احمد سالک

چرا در هنگام مشکلات معیشتی باید مشارکت بیشتری در انتخابات داشت و "گرانی" عامل مشارکت حداکثری است یا حداقلی؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

در هنگام مشکلات معیشتی باید مشارکت بیشتری در انتخابات داشت

"گرانی"؛ عامل مشارکت حداکثری یا حداقلی؟!

جهانگیری در لبه پرتگاهِ "درّه‌ی بی‌مسئولیتی"!/ "تشییع میلیونی حاج‌قاسم" مشارکت انتخاباتی نبود؟!

احمد سالک، فعال اصولگرا و عضو جامعه روحانیت مبارز در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون انتخابات امسال و مسئله مشارکت گفته است: مشارکت مردم بستگی به چند مطلب دارد. مطلب اول درون تشکیلاتی نظام و عبارت از این است که نیاز مردم در شرایط کنونی چیست و آن عبارت از یک مطلب تحت عنوان «معیشت» است. این معیشت باید توسط دولت تأمین شود و دولت هم دارد تلاش خودش را در این قضایا می‌کند ولی «تأمین معیشت» در سطح جامعه عامل اصلی برای مشارکت در انتخابات است!

او تصریح می‌کند: مسائلی از این دست که نیاز جامعه است، باید توسط سه قوه حل شود و تصمیم بگیرند که برخی از این مشکلات را با راه‌حل‌های میان‌بر مدت‌دار و کوتاه‌مدت برای جامعه حل و فصل کنند. این نکته اول است که من فکر می‌کنم اگر قرار باشد مشارکت فوق‌العاده حداقل 60 یا 40 درصدی داشته باشیم، ضرورتا باید به نیازهای جامعه پاسخ داد.[1]

*گره زدن مسئله معیشت به میزان مشارکت یک اشتباه محاسباتی بسیار واضح است.

اشتباه از آنرو که صندوق رأی به مثابه راه حل مشکلات و واکنش مردم در قبال فرایندهای نامطلوب است.

چیزی مثل مطب یک پزشک حاذق و یا یک نوشدارو.

یعنی اساساً اهمیت صندوق رأی در هنگام بروز مشکلات دو چندان می‌شود و کسی که با مشکلات اقتصادی مواجه است؛ بایستی با حضور در انتخابات و البته با "رأی خوب" تلاش کند که در جهت اصلاح امور مشکل‌ساز گام بردارد نه اینکه با تحریم انتخابات موجب حادتر شدن مشکلات شود.

پس از بیان این فلسفه، اکنون واضح می‌شود که گره زدن انتخابات به معیشت مردم همان مشروط کردن انتخابات است که عملا موجب کاهش مشارکت خواهد شد.

دقت شود که بیان همین فلسفه‌هاست که می‌تواند موجب بروز عقلانیت بیشتر در جامعه شود و توطئه‌های دشمنانی که قصد "تحریم انتخابات" دارند را خنثی کند.

و البته در این میان انتظار است که خواص دلسوز کشور در پازلی که افراد بدخواه طراحی کرده‌اند،‌ بازی نکنند.

***

چه کسی می‌گفت ایران در شرایط ته درّه قرار دارد؟

جهانگیری در لبه پرتگاهِ "درّه‌ی بی‌مسئولیتی"!

جهانگیری در لبه پرتگاهِ "درّه‌ی بی‌مسئولیتی"!/ "تشییع میلیونی حاج‌قاسم" مشارکت انتخاباتی نبود؟!

اسحاق جهانگیری، اخیراً طی اظهاراتی در کنگره حزب کارگزاران مدعی دستاوردهای بزرگ در دولت اول رئیس‌جمهور روحانی شده و در ادامه اظهار کرده است:

"به هر حال یک فرصت به وجود آمد اما به دو دلیل عمده این دستاوردها ادامه پیدا نکرد. یکی این بود یک عده‌ای از چهره‌ها شاخص داخل حکومت اصرار داشتند که آقای روحانی نباید دور دوم ادامه بدهد، با خود من خیلی‌شان صحبت کردند. یکی دیگر از دلایل این بود که موجودی مثل ترامپ در آمریکا بر سر کار آمده بود."[2]

*مردم ایران طی 3 دهه اخیر در حسرت یک "رئیس‌جمهور مسئولیت‌پذیر" مانده‌اند!

رئیس‌جمهور دولتی که ایراداتش را بپذیرد و همانطور که مقام معظم رهبری نیز تأکید دارند؛ اگر ناتوانی یا اشکالی دارد؛ صادقانه در پیشگاه مردم عذرخواهی کند.

در اظهارات آقای جهانگیری هویداست که او، خود و دوستانش را از نظر توانمندی اجرایی؛ العیاذبا... در حد معصومیت و حد اعلای کارآمدی می‌پندارد و مدعی می‌شود که اگر هم ایرادی بوده به این دلیل و بهمان علت بوده است!

در حالی که قضیه دقیقا برعکس است و این دلیل و بهمان علت، صرفا مشتی عامل کوچک فرعی بودند که اگر دولتی می‌خواست، می‌توانست بر آنها فائق بیاید.

اما جهانگیری و دوستانش اگرچه توفیقاتی هم داشتند اما در قبال ناکارآمدی‌هایشان حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند و صغری و کبری می‌چینند.

ما به جهانگیری یادآوری می‌کنیم آنروزی که می‌گفت توان ما برای نظارت بر قیمت‌ها کم است، آنروزی که گفت شرایط کشور "شرایط ته درّه" است و آن روزی که در قبال ترکتازی‌های عباس آخوندی در وزارت مسکن سکوت کرد؛ باید می‌دانست که مشغول نقاشی کارنامه ناکارآمدانه روحانی است.

دقت شود که بی‌فکری مسئولان و سیاسیونی مثل جهانگیری است که سبب می‌شود مسئولیت‌پذیری به این زودی‌ها در ساحت سیاسی ایران ظهور نکند و مثلا پس از جهانگیری و در دولت‌های بعد هم کسانی در سمت‌های اقتصادی روی کار بیایند که بگویند ما خیلی هم خوبیم و اگر مردم چیزی را حس نمی‌کنند به دلیل رشد پایین اقتصاد در دهه 90 است!

و این سیر مسئولیت‌ناپذیری قطع نمی‌شود مگر با "رأی خوب" مردم در انتخابات‌ها...

***

تقلای چپ‌های تحریمی برای ترساندن حاکمیت!

"تشییع میلیونی حاج‌قاسم" مشارکت انتخاباتی نبود؟!

جهانگیری در لبه پرتگاهِ "درّه‌ی بی‌مسئولیتی"!/ "تشییع میلیونی حاج‌قاسم" مشارکت انتخاباتی نبود؟!

محمود میرلوحی، از چپ‌های تحریمی و عضو سابق شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران و در پاسخ به این سؤال که "چالش‌های مشارکت پایین در انتخابات چیست؟!" گفته است: مکررا صاحب‌نظران تأکید دارند که بالأخره در انقلاب 57، دفاع مقدس و مقابله با تحریم‌ها و طوفان‌ها هر جایی که مردم حضور داشته‌اند این نظام و این کشور توانسته حرفش را پیش ببرد؛ وگرنه، واقعا هرکدام از حوادثی که رخ داد توانایی این را داشت که نظام و دولتی را دگرگون کند؛ همان‌طور که کرد. بالأخره انقلاب 57 یک دولتی را با حضور مردم سرنگون کرد که قوی بود، در منطقه ادعاهای بالایی داشت، در حال گسترش حوزه نفوذش بود و شوروی و آمریکا به این توافق و تفاهم رسیده بودند که حکومت شاه را حفظ کنند.

میرلوحی در ادامه بزرگنمایی از "خطر مشارکت پایین" تصریح می‌کند:‌ الآن هم اگر این ملت حمایت نکنند و در صحنه نباشند، مسائل ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. ایران از نظر وسعت و تعداد همسایگان دارای ویژگی‌های خاصی است و آنچه که در طوفان‌ها و حوادث این نظام، مردم و تمامیت ارضی کشور را حفظ کرده همین حضور مردم بوده است؛ الآن هم همین اعتقاد را داریم.[3]

*بعید است آقای میرلوحی با سوابق سیاسی طولانی خود نداند که عدد مشارکت انتخاباتی با پشتیبانی مردم از یک نظام سیاسی فرق دارد.

بله! مشارکت بالای انتخاباتی یک امتیاز برای یک انتخابات است اما اولا تعیین کننده چیزی نیست(چون نتیجه انتخابات با هر میزان مشارکتی برای همه لازم‌الاتباع است) و ثانیا اساس و قوام و افتخار یک انتخابات به رعایت قانون است نه به میزان مشارکت.

زیرا مادام که در یک نظام سیاسی شاهد اجرا و رعایت قانون هستیم یعنی با یک "حکومت مستقر" مواجهیم که مستظهر به پشتیبانی اکثریت مردم خویش است.

و قابل توجه میرلوحی و سایر چپ‌های تحریمی اینکه نمایه‌ی پشتیبانی اکثریت از نظام سیاسی همان اجرای قانون است نه رقم مشارکت انتخاباتی زیرا همواره و در هر انتخاباتی ممکن است عده‌ای خائن پیدا شوند که برخی از مردم را برای مشارکت نکردن فریب بدهند!

دقت شود که پشتیبانی اکثریتی مردم از نظام سیاسی البته نشانه‌هایی نیز دارد.

نشانه‌هایی از قبیل حضور ده‌ها میلیونی مردم ایران در تشییع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، افزایش واریزهای مردم به سازمان‌های خیریه حاکمیتی ایران، عبور از فتنه‌ها و افزایش امنیت در داخل و فراتر از مرزها.

پس بهتر است که چپ‌های تحریمی و اصلاح‌طلبان نانجیب راه دیگری را برای "رنگ زدن کلاغ و قالب کردن آن به جای قناری" انتخاب کنند و از عصیان علیه عقلانیت بپرهیزند.

ما به آقای میرلوحی یادآوری می‌کنیم که همانطور که خودشان هم اشاره دارند اما مثال نزده‌اند؛ ایران اسلامی توانسته حرف حق خویش را در داخل و خارج به پیش ببرد و نه تنها از فتنه‌های بزرگی که اصلاح‌طلبان تحریمی و بانیان آشوب طراحی کردند به راحتی عبور کند بلکه بر گستره هژمونی خود در جهان و در محور مقاومت نیز بیافزاید و حرف خود را به پیش ببرد.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1611876

2_ khabaronline.ir/xky9h

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1611857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • DE ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    14 10
    جهانگیری نماد کامل انعکاس ذات در چهره است ذات کرکس گونه در چهره به نظر شما کاملاُ هویدا نیست
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    15 10
    خدا شهید سلیمانی را با اولیاالله محشور کند
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    6 3
    خدا پدر توجیه را بیامرزد تا توجیه و دلیل تراشی است جرا جهانگیری به خودشان نسبت دهد
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    4 2
    رای امدنیوزی دهه ۹۰ چه کرد
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    12 3
    جهانگیری ول نمی کنی چیه میخواهید ثابت بکنی !کلا از دوحالت خارج نیست یا نگذاشتن کار بکنی و تو وامثال تو توان مقابله نداشتید یا کلا توان کار کردن شما ابنقدر بود که همه دیدن نتواستید یا نخواستید کار کنید هرچند دولت بعدی هم چنگ به دل نمی زند
    • DE ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      جهانگیری همیشه میگفت مردم مِ چَکاره بیدم من عرضه عوض کردن منشی خودمِ ندارم!!! میدانید چرا ؟؟ برای اینکه بگوید مردم خرابکاریها و ندانم کاریها و فاجعه ای بنام دولت حسن روحانی به من مربوط نیست .
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    12 4
    هیچ فرقی ندارند هر وی بیاد همینه
  • DE ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    7 4
    جهانگیری قبل از هر مصاحبه و ظاهر شدن در جمع , اول میره حمام دوش میگیره لباس تمیز میپوشه بعد میاد. میدانید چرا ؟ چون هنوز داره در عمق زمین از خرابی های محمود خاک برداری میکنه خخخخخخ. پر از خاک و خل گرد است او. جهانگیری 38 میلیارد دلار را آتش زد و 65 تن طلا را هپل هپو کردند بعد با بدبختی و گدائی دنبال 5 میلیارد دلار قرض از بانک جهانی بودند. جهانگیری 9 ماه قبل از انتخابات قایم شد تا مردم یادشون بره چَکاره بیده و میخواست بعنوان چهره پاک خخخ وارد انتخابات شود. بچه که بوده خیلی قایم باشک بازی میکرده
    • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      0 0
      محمود بدجوری سوزونده
  • بختیاری IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    7 1
    وقتی بابت چوب حراج زدن به میلیاردها دلار از اموال ملت محاکمه نشدید نتیجه ای جز پررویی و کی بود کی بود من نبودم نداره، شاید از محاکمه جسته باشید اما در تاریخ این خاک حسابی خواهید درخشید و ابدی مایه عبرت.! جناب سوپرمن شیر دل رقیب پینوکیو در فتح قله های فهم و دانایی
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    14 6
    ((ما به جهانگیری یادآوری می‌کنیم آنروزی که می‌گفت توان ما برای نظارت بر قیمت‌ها کم است)) مشرق جان اعلارغم اینکه مخالف روی کار اومدن اصلاح طلب ها نیستم ، اما این حرفش که دیگه صحیح بود ، الان نظارت آقای رئیسی بر قیمت ها زیاد است؟!!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      3 2
      دوست عزیز. به یاد بیار که همیشه مردم عزیز ایران از " اقتصاد آزاد در دست بازار " و البته " بدون نظارت یا دخالت دولت" حمایت کردند. این حضرات هم هر چه تونستند انجام دادند تا دخالت و نظارت دولت نابود بشه. فریب خوردید. فریب بسیار وحشتناک. و جالبه که به جای اعتراف، هنوز هم متوقع هستین که یک کسی بیاد و مشکلات رو حل گنه.
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      سلام مجدد میخواستم بنویسم مخالف روی کارآمدن اصلاح طلب ها هستم
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    8 6
    انتخابات ساز و کار خود و اهداف و برنامه های خود را دارد .مشارکت مردم در تشییع حاج قاسم بعنوان فرمانده ای که جلوی داعش را گرفت را نمی توان با یک انتخابات خاص مقایسه کرد .
  • سامان IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    8 5
    دار و دسته هاشمی و روحانی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول ها نیاوردند جهانگیری بهتره ساکت باشد.
  • سعید IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    6 4
    در دهه 90 همه شاخص های اقتصادی منفی بود و کشور در تمام زمینه ها دچار عقب ماندگی شد آیا جهانگیری فراموش کرده است ؟!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    8 3
    پرونده اختلاس مهدی جهانگیری به کجا رسید ؟!
  • حسین IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 2
    انسان ناراحت میشه که حتی نهادهای امنیتی کشور واقعیت را نمیبینند و بر اساس اوهام برنامه ریزی و تحلیل میکنند . خدا بداد این کشور برسد .
  • ایرانی IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 0
    ایشون برای ایرانیا جایگاه ویژه ای داشت و داره..هرکسی غیر حاج قاسم اگر بود این اتفاق حضور میلیونی نمی افتاد،این رو زمان ثابت میکنه
  • س IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 3
    در جنگ حق و باطل به هر کسی یک وظیفه ای مشخص می کنند. در این روزها که فکر مسیولین کشور و مردم درگیر قضیه فلسطین و مبارزه با اسراییل است برای امثال جهانگیری هم وظیفه شون این میشه که دولتمردان ایران و مردم ایران را درگیر مسایل داخلی کنند تا اسرائیل یه کم نفس بکشه شاید از این معرکه جون سالم به در ببره .
  • حسن زاده IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 3
    تحلیل ها آبدوغی
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 3
    دکمه اقتصاد را بزنید تا درست بشه خخخخخ
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 2
    کرکس عاقل به از تویه بی تربیت
  • سید فروزان CH ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    4 0
    آقای جهانگیری ، یادش رفته بکوید ،اگر زمین گرد نبود و چرخش نداشت ،یا بجای کویر جنگل وجود داشت ,ا، روحانی و ایشان کاملا موفق بودند ،اصلا کره مریخ را فتح میکردند ،افسوس ،طفلکیها بد شانس بودند
  • ناشناس IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 0
    احمق ها همیشه برای توجیه خود به احمقانه ترین مغلطه ها متوسل می شوند، ای کاش سواد و توان سفسطه را می داشتند تا از پیچیدگی اش عموم مردم متوجه احمقانه بودنش نمی شدند!
  • صلوات IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    ولله من ک فرزند انقلابم تا جایی ک یاد دارم هیچ رئیس جمهور یا مدیر و وزیر و نماینده لایق و کاربلد ندیدم هر چی عقده ای و ببیسواد و نابلد بودن راس کار نشستن
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    3 0
    اقای جهانگیر حماقت امثال مهدی جهانگیری و حسین فریدون بالاترین خفت یک دوره ریاست جمهوری
  • raya IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    2 10
    والله، بالله، تالله راه و تفکر شهید سلیمانی بر مبنای صلح و همدلی همه ایرانیان و شیعیان بوده تا 1000 سال آینده دنیا مثل ایشان نخواهد دید
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    1 0
    خدایا چی بگوییم
  • کارمند ساده IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    5 0
    در ابتدای دولت روحانی و جهانگیری ، بی آبرویی توزیع آذوقه خشک در رسانه های داخلی و خارجی و در انتهای این دولت ارز جهانگیری که به برادرانشان رسید و جمهور ملت ایران این ها را که پایه و اساس بی عدالتی های بعدی بود نه می بخشند و نه فراموش می کنند، مگر به توبه و عمل صالح که کناره گیری از سیاست مهمترین اش است....
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    4 0
    جهانگیری ببند
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
      0 0
      ببند
    • DE ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
      1 0
      نوشته ۲۰:۰۱ - جهانگیری ببند // کار یادش نده او سالهاست با مافیای قدرت و زر و زور تزویر بسته است.آهان ببخشید منظور شما این ببند نبود , آن ببند بود.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 3
    گرانی عامل همه چیز هست
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 3
    با گرانی مردم کنترل نمیشند برعکس جوب داده میره به به حالت بحرانی
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    قطعا
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    برای عمری تلاش برای امنیت کشور احترام قائل و به تغییر از بیرون باور ندارم .
  • سامراد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    به امید روزی که آقای جهانگیری شما و روحانی رو تو دادگاه ببینیم تا نسبت به خاک سیاه نشودن مردم جواب بدید
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    جهانگیری نماینده خیانت غرب در ایران است ، اینها مشتی تروریست سیاسی اند که برای دشمنان ایران کار می کنند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
    0 0
    همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند دولت روحانی دولت عبرت گیری بود یعنی هر کاری این دولت کرد باید بقیه عبرت بگیرند و این اقدامات را انجام ندهند پس فاعتبروا یا اولی الابصار
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    اِ اینکه جهانگوریله از کجا پیداش شده ؟! نکنه دوباره از باغ وحش فرار کرده ، سریعا باید برگردونده بشه قبل از اینکه به کسی آسیب بزنه
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    0 0
    انصافا آقای جهانگیری درست گفته چرا می خواهید حقیقت را پنهان کنید
  • یوسف از همدان IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    1 0
    خوب اگر تشییع جنازه یا راهپییمایی و یا هر چیز مشابه دیگری می توانست جای انتخابات را بگیرد تمام دنیا سیستم رای گیری رو تعطیل می کرد
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
    5 0
    اگر به شما باشد عزاداری میلیونی مردم در تاسوعا و عاشورا و راه پیمایی اربعین حسینی (ع) را هم به نام خود می نویسید!!!! کمی خجالت بکشید!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس