فرار گروهک‌ها از مرز کردستان در پی تهدید قاطع ایران

رادیو فردا ارگان رسمی سازمان سیا گزارش داد که بسیاری از مقرهای گروهک‌های معارض ایران در کردستان عراق تخلیه شدند

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت رادیو فردا نوشت: اطلاعات رسیده از منابع آگاه حاکی است بر پایه توافق‌نامه امنیتی میان ایران و عراق، بسیاری از مقرهای احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق تخلیه شده‌اند. این موضوع در دیدار هفته گذشته وزیران ‌خارجه عراق و ایران در تهران مورد ‌اشاره قرار گرفته بود.

رادیوفردا در پیگیری‌های خود در مورد میزان عملیاتی شدن مفاد توافقنامه مشترک بین ایران و عراق، توانست از منابع آگاه به اطلاعاتی دراین‌باره دست پیدا کند. بر اساس اطلاعات رسیده از افراد نزدیک‌ به حزب [گروهک تروریستی] دموکرات‌، مقرهای احزاب کُرد در مناطق مرزی به طور کامل تخلیه شده‌اند. این مقرها توسط خود نیروهای این احزاب منفجر شده‌اند. به گفته افراد مطلع، نیروهایی که در مقرهای مرزی مستقر بودند، اکنون به پایگاه‌های نیروهای مرزبانی عراق رفته‌اند و قرار است به اردوگاه‌هایی تحت نظارت سازمان ملل متحد انتقال داده شوند.

رسانه‌های محلی در کردستان عراق از استقرار دائمی نیروهای گارد مرزی عراق در این مناطق و برافراشتن پرچم عراق در محل مقرهای تخلیه‌شده خبر دادند. این گزارش‌ها همچنین از کارگذاشتن دوربین‌های حرارتی برای نظارت بر این مناطق توسط نیروهای مرزبانی عراق خبر می‌دهند.

سه منبع مطلع نزدیک‌ به حزب دموکرات در گفت‌وگو با رادیوفردا تخلیه اردوگاه‌های این حزب را تأیید کردند. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از آن‌ها، اردوگاه «گرده‌چال» در اربیل به طور کامل تخلیه شده است.

از سوی دیگر، بنا به درخواست حزب دموکرات کردستان (حزب بارزانی) و دستگاه‌های امنیتی اربیل، نیمی از اردوگاه «جژنه‌کان» اربیل که در اختیار نیروهای حزب دموکرات کردستان ایران بود، تخلیه شد و قرار است نیم دیگر آن هم طی روزهای آینده تخلیه شود.

افراد مطلع در پاسخ به‌ سؤال رادیوفردا در مورد مکان جدید استقرار این‌ نیروها و خانواده‌های‌شان، گفتند: «نیروهای حزب دموکرات که در این اردوگاه‌ها مستقر بودند فعلاً به شهر اربیل رفته‌اند و هنوز اردوگاه جدیدی برای آنها برپا نشده است».

این منابع ضمن‌ اشاره به تخلیه کامل اردوگاه «آزادی» و اردوگاه «زویه‌اسپی» در کوی سنجق که در اختیار حزب دموکرات بودند، از تخلیه کامل قلعه دموکرات در کوی سنجق نیز خبر دادند. قلعه دموکرات تاکنون دوبار هدف حملات موشکی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی قرار گرفته‌ است.

این پایگاه به اتحادیه میهنی کردستان (حاکم بر استان سلیمانیه) تحویل داده شده. براساس اطلاعات رسیده به رادیوفردا، نیروها و خانواده‌هایی که در این سه پایگاه بودند فعلاً به شهر سلیمانیه منتقل شده‌اند.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، در این باره به رادیوفردا گفته بود: «پروسه خروج و انتقال این احزاب از مرزهای مشترک اقلیم کردستان عراق با ایران در حال عملیاتی شدن است و این احزاب مقرهای خود در مرزها را به طور کامل تخلیه کرده‌اند».

این منبع در پاسخ به سؤال رادیوفردا در مورد خلع سلاح احزاب، به این مسئله ‌اشاره کرد که «در زمان بروز اختلاف میان دو جریان کومله در شهریور ماه امسال که به اعلام شکست اتحاد میان دو جریان کومله و اعلام جدایی مجدد حزب کومله زحمتکشان کردستان انجامید، نیروهای امنیتی اقلیم کردستان، وسایل این احزاب را با خود بردند اما مشخص نیست این‌که این وسایل شامل سلاح‌های آنها نیز ‌باشد».

نوید مهرآور، عضو کمیته مرکزی حزب کومله گفت: «در مورد خلع سلاح تاکنون به طور رسمی چیزی به احزاب کرد اعلام نشده و این مسئله هنوز مشخص نیست. اما در مورد خروج نیروهای اپوزسیون مخالف جمهوری اسلامی از نقاط مرزی‌، رسماً این مسئله به ما ابلاغ شده و در حال عملیاتی شدن است».

وبسایت رادیو فردا در پایان نوشت: پیشتر وزارت خارجه ایران اعلام کرده بود که در توافقنامه امضا شده بین تهران و بغداد، عراق متعهد شده است تا گروه‌های کرد مخالف که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند را خلع سلاح کرده، پایگاه‌های آنها را ببندد و آنها را قبل از ۲۸ شهریور به کمپ‌های دیگری منتقل کند. مقامات جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر عدم تمدید ضرب‌الاجل، تهدید کرده بودند که در صورت عدم اجرای مفاد توافقنامه تا این تاریخ، حملات زمینی و هوایی به خاک اقلیم کردستان و پایگاه‌های این احزاب را از سر خواهند گرفت. از سویی مشاهده ویدئوهایی مبنی بر انتقال سلاح‌های سنگین به مرزهای کردستان، نگرانی‌ها در این باره را افزایش ‌داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 10
  • جعفر IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    21 2
    به عنوان یک مرز نشین هیچ نیروی عراقی با آرم کشور عراق در مرز اقلیم مستقر نشده است،چون بنا نیست درخاک اقلیم هیچ نظامی عراقی وجود داشته باشد،طبق قانون عراق فدرال واداره مستقل اقلیم،گروهکها هم ازخدا خواسته به محل بهتری انتقال یافتند وازتیرس خارج شدند،به امید امنیت مرزهامخصوصا کولبران زحمت کش،متشکر ازمدارای نیروهای سپاه بامردم محلی ومساعدت درآبادانی منطقه.
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      در مرز عراق مستقر شده‌اند نه مرز ایران! اتفاقا ما هم می‌خواستیم از تیررس خارج شوید. دورتر که باشید برای حفظ جون خودتون و آرزوهای خانواده‌هاتون بهتره. قاچاق حرام است. زحمت‌کشی نیست. چه کولبری باشه چه قاچاق با کِشتی. در مورد مدارا هم فکر کن باهاتون مدارا کردیم!
    • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      ضمنا خدا قوت و تشکر و قدردانی فراوان از اقدام بجا و نیکوی مسئولان و دست اندرکاران این مهم ، برای اطمینان لطفا با هماهنگی و همراهی عراق بازدید میدانی از دو وضعیت قبلی و فعلی رانده شدگان تروریست در دستور کار خویش در کنار رصد دائم اطلاعاتی و ماهواره ای و پهپادی و مرزبانی داشته باشند .
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    14 41
    شما اگر جرات دارید جلوی طالبان بایستید. یا اذربایجان . کردهای بیچاره رو تهدید میکنید تا مثلا خودی نشان داده باشید.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      25 1
      اخی کرد های بیچاره
    • فردین FR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      24 4
      سپاه قهرمان پاسدار و نیروهای مسلح ایران عزیز ما، موشمرگه های وطنفروش ضد ایرانی مثل تو را هر کجایی پنهان شوید پیدا کرده و بسزای جنایات تان خواهند رساند.
    • هادی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      25 2
      سپاه اهل مدارا کردنه, ولی اگر کسی یا گروهی بخواد امنیت مردم ایران عزیز رو خدشه دار کنه بهش رحم نمیکنه. زنده باد ایران قَوی.
    • ترابیان IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      11 7
      مغز گنجشکی آمریکا در برابر ایران با وجود حق وتو ناتوان است طالبان و آذربایجان ترشح مغز تو هستند
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      2 1
      الان طالبان و اذربایجان دقیقا چیکار کردند که ما جرئت نداریم جلوشون وایسیم ؟؟؟؟ تازه جنگ هم بشه جنابعالی باید بعنوان سرباز خط مقدم باشی باید برا ان روز اماده بشی
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      3 0
      جلوی طالبان ایستادن که تو در آرامشی
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      5 0
      کرد بیچاره خیر، ولی کومله و پژاک و تروریستهای مثل اون حتما. وگرنه اقوام کرد اصیل ایرانی ما مثل بقیه اقوام اصیل ایرانی در شهر و استان خودشون دارن زندگی شون رو می کنن. شما جوش الکی نزن
    • مسعود IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 1
      همین ایران بود که داعش را نابود کرد تا دستشان به نوامیس شما نخورد!یادت رفته زنان و دختران همکیشان ایزدی شما را در بازار داعش می فروختند؟
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      0 0
      آذربایجان یک تیر به مرز ایران شلیک کرده؟ خاک خودشو پس گرفته با ایران کاری نداشته جوابشو بدیم همین کردهای بیچاره 44 ساله خیانت کردند ایران هی مدارا کرده هی به مرزهای ایران حمله کردند جالبه اکثر کسانیکه شهید کردند کردهای ایرانی بودند
    • حسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      3 0
      خودت خوب میدونی حزب دمکرات کومله وپژاک چه جنایتهایی کردند وجوانان بی گناه این مملکت را شهید کردند پس مظلوم نمایی نکنید
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    12 10
    فرار تروریست های کرد و عرمنی خبر خوش این روزهاست
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 3
      به قومیت توهین نکن
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
      0 0
      لعنت بر شردوغان تروریست منافق و ترکیه تروریست
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 13
    کُردستانِ آناتولی ، طورچیه نیست بلکه ایران است ✌️✌️✌️
  • ساس IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 6
    ۱_حرکت به سمت سیونیک ۲_حرکت به سمت سلیمانیه ۳_ حرکت باتلاقی در بلوچستان ۴_ حفرگی در سویدا ۵_ عملیات زیگزاگی طالبان در کوچاندن افسران افغانی ناتو به عمق ایران ۶‌_ گروهک های ضربه ی ایرانی رها شده بدون اتصال به ایدئولگر های اصلی و بدون اینترنت همه و همه از بارگذاری سنگین روی تک تک خانواده های نظامیان ایران حکایت میکند . حقیقت اینست که آنها در غرب روی فروپاشی و عضوگیری مداوم از بدنه ی خانواده نظامیان ایران سرمایه گذاری کرده اند تا یا آنرا ببلعند یا در خود ویرانش کنند. پس آثار روانشناختی عملیات پنتاگون را پس از جنبش زنا که بارگذاری سنگین روی بخش های امنیتی بود اینبار دنبال شکار خانواده های نظامیان هستند. پس مباحث ایدئولوژیک و طرح های بازسازی کننده برای انسجام بدنه نیروهای مسلح شدت بدهید و برای انسجام پیکره اجتماعی اپ های مبتنی بر حضور در مساجد و زنجیره سازی حضور دینی را توسعه بدهید. ااپ های همیاب و همدردی و همکاری مومنانه در مساجد بر پایه سابقه حضور موثر در برنامه های محلی مسجد محور
    • عثمان IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      3 0
      لطفا دنبال خراب کردن و زیرآب زنی نباشی ۱۷
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 0
      این متن را از روی دست مصی پولینژاد کپی کرده ای هااااااااااا موش کور بخوردت!
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    10 6
    اگه میتونین جلوی ورود افغانها و طالبانها را بگیرین فردا برامون شاخ نشن که همین الانم شدن .حقابه که ندادن مثل مور و ملخ هم اینها رو ول کردید تو کشور اینها تفکر وهابیت دارن همشون
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      4 3
      چهل ساله افغان ها در ایران زندگی میکنن وهابی نبودن الان وهابی شدن؟؟ برو دادا. خودتی
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      1 0
      خطر کردها از اف6غانها خیلی بیشتره افغانها در جنگ تحمیلی با ایران بودند و کردها با خیانت به ایران و خوش خدمتی به صدام چهره واقعیشونو نشون دادند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    9 2
    بهتر بود چند تا موشک حوالشون میکردیم عمرا برن
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 0
    گروهکهای معاند خودشون می دونن هیچ غلطی نمی تونن بکنن فقط این مسخره بازیهاشون تبدیل شده به شغل و حرفه ای که درآمدش را از دشمنان انقلاب می گیرن
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    1 5
    گروهای کورد هیچ توان نظامی قابل توجهی ندارن و حضورشان نزدیک مرز ایران بیشتر به ضرر خودشان بود
    • US ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
      5 0
      آره طفلکی ها فقط مرزبانها رو می کشتن. کار دیگه ای نمی کردن
  • کیوان IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    4 0
    4 تا نیروی چپر چلاق شاخ شکسته اومدن واسه ما هفت تیر بکشن ... خخخ ... خدا رحمتون کرد که عراق پادرمیونی کرد وگرنه همین اندوخته ناچیزتونم بر باد فنا داده بودید
  • علی اصغر IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    2 1
    الله اکبر الله اکبر مرگ بر ضد ولایت فقیه درود بر رزمندگان اسلام سلام بر شهیدان
  • جعفری US ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 1
    تجزیه طلبهای نوظهور پانترک با تحریک ترکیه وآذربایجان خطربسیار جدی هستند چون هم قدرت واقعی دارند هم دست در دست دشمن قسم خورده یعنی اسراییل هستند،کردها هرجاباشند ایرانی هستند حتی باید کردستانهای عراق وسوریه ترکیه که ازایران جدا کردند باید برگردند.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    فعلا که پشتون های افغان دارن هجوم میارن داخل کشور و هر زمانی که ایران بخواد طالبان رو تهدید کنه ، این بمب های متحرک به دستور طالبان احتمال فاجعه آفرینی دارن !!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس