کد خبر 1548364
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
بازنشستگی

یکی از راهکارهایی که کشورها طی سالهای اخیر برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و در نتیجه، عبور از بحران سالمندی در پیش گرفته‌اند، افزایش سن بازنشستگی است.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز یکشنبه ۲۸ آبان به افزایش تدریجی سن بازنشستگی در «برنامه هفتم» رأی مثبت دادند.

تصویب این طرح از روز گذشته با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی و حقیقی کشور همراه شده و به نوعی به نقل محافل خبری و خانوادگی تبدیل شده است.

همچنین برای افرادی که سنوات خدمتی خود و زمان بازنشستگی را در حساب و کتابِ زندگی خود لحاظ می‌کنند، این مصوبه نگرانی‌ها و ابهاماتی را درمورد میزان افزایش سن بازنشستگی ایجاد کرده است.

فرمول محاسبه سن بازنشستگی

طبق مصوبه مجلس، بیمه‌پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند، مشمول اجرای این طرح نمی‌شوند، اما افرادی که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به‌ازای هر سالی که تا زمان بازنشستگی‌شان باقی مانده، دو ماه به مدت‌زمان اشتغال آن‌ها اضافه می‌شود و این عدد برای شاغلینی با ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه بیمه، سه ماه؛ با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه، چهار ماه؛ و با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه پنج ماه در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب، به سن بازنشستگی کارگر یا کارمندی که ۲۰ سال سابقه بیمه دارد ۲/۵ سال اضافه خواهد شد چراکه طبق قانون، ۱۰ سال تا بازنشستگی او باقیمانده و بر اساس مصوبه جدید مجلس باید به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه (جمعا ۳۰ ماه) بیشتر کار کند تا بازنشسته شود.

البته اجرای این مصوبه یک شرط سنی هم دارد و آن اینکه "حداکثر سن بازنشستگی برای مردان ۶۲ سال و برای زنان ۵۵ سال" در نظر گرفته شده است؛ یعنی مردی که ۳۰ سال یا بیشتر سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، به محض رسیدن به سن ۶۲ سالگی بازنشسته می‌شود و نیازی به سنوات بیشتر ندارد.

همچنین به گفته محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، "حداکثر سال‌های خدمت نیز برای مردان ۳۵ سال و برای زنان ۳۰ سال" تعیین شده است. بنابراین، حتی کارگر یا کارمند مردی که سال اول خدمتش را می‌گذراند بجای ۳۰ سال نهایتا ۳۵ سال خدمت خواهد کرد و اینگونه نیست که طبق مصوبه مجلس حدود ۱۲ سال به زمان اشتغال او اضافه شود و مجبور باشد برای بازنشسته شدن ۴۲ سال کار کند. به همین ترتیب، بیمه‌پردازان زن نیز بجای ۲۵ سال، نهایتا به ۳۰ سال بیمه برای بازنشستگی نیاز خواهند داشت.

موافقان و مخالفان افزایش سن بازنشستگی چه می‌گویند؟

این اقدام که موضوع آن از مدت‌ها پیش مطرح بوده و با هدف کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان آنها در انجام تکالیف خود در قبال بازنشستگان صورت گرفته، مخالفان و موافقان خود را دارد.

به عنوان نمونه، علی بابایی کارنامی، نماینده ساری، این موضوع را مغایر با اصل سه قانون اساسی می‌داند و درباره پیامدهای اجتماعی و نگرانی شاغلان هشدار داده است. به گفته او، این مصوبه شیوه پرداخت حقوق و دستمزد را نیز برهم می‌زند.

موافقان این طرح، اما معتقدند که با توجه به وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی، افزایش سن بازنشستگی از نظر تامین منابع مالی به نفع دولت خواهد بود.

یکی از این موافقان، حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو است که معتقد است در ایران امید به زندگی به خاطر تقویت حوزه سلامت و بهداشت، بالا رفته و فردی که در سن ۵۰ سالگی بازنشسته می‌شود دوباره در یکجای دیگر مشغول به کار می‌شود و عرصه را برای جذب جوانان تنگ می‌کند. به گفته او، اکنون میانگین سن بازنشستگی در دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته بالای ۶۳ سال است اما در کشور ما بسیار پایین‌تر از این عدد است.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم هم در دفاع از مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفته: در سازمانی مانند آموزش و پرورش میانگین سن بازنشستگی ۴۸ تا ۵۰ سال است و فرد بازنشسته از ۵۰ سالگی تا ۷۸ سالگی که سن امید به زندگی است شغلی ندارد.

او ضرورت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را نیز به عنوان یکی دیگر از دلایل تصویب طرح افزایش سن بازنشستگی عنوان کرده و گفته: از آنجا که ما در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با دولت به توافق رسیده‌ایم باید منابعی برای اجرای این طرح در اختیار صندوق‌ها قرار گیرد.

سن بازنشستگی در دنیا چقدر است؟

در جوامعی که جمعیت سالمندان آنها رو به افزایش است، مخارج صندوق‌های بازنشستگی آنها نیز به همان نسبت افزایش می‌یابد. حال اگر در این جوامع، نرخ زاد ولد نیز رو به کاهش باشد، طبیعی است که تعداد بیمه‌پردازان نیز کاهش یافته و همین امر صندوق‌های بازنشستگی را به دلیل "کاهش نسبت بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران" با چالش بزرگتری مواجه می‌کند تا جاییکه برخی از آنها به سمت ورشکستگی سوق پیدا می‌کنند.

از همین رو، یکی از راهکارهایی که کشورها برای رفع ناترازی و ایجاد تعادل در صندوق‌های بازنشستگی و در نتیجه، عبور از بحران سالمندی در پیش گرفته‌اند، افزایش سن بازنشستگی است که این عدد در حال حاضر به طور میانگین بین ۶۵ تا ۶۷ سال است.

طبق بررسی‌های انجام‌شده، سن امید به زندگی در ایران از سال ۱۳۳۰ تا به امروز از ۴۶ سال به ۷۶ سال افزایش یافته ولی طی همین مدت متوسط سن بازنشستگی از ۵۷ سال به ۵۱ سال کاهش پیدا کرده (!) که با مصوبه جدید مجلس حداکثر به ۶۲ سال برای مردان و ۵۵ سال برای زنان افزایش می‌یابد.

اما در مقابل، در اکثر کشورهای دنیا سن بازنشستگی طی دهه‌های اخیر به ۶۵ تا ۶۷ سال افزایش یافته تا با توجه به تغییرات جمعیتی، تعادل لازم میان منابع مالی و مصارف صندوق‌های بازنشستگی حفظ شود.

بر همین اساس، از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵، ۵۰ کشور از جمله آلمان، اسپانیا، کره جنوبی، فرانسه و یونان به منظور کاهش هزینه‌های مالی، سن بازنشستگی را افزایش داده‌اند. استرالیا نیز اوایل تابستان امسال سن بازنشستگی را به ۶۷ سال افزایش داد.

همچنین کشور اتریش مصوب کرده که تا سال ۲۰۳۳ یعنی تا ۱۰ سال دیگر سن بازنشستگی زنان هم مانند مردان به ۶۵ سال افزایش پیدا کند. به همین ترتیب، جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ سن بازنشستگی مردان را به ۶۵ سال افزایش داد و مصوب کرد که سن بازنشستگی زنان نیز تا سال ۲۰۲۷ به همین عدد افزایش یاید.

سن بازنشستگی در بلژیک هم‌اکنون ۶۵ سال است، اما این کشور اعلام کرده که تا سال ۲۰۲۵ سن بازنشستگی مردان و زنان به ۶۶ و تا سال ۲۰۳۰ به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت.

در برزیل مردان با ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه و زنان با ۱۵ سال می‌توانند در ۶۵ و ۶۲ سالگی بازنشسته شوند، اما برای دریافت حقوق و مزایای کامل باید به ترتیب ۴۰ و ۳۵ سال حق بیمه پرداخت کنند.

در کانادا هم مردان و زنان می‌توانند با ۶۰ سال سن بازنشسته شوند، اما برای دریافت حقوق کامل باید تا ۶۵ سالگی صبر کنند.

کشور دانمارک در سال ۲۰۲۲ سن بازنشستگی را به ۶۷ سال افزایش داد و اعلام کرد که از سال ۲۰۳۰ به بعد، هر پنج سال، بسته به میزان افزایش نرخ امید به زندگی، حداکثر یکسال به سن بازنشستگی افراد اضافه خواهد شد؛ یعنی در سال ۲۰۳۵ سن بازنشستگی ۶۸ و در سال ۲۰۴۰، ۶۹ سال خواهد بود.

در ایتالیا قانون کمی متفاوت‌تر از سایر کشورهاست. در این کشور سن بازنشستگی ۶۷ سال و سه ماه است و فرد برای دریافت حداقل حقوق بازنشستگی باید ۲۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، اما افرادی که ۴۱ سال بیمه پرداخت کرده باشند در ۶۲ سالگی می‌توانند بازنشسته شوند و مردانی که حداقل ۴۲ سال و ۱۰ و زنانی که حداقل ۴۱ سال و ۱۰ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند نیز در هر سنی می‌توانند بازنشسته شوند.

در آمریکا هم سن بازنشستگی برای افرادی که بعد از سال ۱۹۶۰ میلادی به دنیا آمده‌اند ۶۷ سال است، اما اگر فرد دریافت حقوق بازنشستگی از دولت را تا ۷۰ سالگی به تعویق بیندازد، مبلغی بابت این ۳ سال به حقوق بازنشستگی او اضافه می‌شود.

امارات متحده عربی هم در سال ۲۰۱۰ سن بازنشستگی را از ۶۰ به ۶۵ سال افزایش داد. در بسیاری کشورهای دیگر از جمله استونی، کرواسی، ایرلند، هلند، نروژ، سوئیس و ... نیز در حال حاضر سن بازنشستگی حداقل ۶۵ سال است که طی چند سال آینده به تدریج به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    9 3
    حتما تو انتخابات شرکت می کنیم
  • ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    15 1
    فقط اینکه به نفع نظام باشدسریع تصویب میشودبه نفع مردم باشدتوشورای نگهبان گیرمیکندقانون مستاجران.
  • رسول ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    12 1
    لعنت زمین و زمان
  • ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    7 1
    این کشورها که نام بردید تحریم هستن؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    14 1
    عجب همیشه اینچنین مواقعی وضع کشور رو با کشورهای دیگه مقایسه میکنید درباره قدرت خرید ،ساعات کار در هفته ، رفاه و خدمات و ...وضع کشور رو با مردم ایتالیا و امارات مقایسه کنید
  • ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    11 2
    فرض کنید در روز ابلاغ این قانون یک فرد سابقه 10 سال و یک ماه داشته باشد و همکارش سابقه 9 سال و 11 ماه ، بر طبق این قانون فرد دوم ۲۰ ماه بیشتر باید کار کند تا بازنشست شود. عدالت را در این قانون ببینید!!!
  • Saeid ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    11 1
    آقایان مسئول بر خلاف جریان رودخانه شنا نکنید
  • یحیی صفرپور ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    10 1
    افزایش سن با نشستگی خیلی بد است چون ما تحصیلکرده های بیکار زیاد داریم.
  • تااااااج ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    9 1
    جاهایی که نباید با کشورهای اروپایی مقایسه بشیم، براحتی مثال فراوان می آورند. کاش سطح رفاه اجتماعی، نرخ تورم، میزان دستمزد، قیمت خودرو، خدمات اجتماعی، سرعت اینترنت و ارزش ملی و فردی هم مثل اونها مقایسه می شدیم.
  • نظر ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    6 1
    ببخشید که اون کشورها حقوق فعلی کفاف تورم میده و تورم ندارند اما ما باید سه جا کار کنیم و مصوبه مجلس خلاف قوانین جاری مملکت اصل عطف به ما سبق نشدن و خلاف شرع میباشد
  • ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    6 1
    با سلام از مجلس بیشتر از این که به ضرر مردم کار کند انتظاری نیست.
  • پ ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    4 0
    مشاغل آزاد که ن کارفرما دارن نه سرمایه چی
  • سید ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    8 1
    همش از کشورهای دیگر دارید برای افزایش سن بازنشستگی الگو برداری میکنید پس لطفا درخصوص خدمات بهداشتی و درمانی که این کشورها به بازنشستگان میدهند را هم الگو قراردهید ودر ایران هم پیاده سازی کنید
  • علی ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    وقتی به هزینه های دولت میرسه مارو با کشورهای پیشرفته مقایسه میکنین وقتی به درآمد و میزان کار در هفته و تورم و قیمت های نجومی ماشین و میزان دریافتی حقوق میرسه ما با اونا فرق داریم.وجدانا این حربه نخ نما شده.
  • ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    2 0
    فاصله پلکانی برای ۱۰تا ۲۰باید اصلاح شود.مثلا ۱۵تا ۲۰و ۱۰تا ۱۵در دو ردیف قرار بگیرند
  • یاسر ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    حقوق وساعت کار کشورهای که نام بردید راهم با کشور ما مقایسه کنید اینجا اینقدر حقوق کمه که باید چند جا کار کنی یا اضافه کار وایستی دیگه کل زندگی مون شده کار امیدی به زندگی نمونده باز هم هشتمون گرو نهمونه این بازنشسته ها هم که جای دیگه کار میکنن به خاطر اینه که زندگیشون نمیگذره خدا ظالم رانابود کند ایشالله
  • ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
    0 0
    باید فاصله پلکانی ۵سال ۵سال باشد تا عدالت بیشتری رعایت شود ۱۰تا ۲۰سال فاصله پلکانی زیادی با هم دارند و یک دهه اختلاف هست.
  • ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
    13 1
    برده داری
  • ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر ادعا دارید که کیفیت زندگی بهتر شده و امید به زندگی در مردان 77 سال شده می تونید سن بازنشستگی رو افزایش بدید
  • علی ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    بله زمان قبل هم زمان بازنشستگی برای زنان تا ۵۵ و مردان ۶۰ بود و اگر ۲۰ سالگی مستمر بیمه پردازی داشتن زنان ۴۵ سالگی و مردان ۵۰ سالگی می تونستند بازنشستگی کنند ...الان مشکل فرسودگی کارگره مشکل ۲ سال اضافه کردن به سن بازنشستگی نیست و قبلا طرف اگر سنش ۵۰ سال بود ۵ سال اضافه تر کار می کرد تا ۳۵ روز حقوق بگیره ولی الان باید تا ۵۵ سالگی کار کنه تا همون ۳۰ روز رو بگیره ... بنام نجات تامین اشتباهی از ورشکستگی و تعمیم حقوق .. -->>> آیا در قانون جدید که به تصویت شورای نگهبان باید برسه تا اجرائی بشه ، اگر شخصی کارفرماش تا آخر بازنشستگی حداقل حقوق رو رد کنه آیا تامین اشتباهی میاد بخاطر این خطای کارفرما ۳ برابر حداقل حقوق رو بده ؟!!!!
  • ن FR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
    0 0
    تا سن بازنشستگی چند ماه اضافه می شود یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ منظور سی ساله؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سی و پنج ساله؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این لایحه خیلی مشکوکه معلوم نیست چه بلایی دارن سر ما میارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس