‌

امروز پنج‌شنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳ مصادف است با بیست و سومین سالروز شعله‌ور شدن انتفاضه الاقصی که به شهادت و زخمی شدن هزاران فلسطینی منجر شد.

به گزارش مشرق، به نقل از رسانه‌های فلسطینی، ۱۸ سال پیش در چنین روزی آریل شارون که در آن زمان رئیس جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بود، با حمایت ۲۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی ویژه و پلیس صهیونیستی، با چراغ سبز ایهود باراک نخست وزیر وقت این رژیم اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی کرد که این اقدام تجاوزکارانه، زمینه‌ساز درگیری‌های شدید میان نمازگزاران فلسطینی و صهیونیست‌ها شد.

شارون پس از تعرض به مسجد الاقصی اظهار داشت که این مکان برای همیشه متعلق به اسرائیل خواهد بود. این اظهارات تحریک‌آمیز خشم فلسطینیان را در پی داشت و به دنبال آن درگیری‌های شدیدی به وقوع پیوست که طی آن ۷ فلسطینی به شهادت رسیده و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. در طرف مقابل هم ۱۳ نظامی صهیونیست زخمی شدند.

بیانیه حماس در بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی

پس از این اتفاق، شهر بیت المقدس به صحنه درگیری‌های شدید فلسطینیان با اشغالگران صهیونیست تبدیل شد و ده‌ها نفر طی آن زخمی شدند و در نهایت دامنه این درگیری‌ها گسترده‌تر شد و به کرانه باختری و نوار غزه نیز کشیده شد و انتفاضه الاقصی نام نهاده شد.

«محمد الدره»؛ نماد انتفاضه دوم فلسطین

دو روز پس از تعرض شارون به مسجد الاقصی، در درگیری‌های نوار غزه نظامیان صهیونیست، محمد الدره کودک ۱۱ ساله را در حالی که در خیابان صلاح الدین واقع در جنوب غزه پشت پدرش پناه گرفته بود، به طرز وحشیانه‌ای به شهادت رساندند. خبرنگار یک شبکه تلویزیونی فرانسوی این صحنه را به طور مستقیم ضبط کرد و جهانیان شاهد این جنایت بودند.

بیانیه حماس در بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی

طبق آمار اعلام شده از سوی منابع فلسطینی و صهیونیستی، در انتفاضه الاقصی ۴۴۱۲ فلسطینی به شهادت رسیده و ۴۸۳۲۲ نفر دیگر زخمی شدند. همچنین ۱۱۰۰ صهیونیست از جمله ۳۰۰ نظامی کشته شدند و حدود ۴۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

حماس: دلایل آغاز انتفاضه همچنان پابرجاست

جنبش حماس تاکید کرد مقاومت فراگیر و همه جانبه گزینه استراتژیک ملت فلسطین برای دستیابی به حقوق خود و آزادی اراضی فلسطین و مقدسات آن به ویژه قدس و مسجد الاقصی است.

جنبش حماس در بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی اعلام کرد ملت فلسطین متحد باقی مانده، از مقاومت حمایت کرده و به هویت و اصول خود تا آزادی سرزمین فلسطین و اسرا پایبند می‌ماند.

بیانیه حماس در بیست و سومین سالگرد انتفاضه الاقصی

این جنبش تاکید کرد مسجد الاقصی مکانی اسلامی بوده و باقی خواهد ماند و اشغالگران هیچ حاکمیت و تسلطی حتی بر یک وجب از خاک آن ندارند.

حماس افزود: دلایل آغاز انتفاضه الاقصی در سال ۲۰۰۰ همچنان وجود داشته چرا که اشغالگران صهیونیست هنوز به اقدامات تحریک آمیز خود در حمله به مسجد الاقصی ادامه می‌دهند، اما ملت فلسطین همچون همیشه به منزله سپری برای حفاظت از قبله اول مسلمانان باقی خواهد ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس