کد خبر 1540545
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۸
نوزاد

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: در ۱۰ سال گذشته ناباروی ثانویه از ناباروری اولیه پیشی گرفته است و این یعنی زوج‌های زیادی که بارور بوده‌اند را هم از دست می‌دهیم.

به گزارش مشرق، صالح قاسمی صبح امروز شنبه ۶ آبان‌ماه در همایش تبیین تهدیدات در حوزه باروری و جوانی جمعیت اظهار کرد: تمام شاخص‌های جمعیت‌شناسی کشور رکورد ثبت کرده‌اند یعنی ما نرخ شش دهمی رشد جمعیتی که با آن روبه‌رو هستیم را هیچ‌وقت در تاریخ ایران نداشته‌ایم و این در حالی‌ست که این آمار به سمت صفر میل می‌کند و به‌سمت منفی هم حرکت خواهد کرد.

وی بیان کرد: با این روند رو به رشد فعلی ایران جمعیت ما هیچ‌گاه، ۱۰۰ میلیون نفری نمی‌شود و پیک جمعیتی روی ۹۱ میلیون نفر می‌ماند و سپس به سمت منفی پیش می‌رود.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور ابراز داشت: نرخ باروری از ۶ و نیم فرزند در سال ۶۵ به یک و شش دهم فرزند رسیده است و این آمار در شهرهای بزرگ هم یک و چهار دهم و در چهار، پنج استان هم کمتر از یک و دو دهم فرزند هست.

قاسمی ادامه داد: پایین‌ترین نرخ باروری را در بین کشورهای اسلامی منطقه داریم و در ۶، هفت سال گذشته تعداد موالید با سرعت زیادی کاهش پیدا کرده است و باید در این زمینه به تکلیف اخلاقی، ملی و دینی خود عمل کنیم.

وی اظهار کرد: ۱۲ درصد جمعیت ما مثبت ۶۰ سال است و از هر ۱۰ نفر یک نفر سالمند هستند و در سال ۲۰۵۰ نیز جمعیت سالمندی به بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و از هر سه نفر یک نفر مثبت ۶۰ سال می‌شود.

قاسمی با اشاره به سرعت بالای سالخوردگی در ایران ابراز کرد: سالخوردگی در دیگر کشورها بعد از توسعه صورت گرفته است، اما سالمندی ایران پیش از توسعه است و این موجب می‌شود، پیامدهای سالمندی برای ما بیشتر شود.

وی عنوان کرد: با میانگین سنی بالای ۳۵ سال حالا دیگر یک کشور میانسال هستیم و نازایی در ایران بالاست و ناباروری اولیه و ثانویه داریم که سبک زندگی، تغذیه و حتی پوشش، آب و هوا و رطوبت هم بر باروری تاثیر دارد.

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور تصریح کرد: در ۱۰ سال گذشته ناباروی ثانویه از ناباروری اولیه پیشی گرفته است و این یعنی زوج‌های زیادی که بارور بوده‌اند را هم از دست می‌دهیم و ۸۶ درصد افرادی که ناباروری ثانویه دارند به این اذعان می‌کردند هر وقت بخواهند که تصمیم به فرزنددار شدن بگیرند، موفق می‌شوند و فرصت فرزندآوری برای‌شان مهیاست در حالی که این‌طور نیست.

قاسمی افزود: بر اساس تحقیقاتی که در استان‌های مختلف صورت گرفته است، ۹۰ درصد جنین‌هایی که سقط می‌شود، جنین سالم و محصول روابط خانواده بوده است.

وی اضافه کرد: مردم پیامدهای جسمی و روانشناختی سقط را نمی‌دانند و این در شرایطی‌ست که در دسترس بودن داروهای سقط جنین را مانند نقل و نبات داریم و داروها را درب خانه تحویل می‌دهند.

قاسمی بیان داشت: غربالگری در دوران بارداری ضرورت دارد و قانون هم می‌گوید باید غربالگری باشد، اما بر اساس قانون غربالگری باید عینی‌سازی و استانداردسازی شود و این در حالی‌ست که خطای غربالگری‌ها در کشور ما بالاست و فشار روحی، روانی و مالی ناشی از غربالگری موجب می‌شود بعضی از خانواده‌ها دیگر قید فرزندآوری را بزنند.

وی ادامه داد: میانگین مهاجرت ما از آمار جهانی پایین‌تر است، اما تعادل نخبه‌گانی در مهاجر فرستی و مهاجرپذیری وجود ندارد و اغلب مهاجرفرستی ما نخبه‌گانی‌ست و مهاجرپذیری ما نخبه‌پذیری نیست.

رشد نرخ باروری در کرمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: محدودیت‌های فرزندآوری، افزایش سن ازدواج و عدم تفکر ازدواج موجب کاهش فرزندآوری شده است که بعضی از جوانان یا ازدواج نمی‌کنند و یا اگر ازدواج کنند فرزند نمی‌آوردند و گاهی تنها به یک فرزند بسنده می‌کنند.

مهدی احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه زوج‌ها مسائلی مانند مشکلات اقتصادی و یا آینده فرزندان را علت‌های اصلی در عدم فرزندآوری ذکر می‌کنند، ادامه داد: این مسائل در سال‌های قبل از ما خیلی بیشتر و بدتر بوده است، اما فرزندآوری را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: با کارهایی که طی دو، سه سال اخیر برای افزایش جمعیت صورت گرفته است، وضعیت بهتر شده و نرخ باروری در استان کرمان رشد کرده است و شیب منفی در برخی استان‌ها متوقف شده است.

احمدی‌نژاد از لزوم احساس امنیت و ایجاد اطمینان‌خاطر و آرامش برای مادر در دوران بارداری سخن به‌میان آورد و ابراز داشت: نیازی نیست مادر باردار از روز اول نزد پزشک متخصص زنان برود و باید فرهنگسازی صورت گیرد و این فرآیند اصلاح شود و مردم به این آگاهی برسند که با یک مامای خبره می‌توانند دوره بارداری را به‌سلامتی طی کنند و هر زمان نیاز باشد، ارجاع به پزشک متخصص انجام می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس