کد خبر 1529596
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
اوج‌گیری بحران در عرصه سیاست‌خارجی دولت بایدن

درست آن زمانی که بایدن تصمیم می‌گیرد تا تجربیات و اقداماتش در عرصه سیاست خارجی را برای رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا برجسته کند با مشکلات بسیاری در حوزه سیاست‌خارجی‌اش مواجه می‌شود.

به گزارش مشرق، شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز در گزارشی مشکلات به وجود آمده برای جو بایدن در حوزه سیاست خارجی‌اش را بررسی و عنوان کرده است که رئیس جمهور آمریکا هرگز پایان هفته بزرگ سیاست خارجی‌اش را اینگونه تصور نمی‌کرد.

ای‌بی‌سی نیوز می‌نویسد: بایدن زمان زیادی را صرف ارائه این موضوع به رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل کرد تا بتواند موفقیت‌ها و تجاربش در عرصه سیاست خارجی و همچنین شفافیت اخلاقی‌اش نسبت به دونالد ترامپ را برجسته کرده و خود را نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جهموری ۲۰۲۴ معرفی کند.

اما درست زمانی که وی به دنبال جلب توجه همگان بود با چالش‌های بسیاری در عرصه سیاست خارجی‌اش مواجه شد. درگیری دیپلماتیک در جریان اختلاف بین متحدان کانادایی و هندی‌اش بر سر قتل یک فعال سیک در خاک کانادا، نگرانی‌های فزاینده در مورد آینده کمک‌های مالی ایالات متحده به اوکراین و در نهایت صدور کیفرخواست علیه رئیس کمیته روابط خارجی سنا، هر کدام، میزان صلاحیت بایدن و عملکرد دولتش را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

منندز روز جمعه به اتهام رشوه‌خواری و سواستفاده از قدرت، متهم و از ریاست کمیته روابط خارجی سنا برکنار شد. گفته شده که وی اطلاعات حساس دولتی را فاش کرده و اقدامات دیگری هم جهت کمک‌های مخفیانه به دولت مصر در ازای دریافت ۴۸۰ هزار دلار پول نقد، شمش طلا و یک خودروی لوکس انجام داده است.

ای‌بی‌سی نیوز نوشته است: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که جو بایدن در تلاش است تا کنگره را برای ارسال ۲۴ میلیارد دلار کمک اضافی به اوکراین جهت دفع نیروهای روسیه تحت فشار قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

انتقاد شدید بایدن به کنگره به خاطر عدم تصویب یک قانون

یک استاد برجسته علوم سیاسی از دانشگاه نیوجرسی آمریکا در مورد ماجرای منندز می‌گوید: این جریان فقط باعث دل‌سردی رای‌دهندگان می‌شود. در چنینی لحظاتی است که محبوبیت از بین رفته و اعتبار دولت و فرد کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به خصوص در مورد آن بخش از رای دهندگانی که از قبل به دولت بدبین بوده‌اند، بیشتر است. هیچ سیاستمداری نمی‌خواهد چنین چیزی را جبران کند.

جدا از این، رئیس جمهور آمریکا بسیار نگران این موضوع است که کمک‌های ایالات متحده به اوکراین ممکن است تحت تاثیر تعطیلی قریب الوقوع دولت ایالات متحده متوقف شود. این در حالی است که بایدن در دیدار اخیر خود با زلنسکی وعده ارسال کمک‌های بیشتر به وی را داد و رئیس جمهور اوکراین نیز از او خواست تا به حمایت‌هایش از اوکراین ادامه دهد.

به گفته این شبکه خبری آمریکایی، بایدن تلاش بسیاری می‌کند تا کمکی که قرار است به اوکراین اعطا شود در قالب بودجه دولت آورده شود. با این حال برخی از محافظه کارترین اعضای حزب جمهوری‌خواه که با ترامپ همسو هستند، بر این موضوع اصرار می‌کنند که کمک‌های در نظر گرفته شده برای اوکراین از لایحه بودجه کنار گذاشته شود.

از سوی دیگر حملات بایدن به سوابق سیاست خارجی ترامپ نیز تشدید شده است. او رئیس جمهور سابق آمریکا و یارانش را نوکر و پادوهای پوتین معرفی کرده و در سخنرانی سازمان ملل نیز به متحدان خود برای مقاومت در برابر پوتین و تجدید رهبری آمریکا در سراسر جهان افتخار کرد.

بایدن ۸۰ ساله همچنین با شک و تردید فزاینده‌ای در مورد سن خود از سوی رای‌دهندگان مواجه است. موضوعی که وی را مجبور کرد تا هفته گذشته در رابطه با آن از مزایای حضور یک سیاستمدار کهنه کار در کاخ سفید صحبت کند.

ای‌بی‌سی نیوز عنوان می‌کند: در ماجرای تنش بین هند و کانادا نیز بایدن هیچ اظهار نظر علنی مطرح نکرده است. او به خوبی می‌داند که وضعیت پیش آمده می‌تواند تعاملاتش با هند به عنوان یک متحد بسیار مهمش را زیر سوال ببرد. این در حالی است که رئیس مطالعات سیاست ایالات متحده آمریکا و هند در مرکز مطالعات استراتژیک در واشنگتن عنوان کرده نوع واکنش آمریکا به موضوع، حیرت و تعجب مقامات کانادایی را به همراه خواهد داشت.

جالب اینجاست که در کنار تمام این مشکلات او می خواهد در مورد چالش‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی، هوش مصنوعی، انعطاف‌پذیری زنجیره تامین جهانی و دیگر مسائل مهم هم فعال باشد.

اکنون جدا از تمامی مشکلاتی که عنوان شد، اتهامات فساد علیه منندز به عنوان فردی که نقش مهمی در مسائل سیاست خارجی دولت بایدن ایفا می‌کرد، حواس‌پرتی وی و نگرانی‌هایش را در مورد آینده انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ تشدید می‌کند. به خصوص آنکه بایدن همیشه در مسائل مختلف با وی هم نظر و هم عقیده بود. در همین رابطه یک دیپلمات بازنشسته در ایالات متحده عنوان کرده است که برکناری منندز و ماجرای مربوط به اتهام فسادش یک «گل به خودی» برای سیاست‌خارجی آمریکا در دوران بایدن محسوب می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس