)، «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از دیدار «تاریخی» با «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه لیبی در پایتخت ایتالیا خبر داد و با علنی کردن این دیدار، خشم مردم و نهادهای سیاسی لیبی را برانگیخت و معترضان در شهر الزاویه و تاجوراء لیبی پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند و کاربران لیبی نیز در شبکه‌های اجتماعی این دیدار را محکوم و آن را خیانت توصیف کردند. کار به جایی رسید که رئیس دولت موقت وحدت ملی لیبی نجلا المنقوش را از پست خود برکنار و او را برای تحقیق به سازمان‌های نظارتی معرفی کرد. پس از آن اخباری در خصوص فرار او از لیبی با وجود ممنوع الخروجی منتشر شد. برخی منابع اعلام کردند که وی ابتدا به استانبول و سپس به لندن گریخته است.

در پی انتشار این اخبار، رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند که «عبدالحمید الدبیبه» نخست‌وزیر دولت موقت «وحدت ملی» لیبی نه تنها به برگزاری این دیدار اهتمام داشته بلکه «مقدمات دقیقی» هم برای آن انجام داده‌ است.

رویترز نیز روز گذشته با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از یک مقام مسؤول در لیبی که خواست نامش فاش نشود، مدعی شد که عبدالحمید الدبیبه، از ایتالیا خواسته بود که نشست المنقوش با کوهن را تدارک ببیند و این اقدام را «به امید دستیابی به حمایت بیشتر آمریکایی - بین‌المللی از دولتش» صورت داده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس