کد خبر 1526844
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹
دل شود غرق عزا در شب پایان صفر

آقای غریب الغربا! دلدادگان تو از شرق و غرب عالم، در این ایام خود را به مشهد می‌رسانند تا غربت تو را مویه کنند.

به گزارش مشرق، ای مهربان امامی که زیارتت حج فقراست و دعا در حَرَمَت، مستجاب؛ غربت تو را با کدام واژگان می‌توان توصیف کرد؟ مشهد این روزها، کربلایی است؛ بیرون از شمارند زائرانی که به عشق زیارت تو، پای پیاده به جاده زده‌اند؛ شهر تو، میزبان کبوترانی است که خسته‌بال و در آرزوی جان‌پناه و مأمنی، به شوق دیدن گنبد طلایی‌ات، خود را به دروازه شهر تو، مشهدالرضا(ع) رسانده‌اند. حَرَمَت این روزها، میعادگاه عاشقانی است که روحشان با یاد تو تازه می‌شود و فرصت رسیدن به مقام بندگی خدا را در صحن و سرای تو جست‌وجو می‌کنند. ای امام رئوف، امشب یادآور آن غربت جانکاه است؛ یادآور در انتظار جوادالائمه(ع) ماندن، یادآور عبا بر سر کشیدن، یادآور آن دقایق آخر، دقایق عروج به سوی رفیق اعلی. کیست که به یاد بیاورد آن لحظات غم‌فزا را، لحظاتی که زهر جفا بدن مطهرت را بی‌رمق کرد و تو، ای امام مهربان من، سر بر سینه فرزندت، به دیدار معبود شتافتی. آخرین روز ماه صفر، یادآور غمبارترین روز تاریخ مشهدالرضاست...

سوگواری مشهد در شب شهادت هشتمین امام

هر مشهد و حرم مطهر رضوی همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) و با حضور خیل عظیم عزاداران، غرق در عزا و ماتم است.

همه ساله بعد از اربعین حسینی تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت(ع) از شهرها و استان‌های مجاور خراسان پیاده بـه سمت مشهد و بارگاه منور حضرت رضا(ع) حرکت کرده و صحنه هـای باشکوهی از ولایت مداری را بـه نمایش می‌گذارند، در مسیرهای منتهی به شهر مشهد ایستگاههای صلواتی بسیاری کار خدمت رسانی و پذیرایی از این زوار را برعهده دارند.

حضور هیات‌هـای مذهبی سراسر کشور در مشهد و تجمع بزرگ عزاداران در شب شهادت امام رضا(ع) همه ساله صحنه هـای باشکوهی را در حرم مطهر رضوی بـه تصویر می کشد.

برپایی تعزیه خوانی در حرم مطهر رضوی با عنوان حسینیه حرم در صحن قدس، حضور جوانان و نوجوانان در دسته هـای عزاداری و برگزاری نماز جماعات با حضور انبوه جمعیت عزادار از جمله جلوه هـای بـه یاد ماندنی آیین های ویژه این ایام است.

از دیگر آیین‌های شب شهادت امام رضا(ع) در مشهر و حرم مطهر رضوی، «خطبه خوانی» است.

مراسم خطبه‌خوانی از جمله سنت های دیرینه‌ای است که تنها ۲ بار در سال شامل شب عاشورا و شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد.

به گفته استاندار خراسان رضوی، آمار ورودی زائران رضوی به شهر مشهد طی سال جاری(تا روز گذشته) حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس