چابهار

با دستور استاندار سیستان و بلوچستان برای اعطای مجوز تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سرتاسر استان؛ سیستان و بلوچستان به بهشت ماشین‌بازها و اهالی هیجان تبدیل خواهد شد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بانک‌هایی که نه تسهیلات می‌دهند نه مالیات و نه رئیس!

بلیط هواپیما نباید برای مردم کالای لوکس باشد/ بانک‌هایی که نه تسهیلات می‌دهند نه مالیات و نه رئیس!

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون بدعهدی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن اظهار داشت: در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن قرار بر این بود که بانک‌ها 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن بپردازند. یعنی 20 درصد از تسهیلات خود را به مسکن اختصاص دهند اما تاکنون تنها 20 درصد از این تعهد را به اجرا رسانده‌اند.(یعنی 80 درصد را نپرداخته‌اند!)

وی ادامه داد: قرار بر این بود که اگر بانکی به این تعهد خود عمل نکرد به اندازی سهمش در پرداخت تسهیلات مشمول مالیات شود اما اعتراض نسبت به موضوع را در چندین کمیسیون مطرح کردند که عملا اجرای این جریمه امکان نیست یا مدت زمان بسیار طولانی نیاز دارد. بنابراین از جرایم مالیاتی برای اجرای این تعهد از سوی بانک‌ها چیزی در نمی‌آید.

رضایی افزود: در برنامه‌ هفتم توسعه بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که اگر به بانکی برای پرداخت تسهیلات مسکن تکلیف شد و به این تعهد خود عمل نکرد، بانک مرکزی باید نسبت به عزل مدیرعامل این بانک اقدام کند و در این باره اغماض نمی‌کنیم.[1]

*بخشی از قصه‌ی این تراژدی پر غصه پیش از این در وبلاگ مشرق و با عنوان "گذشت سازمان امور مالیاتی از جریمه بانک‌های متخلف!" به استحضار مخاطبان محترم رسیده بود.

تراژدی کم‌نظیری که طی آن عملا شاهد یک بخشودگی مالیاتی بزرگ نسبت به بانک‌های متخلف از جانب دولت بودیم.

درباره اظهارات آقای رضایی مبنی بر برکناری رؤسای بانک‌ها همچنین باید اذعان داشت: "سالی که نکوست از بهارش پیداست"!

به این معنی که مشکل فعلی استنکاف بانک‌ها نیست بلکه "ناکارآمدی اجرایی" است. معضلی که هر سیستم کارآمدی را از کار می‌اندازد و بر ناکارآمدی سیستم‌های فشل نیز می‌افزاید.

و مادام که مجلس به سراغ این معضل نرود و در قبال آن دولت را مخاطب مستقیم خودش قرار ندهد؛ عملا تغییری رخ نخواهد داد!

همانطور که از قِبَل مصوبه خوب کالابرگ مجلس تغییری رخ نداد و همانطور که قوانین مسکنی مجلس به درستی اجرا نشدند و تأثیرگذار نشدند.

در بحث تلاش برای تصویب قانون برای برکناری مدیران خاطی همچنین یادآوری این خاطرات نیز ضروری است که طی 2 سال گذشته بارها از طرح‌های بانکی دولت (مثل وام بدون ضامن) و برخورد با مدیران بانک‌های متخلف صحبت شد اما عملا هیچ اتفاق تأثیرگذاری رخ نداد.

این خاطره‌ی 2 ساله بایستی چراغ راه مجلس برای تصویب قوانین تأثیرگذارتر و نطق‌هایی باشد که باید از واقعیت ناکارآمدی اجرایی موجود با مردم سخن بگویند.

***

با دستور جالب استاندار؛

سیستان و بلوچستان بهشت ماشین‌بازهای ایرانی شد

بلیط هواپیما نباید برای مردم کالای لوکس باشد/ بانک‌هایی که نه تسهیلات می‌دهند نه مالیات و نه رئیس!

استاندار سیستان و بلوچستان در خبری جالب اعلام کرد که برای تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سرتاسر استان سیستان و بلوچستان مجوز صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد کرمی در شورای اداری شهرستان نیکشهر همچنین گفته است: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد به دنبال واردات خودرو از منطقه آزاد نیز هستیم.

او می‌افزاید: استان سیستان و بلوچستان دارای سه منطقه آزاد در شهرستان‌های چابهار، سیستان و میرجاوه است بنابراین باید تلاش کرد چرا که فرصت‌های خوبی در حال فراهم شدن بوده و آینده این استان درخشان است.[2]

*استان سیستان و بلوچستان حدود 200 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و آزاد شدن تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد در سرتاسر ارض این منطقه؛ یک خبر مسرّت‌بخش برای جوانان و اهالی هیجان و ماشین‌بازی خواهد بود.

جاده‌های زیبای سیستان و بلوچستان حالا و با این دستور استاندار می‌توانند پذیرای خودروهای روز جهان باشد و اهالی اتومبیل‌رانی هم از این فرصت قانونی استفاده کنند.

این در حالی است که سیستان و بلوچستان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری بدیعی نیز برخوردار است که می‌تواند گزینه‌ای جذاب برای سفرهای خارق‌العاده باشد.

***

انتقاد مجلس از یک نگاه اشرافی

بلیط هواپیما نباید برای مردم کالای لوکس باشد

بلیط هواپیما نباید برای مردم کالای لوکس باشد/ بانک‌هایی که نه تسهیلات می‌دهند نه مالیات و نه رئیس!

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با انتقاد از اظهارات نماینده دولت در خصوص لوکس بودن هواپیما سوار شدن، گفت: اگر این نگاه بخواهد ادامه داشته باشد چندی دیگر نیمی از دهک‌های جامعه باید از سوار شدن بر وسائل نقلیه شخصی منع و با اتوبوس جابجا شوند.

به گزارش ایسنا، "محسن زنگنه" در جلسه علنی روز یکشنبه گذشته مجلس و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه پیرامون اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی برای برقراری پرواز در مسیرهای داخلی، با انتقاد از اظهارات رئیس سازمان برنامه تصریح کرد: هر جایی که صحبت از تکریم مردم می‌شود ما یادمان می‌افتد که باید انحصاری در کشور ایجاد کنیم. نماینده دولت می‌گوید هواپیما سوار شدن لوکس است. تصور ایشان این است که فقط سرمایه‌داران و افراد ثروتمند سوار هواپیما می‌شوند.

او می‌افزاید: هواپیما سوار شدن برای مردم ما نباید کالای لوکس باشد. ۴۰ سال است که مردم پای این انقلاب هستند ولی ما وقتی می‌خواهیم به آنها خدماتی ارائه دهیم یادمان می‌افتد که ممکن است ارز خارج شود و چندین مساله دیگر.

زنگنه همچنین با کنایه به داود منظور گفته است: بر اساس آماری که بنده از رئیس فرودگاه‌های کشور گرفته‌ام اکنون ۱۸۰ هواپیمای فعال در کشور وجود دارد در حالی که حداقل ۵۵۰ هواپیمای فعال نیاز است. آقای دولتمرد خودشان را نگاه نکنند که هر وقت می‌خواهند بلیت در اختیار دارند. ما به اندازه یک سوم نیاز کشور هواپیما در اختیار داریم. این تجربه‌ای است که سایر کشورهای دنیا از آن استفاده می‌کنند و در مسیرهای داخلی آنها شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعالیت دارند.

این نماینده مجلس یازدهم بیان می‌کند: از طرف دیگر می‌گویند باید به آنها دلار داده شود در حالی که اطلاع ندارند براساس قانون، پرداخت این شرکت‌ها بر اساس پول ملی هر کشور صورت می‌گیرد. این روش، روشی متداول در دنیا است. اکنون نه دولت پول دارد که بخواهد هواپیما وارد کند و نه بخش خصوصی ما آنقدر قدرتمند است که بتواند چنین کاری انجام دهد. به هیچ عنوان بحث سلطه بیگانه نیز مطرح نیست. بنده از این صحبت‌ها تعجب می‌کنم.[3]

*پیش از این و در ایام دولت روحانی بود که یک فرماندار نیز اظهار کرده بود بنده باید شیشلیک بخورم تا بتوانم بهتر مدیریت کنیم!

اظهاراتی که موجب شکل‌گیری انتقادات شدید درباره مشی اشرافی و لاکچری‌نشین برخی مدیران دولتی شد.

و البته قرار بود دیگر شاهد چنین سبک و سیاقی نباشیم!

صحبت‌های انتقادی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در رد اظهارات نماینده دولت کاملا صحیح است و حتما بایستی چشمان ناظر جامعه در این زمینه دقیق باشند زیرا بیماری بالانشینی و ژست اشرافی از همین انحرافات ریز فکری آغاز می‌شود.

در اینجا همچنین باید هشدار داد که مجلس تلاش کند طرح ورود ایرلاین‌های خارجی همانند طرح واردات خودروهای خارجی بی‌سرانجام و بی‌تأثیر نشود.[4]

هدف مجلس بهبود کیفیت خدمات و اقتصاد است اما این راه با دست‌اندازهایی مثل ناکارآمدی اجرایی نیز مواجه است که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1407359

2_ https://irna.ir/xjNHD2

3_ isna.ir/xdPMkx

4_ mshrgh.ir/1532934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    7 0
    یکی نا نداشت ز دست بی نوایی دیگری می گفت زردک می خواهی درست داستان مردم و منطقه سیستان و بلوچستان است خود رسانه بار اعلام کرده اند از کمبود آب و نبود مدارس و حتی نداشتن شناسنامه حالا چطور میخواهد این منطقه را به بهشت ماشین ها لوکس تبدیل کنید
    • وطن پرست DE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      0 0
      تازه تبدیل کنن٬ مگر مشکلی از مشکلات مردم حل می شه؟ دلقک بازی که شاخ و دم نداره. کدوم اصول اسلامی لوکس گرایی رو تایید کرده! من از اصول شماها بیزارم.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    13 1
    چه شده این سال اخری این نمایندکان مجلس این همه پرتکاپو شدن؟
    • تک سوتر DE ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
      6 2
      دنبال فریب ساده لوح ها هستن. شما قطار سریالعسیر بیار، بزار هواپیما لوکس بمونه.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    10 2
    بلیط هواپیما نباید برای مردم کالای لوکس باشد! خدا خیرت بده الان با اتوبوس هم یه شهر نزدیک بری کلی باید پول بدی شما همین کرایه اتوبوس وسواری رودرست کنید هواپیما بمونه برا از ما بهترون
    • سوخته IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      0 0
      متاسفانه شرکتهای هواپیمایی هم به خائنین پیوستند ای کاش در هر قسمتی در سطح کلان یکی دو تا از این خائنین پول پرست را اعدام میکردند تا کار درست شود .تا نباشد چوب تر ( اعدام ) نبرند فرمان گاو و خر
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    8 0
    تمام اسناد و مدارک بانکی شرکت های خوزستانی که در آتش سوزی شعبه مرکزی بانک ملی اهواز از بین رفت پیش خدا محفوظ است با آتش جهنم چه خواهید کرد ، تمام شرکت های دولتی نفتی و بانکی را شفاف کنید ، به چه دینی زندگی می کنید، دین صهیونیست. اجازه تفرقه بین ایران با کشور های همسایه به خاطر اتباع خارجی را ندهید . تیم های ترور صهیونیستی را دستگیر کنید . ترور از طریق فضای مجازی هم ترور است
  • سامان IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    5 10
    در 8 سال دولت قبل هواپیما وارد نکردند و ناوگان هوایی کشور فرسوده شده است روحانی و آخوندی باید به جرم ترک فعل در ساخت مسکن و خرید هواپیما محاکمه بشوند.
  • کاظم IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    12 1
    داوود منظور یک شخص نیست. یک جریان فکریه که کاملا ریاکاره. در دولت قبل داد اشرافی گری سر می‌دادند و در حال حاضر اعلام می کنند که هواپیما کالای لوکسه. خب اگر لوکسه مسئولین هم سوار نشن و با درشکه و اتوبوس تردد کنند. الان عیار جریان دانشگاه امام صادق مشخص شده که چقدر نفاق دارند
  • SE ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    4 0
    استثنائات در قوانین نظام اداره کشور را فلج خواهد کرد.
  • مهران IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    6 0
    با سلام بانکهایی که نه تسهیلات میدهند نه مالیات و نه رئیس ، بانک نیستند. آنها صرفا مراکز کلاهبرداری و تولید تورم هستند.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    5 1
    دولت تشکیل دادیم که اعمال قدرت کنه و آنچه نفع جمعی و اجتماعیست با جبر یا اجرا بدست بگیره. این دولت ضعیف به چه درد من میخوره وقتی مهمترین وظیفه اش ‌که در سازماندهی منفعت و مزیت های اقتصادیست فشل، گنگ و بی ثمر عمل میکنه!؟
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    4 0
    زمانی بلیط لحظه آخری آژانسهای مسافرتی مفت بود که اونم ول شد
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    چند درصد مردم هواپینا سوار می شوند مردم در نان شب و ازدواجشان ماندند من جوان تحصیل کرده یک سال است منتظر امتحان استخدامی بودم و الان دو ماه است منتظر نتیجه اش هستم این دنبال هواپیما
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس که می گوید چهل سال است مردم پای انقلاب هستند نفرمودند کدام مردم پای انقلاب هستند آیا هواپیما سوار ها انقلاب را نگه داشتن و و برای پاداش بهشان می خواهد هواپیمای اضافی وارد کند و ارز مفت بدهد بروند ترکیه و دبی و کانادا بگردند یا مردمی که به نان شب و اجاره خانه شان محتاج هستند این آقا نمی خواهد به جای یارانه هواپیما دادن به دهک های بالا به فکر مالیات گرفتن از آنها هم باشد نمی خواهد به بحث شفاف سازی نمایندگان بپردازد
  • دهقان IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    0 0
    بهتر که جز کالاهای لوکس محسوب شود چون نود درصد افراد جامعه توان استفاده از سفر هوایی بخاطر هزینه بالای آن ندارند سفر هوایی فقط برای قشر متمکن جامعه هست از هر صد هزار نفر در ایران شاید ده نفر از سفر هوایی استفاده کنند قشر روستایی هم که ابدا استفاده نمی‌کنند بدیش به این هست در ایران همه خدمات در خدمت ده درصد مرفه جامعه هست همیشه هم همین ده درصد از همه چی و همه کس گلایه و طلب کار ارثیه پدری هستند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
    0 0
    بله اقاي نماينده شماها فقط براي بليط هواپيما نگران هستيد چون خودتان با هوا پيما سفر مي كنيد اما ما ها از بركت تصميمات شما و دولتمردان سوار شدن هواپيما برايمان يك آرزو شده و گوشت قرمز از سفره ما رفت اين شده روزگار ما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس