قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲

یک مقام صنفی بازار خودرو می‌گوید قیمت خودرو طی یکسال گذشته بین 30 تا 40 درصد گران‌تر شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا "واردات خودرو" کاری از پیش نبرد؟

گرانی 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو طی یکسال!

"بهشتی" به روایت علامه جوادی‌آملی/ حرام‌خوری سیاسی یعنی این!

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با ایلنا از تداوم رکود در بازار خودرو خبر داده و گفته است: درست است که واگذاری خودروهای وارداتی آغاز شده اما تیراژ این خودروها به اندازه‌ای بالا نیست که تاثیر چشمگیری در عرضه و تقاضای بازار بگذارد و تغییری ایجاد کند.

او می‌افزاید: بازار وقتی از عرضه خودروهای وارداتی به طور مثبت تاثیر می‌پذیرد که این خودروها در ویترین نمایشگاه‌های خودرو مشاهده شوند نه اینکه به طور مثال یکی از شرکت‌های خودروساز چند دستگاه عرضه کند.

موتمنی تصریح می‌کند: رکود کنونی بازار خودرو با این عرضه قطره‌چکانی از بین نمی‌رود؛ بازار همچنان در رکود و عرضه و تقاضا ضعیف است، مشتری هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در ادامه از افزایش سالانه قیمت خودرو گفت و توضیح داد: مقایسه قیمت‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های کنونی انواع خودرو اواخر آبان 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ تا ۴۰ درصد افزایش داشته است. این افزایش قیمت همه انواع خودرو را شامل می‌شود؛ به طور مثال خودروی کوییک در همین ماه از سال گذشته حدود ۲۲۰ میلیون بود و الان ۳۴۷ میلیون قیمت دارد. خودروی اچ30، اواخر آبان پارسال 232 میلیون تومان بود الان 348 میلیون تومان است. شاهین پارسال360 میلیون بود الان 582 میلیون تومان است.

موتمنی ادامه داد: این افزایش قیمت‌ها برآمده از افزایش تقاضا نیست و فاکتورهایی مانند افزایش قیمت ارز و تورم این رشد قیمت خودرو را سبب شده است همان گونه که دیگر کالاهای سرمایه‌ای در طول یک سال گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند.[1]

*ما قضاوت درباره این سخنان کارشناسی را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم و البته یاد می‌کنیم از طرح خوب مجلس برای واردات خود که قرار بود منجر به کاهش قیمت خودرو شود اما با اجرای بد به سرنوشت امروز دچار شد.

و ایضا از اشاره‌های مداوم محافل کارشناسی به "گرانی بیقاعده" یاد می‌کنیم که همچنانکه آقای مؤتمنی هم تصریح دارد از قواعد معقول بازار پیروی ندارد و هر آینه اثرات خود را در بازار و قیمت‌ها به رخ مردم می‌کشد!

مجددا تأکید می‌شود که راه مبارزه و مقابله با گرانی روزافزون و بیقاعده فقط "نظارت دولت بر قیمت‌ها" است.

***

چپ‌هایی که پول و آبرویشان را از سیاست دارند حالا به انتخابات پشت کرده‌اند

حرام‌خوری سیاسی یعنی این!

"بهشتی" به روایت علامه جوادی‌آملی/ حرام‌خوری سیاسی یعنی این!

علی صوفی، فعال چپ و از وزرای دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات امسال و پروژه تحریم انتخابات گفته است:‌ شرایط به شکلی است که حتی بدنه جریان اصلاحات نیز تمایلی برای حضور در انتخابات ندارد چه برسد به آرای خاکستری. حتی اگر جریان اصلاحات کاندیدایی نیز برای انتخابات داشته باشند تصمیم گیری آنها در شرایط اطمینان قرار ندارد و در شرایط عدم اطمینان و ریسک قرار دارد. در گذشته اصلاح طلبان مردم را حامی خود می دیدند و در چنین شرایطی می‌توانستند در شرایط اطمینان تصمیم گیری کنند. در شرایط کنونی متغیر حضور مردم در انتخابات غیر قابل پیش‌بینی شده است. البته این وضعیت هم برای اصلاح طلبان وجود دارد و هم برای حاکمیت.در نتیجه بدون حضور مردم، دادن لیست نیز دیگر نمی تواند نتیجه بخش باشد و چیزی را تغییر بدهد.

او می‌افزاید: در واقع اصلاح طلبان از دو رکن اصلی انتخابات یعنی داشتن کاندیدا و مردم محروم هستند. در چنین شرایطی جریان اصلاحات در شرایطی قرار گرفته که به صورت ناخواسته در انتخابات آینده از رقابت های انتخاباتی حذف شده است.[2]

*آقای صوفی در این اظهارات شأنیت رجال سیاسی، کار سیاسی و کار حزبی را زیر سؤال برده‌اند و کأنه نمی‌دانند که رجال و احزاب سیاسی اساسا بوجود می‌آیند که در وهله اول جلوی اشتباهات جامعه را بگیرند.

به این معنی که فرضا مردم یا بدنه اصلاحات دچار اشتباهی راهبردی به نام "عدم تمایل به رأی دادن" باشند. اکنون وظیفه اصلاح‌طلبان ستادی این است که اشتباه بدنه و مردم را به آنان گوشزد کنند نه اینکه همچون طفلی صغیر و بی‌عقل؛ خود را به دست باد و همرنگی با جماعت بسپارند!

پس اینهمه سالی که آقایان از گرده کار سیاسی نان خوردند و پست گرفتند و حقوق‌های آنچنانی گرفتند چه می‌شود؟! فرق آقای صوفی با یک شهروند عادی این است که او بعنوان یک رجل سیاسی و حزبی اکنون و پس از آنهمه سال بهره‌مندی از مواهب سیاست باید اهمیت صندوق رأی را یادآوری کند نه اینکه با بازی در یک پروژه خائنانه (تحریم انتخابات) به اشتباه برخی از مردم پشتگرمی هم بدهد.

جدای از این مسئله، نامزد نداشتن هم هرگز دلیلی بر تحریم انتخابات نیست زیرا همواره و حتی در بدترین شرایط نیز صندوق رأی می‌تواند موجد امیدواری باشد. کما اینکه اصلاح‌طلبان در سال 92 هم نامزدی نداشتند اما به حمایت از نامزد نزدیک رو آوردند و البته نتیجه هم گرفتند.

بماند که اصلاح‌طلبان تحریمی به دلیل دست داشتن در پروژه تحریم انتخابات، از روز اول با رویکرد قهرآمیز نسبت به انتخابات 1402 برخورد کردند و رجال خوش‌سابقه‌شان را با تهدید و تطمیع و فریب؛ از ثبت نام در انتخابات منع کردند و اکنون به سکوت درباره این سابقه؛ می‌گویند نامزدهای ما تأیید صلاحیت نشدند!

***

بهشتی را چه کسی تربیت کرد؟ به روایت علامه جوادی‌آملی

"بهشتی" به روایت علامه جوادی‌آملی/ حرام‌خوری سیاسی یعنی این!

آیت‌ا... جوادی‌آملی، مفسّر برجسته قرآن کریم، در سخنانی که خبرگزاری شفقنا آنها را منتشر کرد پیرامون شخصیت شهید بهشتی گفته است:‌ شهید بهشتی در درس خصوصی مرحوم علامه –طباطبایی- شرکت می کرد. فهمش هم فهم خوب، سر تا پا ادب بود. سر تا پا نظم بود. سر تا پا حیا بود. بعد هم که در شورای عالی قضایی همکار ما شد، سر تا پا نظم بود. سر تا پا ادب بود. آدم این قدر مؤدّب؟ این قدر با ادب؟ این قدر رعایت همه شؤون را بکند؟ ادب حکیمانه نه ادب عامیانه!

این مرجع تقلید تصریح می‌کند: او تربیت شده همین روایات است. این آیات و روایات می تواند این گونه افراد را تربیت کند. آن دینی که می گوید رها نیستند مردم، یک راهنما می خواهند و فقیه جامع الشرایط می‌خواهند، این گونه از مشاوران را هم تربیت می کند. آن وقت اداره‌اش سهل است (یعنی اداره جامعه). دیگر سخن از اختلاس نیست، سخن از نجومی نیست، سخن از بازیگری نیست.

علامه جوادی‌آملی می‌افزاید: الآن وجود مبارک حضرت –ولیعصر(عج) حضور کامل و حیّ حاضر دارد، منتها ما غائب هستیم! او ما را می بیند و همه امور را تحت سلطه دارد، ما غائب هستیم![3]

*ترسیم شخصیت شهید بهشتی به روایت علامه جوادی؛ یکی از تماشایی‌ترین تصاویر را خلق می‌کند که نسل‌های امروز و آینده کشور باید از آن تلمذ کنند. تصویری عقلانی و البته کاملا واقعی که نشان می‌دهد بهشتی چگونه بهشتی شد و چگونه در آن عمر گهر بار که بخش کوتاهی از آن نیز در انقلاب اسلامی به بار نشست؛ اینهمه اقدامات و خدمات مطلوب و صدقات جاریه انجام داد و دست آخر نیز با شهادت خود؛ عنودان مسیر پرشکوه انقلاب اسلامی را رسوا کرد.

خوانش دقیق بهشتی با استفاده از مصابیحی همچون علامه جوادی‌آملی؛ تصویری عقلانی و رو به پیشرفت از ایدئولوژی ولایت فقیه و انقلاب اسلامی به دست خواهد داد که می‌تواند تا همیشه سبب استحکام فکری یاران عقلانیت انقلابی باشد.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1420370

2_ https://www.armanmeli.ir/fa/tiny/news-1077773

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1692067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    5 3
    چرا دولت و مجلس و قوه قضائیه یکبار برای همیشه دندان فاسد خودرو سازی را نمی کشند که یک ملت از تعداد دو سه هزار نفر حداکثر خودرو ساز راحت شوند
  • ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 1
    جریان اصلاحات با تکیه بر تفکر و کنش براندازانه متکی به نظام سلطه جهانی، با افسادات و لطمه های بیشمار که به ملت و نظام زده، الحمدلله با سرعت به سمت زباله دان تاریخ در حرکت است.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 2
    خوش به حال مادری که یکی مثل شهید بهشتی رو تو دامن خودش بزرگ کرد
  • ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    2 1
    وقتی شخصی چون بنی صدر دشمنی و کینه نسبت به شهید بهشتی داشت نشان میدهد که ایشان چقدر بزرگ زیست و چگونه بعد از شهادتش توسط مردم بدرقه شد و بنی صدر چگونه چارقد به سر فرار کرد
  • ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    3 1
    اشتباه برخی از مردم؟ رای بگیربد ببینیم کی برخی از مردم است.
  • ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
    0 2
    شیخ داریم تا شیخ. یکی مثل سید حسن امامی(لعنت الله علیه) یکی مثل آیت الله بروجردی (رحمت الله علیه) یکی مثل ح. ف.(لعنت الله علیه) یکی مثل آیت الله بهجت(رحمت الله علیه)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس