محرومیت منتقدان داوری در حمایت از داوری؛ ره به ترکستان!

فدراسیون فوتبال در حالی در راستای حمایت از داوران رو به محروم کردن منتقدان قضاوت‌های بحث‌برانگیز آورده است.

به گزارش مشرق، «چه بگویم که از سوی دوستان تا اطلاع ثانوی محروم نشوم! اگر چیزی هم نگوییم که نمی‌شود.» ۲۴ ساعت از این گفته جواد نکونام در نشست خبری پس از دیدار جمعه شب با آلومینیوم اراک نگذشته بود که ظهر دیروز، نامه محرومیت او از سوی کمیته انضباطی به دفتر باشگاه استقلال در خیابان علامه جنوبی تهران ارسال شد.

البته این اولین بار نیست که فدراسیون فوتبال پس از بازی و قبل از رسیدگی به پرونده بازیکنان و مربیان، آنها را محروم می‌کند. از ابتدای فصل جدید برخورد فدراسیون فوتبال با مربیان و بازیکنان معترض به داوری شدت بیشتری گرفته است، به طوری که حکم‌های محرومیت همان شب بازی انشا و در اولین فرصت رسانه‌ای می‌شود تا در فصل جاری شاهد رویکرد تازه و تهاجمی، فدراسیون فوتبال در مواجهه با منتقدان داوری باشیم.

تابستان امسال و تنها چند هفته تا آغاز فصل جدید، مهدی تاج تیرماه امسال، در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه و روابط عمومی باشگاه‌ها، رویکرد جدید فدراسیون را در برخورد با منتقدان قضاوت‌های بحث‌برانگیز اعلام کرد تا اعتراض‌ مربیان و بازیکنان کنترل شود.تاج این تصمیم جدید را در راستای حمایت از داوران دانست و گفت: «در مورد اعتراض به داوران همان روز یا حداکثر فردا با معترض برخورد قانونی انجام می‌شود. در AFC یک اعتراض به داور باعث جریمه ۶۰ یا ۷۰ هزار دلاری می‌شود. از داوران حمایت می‌کنیم.»

با توجه به صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال مشخص شد که آنها با توجه به حجم بالای اشتباهات داوری در فصل گذشته که در برخی مسابقات در نتیجه دیدار هم تاثیرگذار بود، به جای حل کردن مسئله که ریشه‌یابی این اشتباهات است، در صدد پاک کردن صورت مسئله یعنی بستن صدای منتقدان هستند.

بیشتر بخوانید:

نکونام محروم شد

وقتی پس ازپایان بازی‌های هفته اول، حکم محرومیت سید مهدی رحمتی سرمربی نساجی و سید مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم اراک به همراه دو بازیکن دیگر در حالی که هنوز پس از پایان مسابقه از استادیوم خارج نشده بودند، به دلیل مصاحبه درباره داوری منتشر شد، مشخص شد فدراسیون فوتبال این بار قصد کوتاه آمدن ندارد و به دنبال این است که از سالن‌های نشست خبری و میکس زون‌های استادیوم‌ها حرف و نکته‌ای درباره داوری‌ها به گوش نرسد!

در حالی ۸هفته از فصل جدید می‌گذرد که در تمام این هفته‌ها سعی شده است در سریعترین زمان ممکن حکم کسانی که در مصاحبه‌‎هایشان نقدی به داوری داشته‌اند صادر شود و در تازه‌ترین حکم هم همان طور که اشاره شد، ظهر امروز سرمربی استقلال به دلیل اظهاراتش در نشست خبری پس از بازی جمعه‌شب با آلومینیوم اراک درباره داوری، از همراهی با استقلال محروم شد.

فعال‌تر شدن کمیته انضباطی و بررسی پرونده‌ها و صدور حکم‌های محرومیت و جریمه نقدی منتقدان داوری در لیگ بیست و سوم در شرایطی است که در فصل جدید خبری از کاهش اشتباهات تاثیرگذار داوری نیست و در نزدیک به ۳۰ مسابقه برگزار شده مانند فصل گذشته شاهد سوت‌های بحث‌‍برانگیز داوری بوده‌ایم، اشتباهاتی که حتی نتیجه یک بازی را هم تغییر داده است.

با توجه به ادامه سوت‌های اشتباه داوری مشخص شده است که ریشه این اتفاقات، مربیان و بازیکنان نیستند که با محروم کردن و جریمه نقدی آنها، داوری‌ها هم شکل عادلانه‌تری به خود بگیرد.

در شرایطی فدراسیون فوتبال راه «حمایت از داوری» را در برخورد با منتقدان می‌داند که باید گفت برای حمایت از داوران، شاید آخرین راهکار برخورد با منتقدان باشد. فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه مانند هدست و وسایل ارتباطی داوران، برگزاری دوره‌های پیشرفته دانش‌افزایی در کنار حمایت مالی کافی و فراهم کردن زمینه استفاده از کمک داور ویدئویی، اولیه‌ترین و بدیهی‌ترین، وظایفی است که فدراسیون فوتبال باید برای «حمایت از داوران» انجام بدهد.

با این حال اما به نظر می‌رسد عدم اراده جدی فدراسیون فوتبال و کم‌کاری در فراهم کردن شرایط اولیه برای داوران سبب شده تا آنها راه برخورد با منتقدان را در پیش بگیرند و با رصد آنلاین صحبت‌های مربیان و بازیکنان در نشست خبری و میکس زون، هنوز عرق بازیکن و مربی خشک نشده، حکم محرومیت‌شان را صادر کنند.

البته بدیهی است که نقد داوری و اعتراض به اتفاقاتی که زمین مسابقه رخ داده با تهمت و افترا جمع‌شدنی نیست و برخورد با هرگونه تهمت که جامعه داوری را در مظان اتهام قرار دارد، امری ضرروی است.با این حال نباید هرگونه نقد و اعتراض به داوری را با چوب تهمت راند و اجازه اعتراض را نداد. به خصوص که اگر قرار بود این برخوردها و محرومیت‌ها تاثیرش را در قضاوت‌ها نشان دهد، امروز وضع داوری‌های لیگ برتر نسبت به فصل گذشته باید روند بهتری را در پیش می‌گرفت.

در چنین شرایطی ضروری است که فدراسیون فوتبال نگاهش را در «حمایت از داوران» تغییر دهد و به جای جریمه کردن منتقدان و درآمدزایی از جریمه‌های نقدی، اصولی‌تر و واقع‌بینانه‌تر از داوران حمایت کند. فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات اولیه برای یک داور و گماردن افراد متخصص و کار بلد در بخش مدیریت و آموزش داوران، به طورقطع نسبت به جریمه و محروم کردن مربی و بازیکن، تاثیر بیشتری در کاهش اشتباهات داوری خواهد داشت.

با کم شدن سوت‌های اشتباه، قطعا نه در نشست خبری و نه در میکس زون، صدای اعتراض به داوری هم به گوش نخواهد رسید و دیگر لازم نخواهد بود که فدراسیون هم برای پوشاندن کم‌کاری در حمایت عملی و واقعی از داوران، از مسئولان کمیته انضباطی بخواهد پس از پایان بازی‌ها، در به در به دنبال بستن دهان منتقدان و محروم کردنشان باشند!

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۷
    0 0
    دلیلش خیلی واضح است داوران اختیاری از خود ندارند و مطیع دستور از بالا هستند و موظف هستند که لیگ را به نفع تیم سوگلی وزارت ورزش مهندسی کنند.و متاسفانه حمایت از داوران بخشی از فرایند قهرمان سازی از تیم چهاردهم جدول رده بندی لیگ است!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس