به گزارش مشرق، فواد ایزدی، کارشناس مسایل بین الملل و آمریکا در کانال تلگرام خود نوشت:

اگر سفارت آمریکا در ایران به فعالیت خود ادامه می‌داد، در قالب کودتا یا ابزارهای دیگر می‌توانستند تاثیر جدی در آینده انقلاب داشته باشند و حتی اگر آمریکایی‌ها به حضور فیزیکی خود در ایران ادامه می دادند، ممکن بود انقلاب اسلامی ادامه نیابد.

دانشجویان در آن زمان اعلام کردند دلیل اقدام آنها این بود که محمدرضا پهلوی در ایران جنایت کرده بود و باید برای محاکمه به ایران برمی‌گشت، در این شرایط آمریکا که یک بار هم سابقه کودتا در ایران داشت؛ نه‌تنها وی را تحویل نداد بلکه مجوز ورودش را به داخل آمریکا داده و از حمایت می‌کرد. دانشجویان در اعتراض به حمایت آمریکا از محمدرضا پهلوی و دغدغه‌ای که در مورد تکرار کودتای ۲۸ مرداد وجود داشتند، این کار را انجام دادند.

انقلاب اول در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ علیه دیکتاتوری شاه بود و انقلاب دوم از این جهت مهم‌تر بود که عقبه خارجی رژیم شاه را هدف قرار داده بود و در نهایت منجر به اخراج آمریکا از ایران شد که انقلاب اول را تکمیل کرد.

سازمان سی آی ای از تجربه کودتا در ایران در سال ۱۳۳۲ ، سال بعد در گواتمالا استفاده و کودتا کرد. از این جهت دانشجویان خط امام با این تاریخچه آشنا بودند و هیچ کس در آمریکایی بودن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شکی نداشت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس